ЕКОЛОГІЧНО БЕЗПЕЧНА ПОВЕДІНКА ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ПРИРОДНОМУ ДОВКІЛЛІ: ДЕФІНІТИВНИЙ АНАЛІЗ ТА ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331702Ключові слова:
діти дошкільного віку; екологічне виховання; екологічна культура; природне довкілля; безпечна поведінка; екологічно безпечна поведінка; екологічна свідомість; природничо-екологічна компетентність.Анотація
У статті здійснено дефінітивний аналіз та виокремлено шляхи формування екологічно безпечної поведінки дітей дошкільного віку в природному довкіллі. Зауважено, що це питання є актуальним з огляду на гострі виклики сьогодення, екологічні проблеми та вимоги модернізованої дошкільної освіти. Екологічну освіту визнано одним із актуальних напрямів освітньої діяльності у закладі дошкільної освіти. На основі аналізу відповідних праць, екологічно безпечна поведінка дітей дошкільного віку в природному довкіллі трактується як сукупність дій та вчинків, спрямованих на збереження і захист природного довкілля, усвідомлення взаємозв’язку людини і природи, а також формування відповідального ставлення до навколишнього світу. Визначено найбільш ефективні шляхи її формування.
Посилання
Artemyeva, I.S. (2024). Formuvannia ekolohichnoi kultury maibutnikh uchyteliv yak pedahohichna problema [Formation of ecological culture of future teachers as a pedagogical problem]. Innovative Pedagogy, No. 67, pp. 11–14 [in Ukrainian].
Belenka, G.V., Naumenko, T.S. & Polovina, O.V. (2013). Doshkilniatam pro svit pryrody. Starshyi doshkilnyi vik [Preschoolers about the natural world. Senior preschool age]. Methodical manual for educators of preschool children. Kyiv, 115 p. [in Ukrainian].
Ivanchuk, S.A. (2020). Sutnist poniattia ekolohichno dotsilnoi povedinky ditei doshkilnoho viku [The essence of the concept of environmentally appropriate behavior of preschool children]. Scientific journal of the National Polytechnic University named after Mykhaylo Drahomanov. Series 5. Pedagogical sciences: realities and prospects, 78, pp. 74–77. [in Ukrainian].
Kostyuk, M. (2012). Formuvannia osobystosti bezpechnoho typu povedinky [Formation of a personality with a safe type of behavior]. Zrównoważony rozwój – Debiut naukowy 2011 /redakcja naukowa Teresa Jemczura, Henryk Kretek. Racibórz, 2012. pp. 269–276. [in Ukrainian].
Rozgon, V.V. (2021). Innovatsiini tekhnolohii ekolohichnoi osvity ditei doshkilnoho viku [Innovative technologies of environmental education of preschool children]. Scientific journal of the National Polytechnic University named after Mykhaylo Drahomanov, No. 80, pp. 96–100. [in Ukrainian].
Saltovskyi, O.I. (2004). Osnovy sotsialnoi ekolohii: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of Social Ecology: Textbook]. Kyiv, 382 p. [in Ukrainian].
Semeniuk, N. Ekolohichna kultura – neobkhidnyi faktor bezpechnoi perspektyvy rozvytku suspilstva [Ecological culture – a necessary factor for a safe perspective of social development]. Education of the region. Available at: https://social-science.uu.edu.ua/article/366 [in Ukrainian].
Trubnyk, I. (2009). Pidhotovka maibutnikh vykhovateliv do formuvannia ekolohichno motyvovanoi povedinky starshykh doshkilnykiv [Preparation of future educators for the formation of environmentally motivated behavior of older preschoolers]. Candidate’s thesis. Slavyansk, 275 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, N.O. (2019). Formuvannia ekolohichnoi kultury ditei doshkilnoho viku v protsesi khudozhno-tvorchoi roboty z pryrodnym materialom [Formation of ecological culture of preschool children in the process of artistic and creative work with natural material]. Innovative Pedagogy, No. 2, pp. 184–187. [in Ukrainian].
Pustovit, N.A., Kolonkova, O.O. & Prutsakova, O.L. (2014). Shkola ekolohichnoho vchynku [School of ecological action]. Kirovograd, 36 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.