THE CONTENT OF THE CONCEPT “STRESS RESISTANCE” IN THE CONTEXT OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE MANAGERS

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331710

Ключові слова:

стрес; стійкість; стресостійкість; майбутні менеджери; керівники; управлінці; професійна підготовка; професійна діяльність.

Анотація

У статті схарактеризовано феномен стресостійкості з позиції різних наукових підходів. Проведений аналіз теоретичних праць вітчизняних і зарубіжних учених засвідчив, що у контексті дослідження стресостійкості не існує однозначного тлумачення сутності цього поняття. Схарактеризовано складові стресостійкості – “стрес” і “стійкість”. З’ясовано, що стрес є динамічним станом, перебіг якого відбувається в постійній взаємодії людини з навколишнім середовищем. Стійкість пов’язана із самозбереженням і виражається в здатності до самовідтворення, якісного вдосконалення. У широкому сенсі “стрес” розуміють як стан підвищеного напруження в екстремальній ситуації, а “стресостійкість” – як комплекс особистісних якостей, які допомагають справлятися зі стресом. Визначено наукові підходи до визначення феномену “стресостійкості”: інтегральний (стресостійкість є інтегральна властивість особистості), комплексний (стресостійкість, як комплексна якість особистості), діяльнісний (стресостікість, як здатність протистояти негативним впливам стрес-факторам), системний (стресостійкість як складна системна характеристика людини). Встановлено, що професійна діяльність менеджерів характеризується значними стресовими навантаженнями, серед яких високий рівень невизначеності, висока відповідальність за ухвалені рішення, необхідність одночасного виконання кількох видів робіт, психологічні перевантаження, розв’язання непередбачених проблем, ситуації ризику та інформаційної невизначеності. Це потребує відповідної професійної підготовки, спрямованої на формування стресостійкості. Представлено авторське бачення терміну “стресостійкість”, як одного з компонентів готовності людини до діяльності у складаній, напруженій ситуації, здатність протидіяти впливу стресорів, або активно перетворюючи ситуацію, в якій вони проявляються, або, пристосовуючись до неї.

Біографії авторів

Ming Ding

аспірантка кафедри соціальної роботи та менеджменту соціокультурної діяльності Тернопільського національного педагогічного університету

імені Володимира Гнатюка

Olga Soroka

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи та менеджменту  соціокультурної діяльності Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Berdnyk, H.B. (2009). Doslidzhennia stresostiikosti osobystosti maibutnoho praktychnoho psykholoha v protsesi profesiinoi pidhotovky u VNZ [Study of stress resistance of a future practical psychologist in the process of professional training at a university]. Bulletin of Postgraduate Education. No. 11(2). pp. 19–28. [in Ukrainian].

Dubchak, H.M. (2015). Porivnialnyi analiz stresostiikosti maibutnikh fakhivtsiv sotsionomichnykh profesii [Comparative analysis of stress resistance of future specialists in socio-economic professions]. Actual problems of psychology. Vol. V. Issue 15. pp. 43–50. [in Ukrainian].

Kononova, M.M., Kuchma, T.V. (2021). Sutnist stresu yak psykholohichnoi katehorii [The essence of stress as a psychological category]. Young scientist. No. 1 (89). pp. 28–32. [in Ukrainian].

Korolchuk, V.M. (2009). Psykholohiia stresostiikosti osobystosti [Psychology of personality stress resistance]. Candidate’s thesis. Kyiv, 513 p. [in Ukrainian].

Kudinova, M.S. (2019). Teoretychni pidkhody do vyznachennia sutnosti poniattia “stresostiikist” [Theoretical approaches to defining the essence of the concept of “stress resistance”]. Youth & market. No. 3 (67). pp. 137–143. [in Ukrainian].

Kuznietsova, L.M. (2015). Vplyv stresovoho navantazhennia na motyvatsiiu samoaktualizatsii suchasnykh studentiv [The influence of stress load on the motivation of self-actualization of modern students]. Modern psychology: theory and practice: Proceedings of the Conference Title. Kharkiv. pp. 98–102. [in Ukrainian].

Lebid, N. (2016). Stresostiikist yak osobystisna vlastyvist kerivnykiv-lideriv zakladiv serednoi osvity [Stress resistance as a personal property of managers-leaders of secondary education institutions]. Kyiv, 36 p. [in Ukrainian].

Melnyk, N.M. (2016). Psykholohichnyi aspekt formuvannia stresostiikosti pedahoha [Psychological aspect of teacher’s stress resistance formation]. Bulletin of I. I. Mechnikov ONU. Vol. 21. No. 3(41). pp. 194–203. [in Ukrainian].

Morozov, D.Yu. (2011). Motyvatsiini chynnyky stresostiikosti vypusknykiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Motivational Factors of Stress Resilience of Higher Education Graduates]. Candidate’s thesis. Yalta, 249 p. [in Ukrainian].

Nauholnyk, L.B. (2013). Psykholohiia stresu [Psychology of stress]. Lviv, 128 p. [in Ukrainian].

Ryshko, H.M. (2014). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku stresostiikosti u naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchykh nav-chalnykh zakladiv [Psychological Features of Stress Resilience Development in Academic Staff of Higher Educational Institutions]. Candidate’s thesis. Kyiv, 255 p. [in Ukrainian].

Savchenko, M. (2019). Rozvytok katehorialnoho bazysu “ekonomichna stiikist” [Development of the categorical basis of “economic sustainability”]. Galician Economic Herald. No. 2. pp. 5–17. [in Ukrainian].

Stasiuk, V. & Ukrainets, V. (2023). Istoryko-psykholohichnyi analiz fenomenu stresu [Historical and Psychological Analysis of the Phenomenon of Stress]. Bulletin of the National Defense University of Ukraine. No. 71(1). pp. 126–133.DOi: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-71-1-126-133 [in Ukrainian].

Stelmashchuk, Kh. (2014). Psykholohichnyi mekhanizm stresostiikosti pidlitkiv-syrit [Psychological mechanism of stress resistance of orphaned adolescents]. Pedagogy and psychology of vocational education. No. 4. pp. 189–198. [in Ukrainian].

Farmatsevtychna entsyklopediia. Available at: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/671/stres [in Ukrainian].

Tsyhanchuk, T.V. (2011). Dynamika perezhyvannia stresu studentamy vyshchykh navchalnykh zakladiv [Dynamics of stress experience by students of higher educational institutions]. Candidate’s thesis. Kyiv, 274 p. [in Ukrainian].

Shpak, M.M. (2022). Stresostiikist osobystosti v dyskursi suchasnykh psykholohichnykh doslidzhen [Personality Stress Tolerance in the Discourse of Modern Psychological Research]. Habitus. Vol. 39. pp. 199–203. [in Ukrainian].

Block, J.H., Block, J. (1980). The role of ego-control and ego resiliency in the organization of behavior. Minnesota Symposium on Child Psychology. Erlbaum; Hillsdale; NJ. Vol. 13. pp. 39–101. [in English].

Holling, C.S. (1973). Resilience and Stability of Ecological Systems. Annual Review of Ecology and Systematics. Vol. 4. pp. 1–23. [in English].

Masten, A.S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. Educational resilience in inner city America: Challenges and prospects. No. 18. pp. 3–25. [in English].

Walker, J. & Cooper, M. (2011). Genealogies of Resilience: From Systems Ecology to the Political Economy of Crisis Adaptation. Security Dialogue. Vol. 42. No. 2. pp. 143–160. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті