ФУНДАМЕНТАЛЬНО-ТЕХНІЧНА ПІДГОТОВКА БАКАЛАВРІВ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ТА ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331630

Ключові слова:

фундаментально-технічна підготовка; цифровізація освіти; інтегровані компетентності; міждисциплінарність; сталий розвиток; повоєнне відновлення.

Анотація

У статті обґрунтовано теоретичні та практичні засади модернізації фундаментально-технічної підготовки бакалаврів в умовах цифровізації, воєнного стану та освітніх трансформацій. Визначено структуру інтегрованого компетентнісного профілю технічного фахівця, розкрито роль інноваційних освітніх підходів та надано практичні рекомендації щодо оновлення навчальних планів, методів викладання та оцінювання.

Біографії авторів

Володимир Шевченко

кандидат педагогічних наук, професор, завідувач кафедри інженерії та технологій виробництва Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Марія Тропіна

аспірантка третього року навчання Українського державного університету імені Михайла Драгоманова 

Посилання

Varaksina, N.V. (2021). Vykorystannia virtualnykh laboratorii v osviti (analitychnyi ohliad) [The use of virtual laboratories in education (analytical review)]. Analytical Bulletin in the Field of Education and Science: Reference Bulletin of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, V.O. Sukhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine, No. 14. рр. 3–11. Available at: https://dnpb.gov.ua/wp-content/uploads/2021/11/Analituchnuy_visnuk_2021-14.pdf [in Ukrainian].

Verbovskyi, I.A. (2024). Efektyvnist tsyfrovizatsii v upravlinni osvitnimy resursamy: analiz ta stratehii optymizatsii [The effectiveness of digitalization in educational resource management: analysis and optimization strategies]. Academic Visions, No. 27. Available at: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/838 [in Ukrainian].

Hodetska, T.I. (2024). Innovatyzatsiia ekolohichnoi osvity u tsyfrovomu vymiri (analitychnyi ohliad) [Innovation of environmental education in the digital dimension (analytical review)]. Analytical Bulletin in the Field of Education and Science: Reference Bulletin of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine, V.O. Sukhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine, Vinnytsia, No. 19. рр. 24–53. DOI: https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743046 [in Ukrainian].

Holiiad, I. & Tropina, M. (2024). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti v konteksti innovatsiinoho osvitnoho klasteru [Formation of graphic competence in the context of an innovative educational cluster]. Scientific Notes of the Minor Academy of Sciences of Ukraine, No. 3 (31), рр. 3–12. DOI: https://doi.org/10.51707/2618-0529-2024-31-01 [in Ukrainian].

Huraliuk, A.H., Hodetska, T.I. & Symonenko, T.V. (2024). Instrumenty tsyfrovoi transformatsii yak zasib stvorennia i funktsionuvannia informatsiinykh osvitnikh seredovyshch [Digital transformation tools as a means of creating and operating information educational environments]. Image of the Modern Teacher, No. 6(219), рр. 10–15. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2024-6(219)-10-15 [in Ukrainian].

Hurzhii, A., Radkevych, V. & Pryhodii, M. (2022). Metodolohichni zasady tsyfrovizatsii informatsiino-osvitnoho seredovyshcha zakladu profesiinoi osvity [Methodological principles of digitalization of the information and educational environment of a vocational education institution]. New Learning Technologies, No. 96, рр. 44–53. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3560.2022.96.06 [in Ukrainian].

Koziar, M.M., Parfeniuk, O.V. & Tymoshchuk, O.S. (2024). Formuvannia hrafichnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv haluzevoho mashynobuduvannia zasobamy kompiuternoi hrafiky [Formation of graphic competence of future specialists in the field of mechanical engineering using computer graphics]. Materialy zvitu pro kafedralnu naukovo-doslidnu robotu za 2020–2023 navchalnyi rik (Derzhavnyi reiestratsiinyi №0120U105022) – Materials of the Report on the Departmental Research Work for the 2020–2023 Academic Year (State Registration No. 0120U105022). National University of Water and Environmental Engineering. рр. 47–58. Available at: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0224U002706/ [in Ukrainian].

Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnykova, I., Dementievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O. & Chernikova, L. (2019). Opys tsyfrovoyi kompetentnosti pedahohichnoho pratsivnyka (proiekt) [Description of digital competence of a pedagogical worker (draft)]. Open Educational E-Environment of the Modern University. Spetsvypusk. рр. 1–53. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39 [in Ukrainian].

Polishchuk, O., Sviashchuk, Yu. & Sosulin, M. (2024). Osvita v Ukraini pid chas viiny: suchasni problemy ta maibutni rishennia [Education in Ukraine during the war: current problems and future solutions]. Pedagogy of Safety, No. 9(2), рр. 80–85. DOI: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2024-9-2-080-085 [in Ukrainian].

Popova, L.M. (2022). Ekzemplifikatsiia terminu “Transversalnist” u suchasnomu naukovomu prostori cherez pryzmu pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Exemplification of the term “Transversality” in the modern scientific space through the prism of training a future specialist]. Scientific Journal “Innovative Pedagogy”. No. 48. Vol. 2. рр. 165–170. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.32 [in Ukrainian].

Shevchenko, V., Korets, M., Nemchenko, Yu. & Kuchmenko, O. (2023). Design of a comprehensive integrated course on the fundamentals of fundamental and applied sciences for bachelor of technical and technological specialties [Designing a comprehensive integrated course on the basics of fundamental and applied sciences for bachelors of technical and technological specialties]. Physics and Educational Technologies. Lutsk, Lesya Ukrainka Volyn National University, No. 2. 70 p.; pp. 20–29. DOI: 10.32782/pet-2023-2-3 [in Ukrainian].

ABET. (2022). Criteria for Accrediting Engineering Programs. ABET. Available at: https://www.abet.org [in English].

Kryvorot, T. & Pryhodii, M. (2022). Training of pedagogical workers for the use of digital internet technologies in the educational process. Professional Pedagogics, No. 1(24), рр. 33–41. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.33-41 [in English].

OECD. (2021). The Future of Education and Skills: Education 2030. OECD Publishing. Available at: https://www.oecd.org/education/2030-project [in English].

Pampouri, A., Tsolakidou, P. & Mavropoulos, A. (2021). Key competences for lifelong learning in Europe: towards a conceptual framework of understanding, formulation and implementation. In INTED2021 Proceedings: 15th International Technology, Education and Development Conference. pp. 8419–8428. DOI: 10.21125/inted.2021.1716 [in English].

Bojórquez-Roque, M.S., Garcia-Cabot, A., Garcia-Lopez, E. & Oliva-Córdova, L.M. (2024). Digital Competence Learning Ecosystem in Higher Education: A Mapping and Systematic Review of the Literature. IEEE Access, 12, рр. 87596–87614. DOI: 10.1109/ACCESS.2024.3416906 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті