ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ: ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ТА ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331702

Ключові слова:

діти дошкільного віку; екологічне виховання; екологічна культура; природне довкілля; безпечна поведінка; екологічно безпечна поведінка; екологічна свідомість; природничо-екологічна компетентність.

Анотація

У статті здійснено дефінітивний аналіз та виокремлено шляхи формування екологічно безпечної поведінки дітей дошкільного віку в природному довкіллі. Зауважено, що це питання є актуальним з огляду на гострі виклики сьогодення, екологічні проблеми та вимоги модернізованої дошкільної освіти. Екологічну освіту визнано одним із актуальних напрямів освітньої діяльності у закладі дошкільної освіти. На основі аналізу відповідних праць, екологічно безпечна поведінка дітей дошкільного віку в природному довкіллі трактується як сукупність дій та вчинків, спрямованих на збереження і захист природного довкілля, усвідомлення взаємозв’язку людини і природи, а також формування відповідального ставлення до навколишнього світу. Визначено найбільш ефективні шляхи її формування.

Біографія автора

Вікторія Іванова

доктор педагогічних наук, професор, в.о. завідувача кафедри дошкільної та спеціальної освіти Мукачівського державного університету

Посилання

Artemyeva, I.S. (2024). Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv yak pedahohichna problema [Formation of ecological culture of future teachers as a pedagogical problem]. Innovative Pedagogy, No. 67, pp. 11–14 [in Ukrainian].

Belenka, G.V., Naumenko, T.S. & Polovina, O.V. (2013). Doshkilniatam pro svit pryrody. Starshyi doshkilnyi vik [Preschoolers about the natural world. Senior preschool age]. Methodical manual for educators of preschool children. Kyiv, 115 p. [in Ukrainian].

Ivanchuk, S.A. (2020). Sutnist poniattia ekolohichno dotsilnoi povedinky ditei doshkilnoho viku [The essence of the concept of environmentally appropriate behavior of preschool children]. Scientific journal of the National Polytechnic University named after Mykhaylo Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 78, pp. 74–77. [in Ukrainian].

Kostyuk, M. (2012). Formuvannia osobystosti bezpechnoho typu povedinky [Formation of a personality with a safe type of behavior]. Zrównoważony rozwój – Debiut naukowy 2011 /redakcja naukowa Teresa Jemczura, Henryk Kretek. Racibórz, 2012. pp. 269–276. [in Ukrainian].

Rozgon, V.V. (2021). Innovatsiini tekhnolohii ekolohichnoi osvity ditei doshkilnoho viku [Innovative technologies of environmental education of preschool children]. Scientific journal of the National Polytechnic University named after Mykhaylo Drahomanov, No. 80, pp. 96–100. [in Ukrainian].

Saltovskyi, O.I. (2004). Osnovy sotsialnoi ekolohii: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of Social Ecology: Textbook]. Kyiv, 382 p. [in Ukrainian].

Semeniuk, N. Ekolohichna kultura – neobkhidnyi faktor bezpechnoi perspektyvy rozvytku suspilstva [Ecological culture – a necessary factor for a safe perspective of social development]. Education of the region. Available at: https://social-science.uu.edu.ua/article/366 [in Ukrainian].

Trubnyk, I. (2009). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do formuvannia ekolohichno motyvovanoi povedinky starshykh doshkilnykiv [Preparation of future educators for the formation of environmentally motivated behavior of older preschoolers]. Candidate’s thesis. Slavyansk, 275 p. [in Ukrainian].

Shevchenko, N.O. (2019). Formuvannia ekolohichnoi kultury ditei doshkilnoho viku v protsesi khudozhno-tvorchoi roboty z pryrodnym materialom [Formation of ecological culture of preschool children in the process of artistic and creative work with natural material]. Innovative Pedagogy, No. 2, pp. 184–187. [in Ukrainian].

Pustovit, N.A., Kolonkova, O.O. & Prutsakova, O.L. (2014). Shkola ekolohichnoho vchynku [School of ecological action]. Kirovograd, 36 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті