ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ ТА ГРОМАДЯНСЬКИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331725

Ключові слова:

соціальні компетенції; громадянські цінності; виховання; саморозвиток особистості; модель поведінки.

Анотація

У статті розкрито сутність таких понять, як “соціальні” та “громадянські компетенції” у вихованні особистості. Підкреслено важливість поєднання соціальних та громадянських компетенцій у процесі саморозвитку особистості. Презентовано форми та засоби виховання дітей шляхом поєднання теоретичних знань і вироблення практичних навичок соціальної взаємодії, самостійного мислення. Виокремлено проблему необхідності врахування індивідуального підходу до роботи з вихованцями у побудові власної моделі поведінки. Запропоновано для обговорення проблему використання новацій у роботі педагогів та вихованців. Визначено завдання соціального та громадянського виховання як важливої складової гармонійного розвитку особистості.

Біографії авторів

Тетяна Пантюк

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Надія Дудник

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Дмитро Николин

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Василь Суховерський

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Василь Кушнір

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Vyshnevskyi, O. (2010). Ukrayinskyi vykhovnyi ideal i natsionalnyi kharakter (vytoky, deformatsiyi i suchasni vyklyky) [Ukrainian educational ideal and national character (origins, deformations and modern challenges)]. Drohobych, 160 p. [in Ukrainian].

Vyshnevskyi, O. (2018). Na nyvi vidrodzhennya ukrayinskoyi pedahohiky [On the field of revival of Ukrainian pedagogy]. Drohobych, 210 p. [in Ukrainian].

Dolynna, O. (2007). Batky v doshkilnomu zakladi: spozhyvachi ta hosti chy partnery-odnodumtsi? [Parents in preschool: consumers and guests or like-minded partners?]. Preschool education. No. 1. pp. 6–8. [in Ukrainian].

Kononenko, P. Ukrayinotvorets: Prohrama vykhovannya ditey doshkilnoho viku rekomendovanoyi vchenoyu radoyu Natsionalnoho naukovo-doslidnoho instytutu ukrayinoznavstva ta komisiyeyu MONMS Ukrayiny (protokol №4 vid 14.06. 2012 r.) [Ukrainotvorets: Programme of preschool education recommended by the Academic Council of the National Research Institute of Ukrainian Studies and the Commission of the Ministry of Education and Science of Ukraine (Protocol No. 4 of 14.06.2012)]. Available at: ek.kubg.edu.uacgi-bin/irbis64r_15/cgiirbis_64. [in Ukrainian].

Lyalyuk, H. (2019). Psykholohichno-pedahohichni osoblyvosti sotsializatsiyi pidlitkiv v umovakh rodynnoyi deryvatsiyi: monohrafiya [Psychological and pedagogical features of socialisation of adolescents in the conditions of family derivation: a monograph]. Lviv, 260 p. [in Ukrainian].

Melnychuk, M. (2000). Formuvannya dukhovnykh tsinnostey u ditey doshkilnoho viku [Formation of spiritual values in preschool children. Steps to competence and integration into society: Scientific and methodological collection]. Steps to competence and integration into society: Scientific and methodological collection. (Eds.). N.Sofiy, I.Yermakov et al. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].

Natsionalno-patriotychne vykhovannya. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny [National and Patriotic Education. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/pozashkilna-osvita/vihovna-robota-ta-zahist-prav-ditini/nacionalno-patriotichne-vihovannya. [in Ukrainian].

NUSH: prohrama Ministerstva osvity i nauky [NUSH: Programme of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. Available at: https://mon.gov.ua/tag/nova-ukrainska-shkola?&tag=nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].

Savchyn, M. (2009). Zahalna psykholohiya. Chastyna I: navchalnyi posibnyk [General psychology. Part I: a study guide]. Drohobych, 372 p. [in Ukrainian].

Ukrayinska Khartiya vilnoyi lyudyny: vid smyslovykh konstruktiv do formuvannya systemy tsinnostey [Ukrainian Charter of a Free Man: from Semantic Constructs to the Formation of a System of Values]. (UKHVL v systemi tsinnostey ukrayinskoho suspilstva v umovakh viyny. Osvityanskyi kontekst) : zbirnyk naukovykh statey, tez dopovidey ta inshykh materialiv Vseukrayinskoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi, 25 zhovtnya 2024 r. – Educational context): collection of scientific articles, abstracts of reports and other materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, October 25, 2024. (Eds.). O.M. Petrovskyi, V.S. Mysyk, I.M. Vitenko, O.I. Kohut, Yu. Ch. Shaynyuk, T.V. Mahera, F.I. Polyanskyi, N.B. Stryyvus, H.I. Herasymchuk, M.I. Chorna. Ternopil, 2024. 327 p. [in Ukrainian].

Tsytaty vidomykh lyudey pro Ukrayinu. Nezlamni City [Quotes by famous people about Ukraine. Unbreakable City]. Available at: https://nezlamni.city/articles/341263/citati-pro-ukrainu-najkraschi-frazi-pro-batkivschinu-patriotizm-ta-lyubov-do-ridnoi-zemli [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті