ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В БОСНІЇ І ГЕРЦЕГОВИНІ (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): ПІСЛЯВОЄННА ВІДБУДОВА І РЕФОРМИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331730Ключові слова:
Боснія і Герцеговина; післявоєнна відбудова; дошкільна освіта; реформи освіти; якість освіти.Анотація
У статті представлено результати дослідження трансформацій у системі дошкільної освіти в Боснії і Герцеговині (БіГ) наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. Хронологічні межі дослідження пов’язані, з одного боку, із завершенням Боснійської війни (1995), з іншого – сучасними кроками владних органів федеративної держави у сфері освіти. Методологія дослідження включає принципи науковості, історизму, авторської об’єктивності, а також загальнонаукові (аналіз, синтез, типологізація) та спеціально-історичні (історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний, критики історичних джерел) методи. З’ясовано, що після завершення Боснійської війни в БіГ почалася відбудова дошкільної освіти, яка йшла вкрай повільно. Головна проблема полягала у складності координації реформ у федеративній державі, де кожен автономний суб’єкт федерації формував власне законодавство у сфері дошкільної освіти, визначав пріоритети і завдання, а отже, й фінансування цього сектору освіти. Лише у 2007 р. було схвалено Рамковий закон про дошкільну освіту в БіГ, після чого відбулося прийняття відповідних законів у Республіці Сербській, Окрузі Брчко та деяких кантонах Федерації Боснії і Герцеговини. Попри появу значної кількості приватних ЗДО, значна частина дітей не була охоплена дошкільною освітою. Це показник повільно зростає, але наблизився лише до 20 % дітей дошкільного віку, а натомість у ЄС майже 95 % дошкільнят відвідують дитячі садки. Позитивними досягненнями системи дошкільної освіти БіГ стали: а) поступова відмова від традиційних програм когнітивно-академічного характеру; б) перехід на гуманістично-розвивальні програми; в) впровадження компетентнісного підходу до визначення результатів дошкільної освіти; г) надання можливості педагогам формувати власні програми; ґ) запровадження професійного стандарту вихователя і педагога ЗДО (2011), стандартів дошкільної освіти (2020); д) удосконалення освітніх програм підготовки вихователів на педагогічних факультетах університетів і вищих шкіл; е) розробка стратегічних документів розвитку освіти з урахування євроінтеграційних вимог.
Посилання
Ćurak, H. (2011). Izvještaj o implementaciji Okvirnog zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u Bosni i Hercegovini [Report on the Implementation of the Framework Law on Preschool Education in Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 92 p. [in Bosnian].
Ćurak, H. (2011). Preporuke za unaređenje programa odgojno-obrazovnog rada sa djecom predškolskog uzrasta [Recommendations for the Development of Educational Work Programs with Preschool Children. Quality of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo, pp. 143–167. [in Bosnian].
Ćurak, H. (2020). Standardi učenja i razvoja djeteta u uzrastu pred polazak u osnovnu školu [Standards of Learning and Development of a Child in the Age Before Starting Primary School]. Sarajevo, 24 p. [in Bosnian].
Federalni zavod za statistiku (2024). Predškolsko obrazovanje 2023/2024 [Preschool education 2023/2024]. Statistički Bilten. No. 376. pp. 9–26. Available at: https://fzs.ba/wp-content/uploads/2024/03/Predskolsko-obrazovanje-u-2023-2024.pdf [in Bosnian].
Informacija (2018). Informacija o statističkim pokazateljima u obrazovanju u Bosni i Hercegovini za 2018.godinu.[Information on statistical indicators in education in Bosnia and Herzegovina for 2018]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/hr_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-ostalo/Informacija_o_stat.pokazateljima_u_obraz._u_BiH_2018_(003)_hrvatski_jjezik.docx (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].
Informacija (2022). Informacija o statističkim pokazateljima u obrazovanju u Bosni i Hercegovini za 2022.godinu [Information on statistical indicators in education in Bosnia and Herzegovina for 2022]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/bs_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-ostalo/Informacija_o_statistickim_pokazateljima_u_obrazovanju_u_BiH_u_2022_godini.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].
Kapo, M. (2012). Nacionalizam i obrazovanje: Studija slučaja Bosna i Hercegovina [Nationalism and education: A case study of Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 238 p. [in Bosnian].
Marendić, Z. (2011). Predškolski programi između tradicionalnog i savremenog [Preschool programs between traditional and modern]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of preschool education and education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo: Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje. pp. 21–33. [in Bosnian].
Nacrt Zakona (2025). Nacrt Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju upućen Skupštini HNŽ-a [Draft Law on preschool education and education submitted to the Assembly of the Autonomous Province of Bosnia and Herzegovina]. Vlada Hercegovačko-neretvanske županije – Government of Herzegovina-Neretva County. Available at: https://www.vlada-hnz-k.ba/hr/nacrt-zakona-o-predskolskom-odgoju-i-obrazovanju-upucen-skupstini-hnz (Accessed 05 Mar. 2025) [in Croatian].
Okvirni zakon (2007). Okvirni zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju u Bosni i Hercegovini [Framework Law on Preschool Education and Education in Bosnia and Herzegovina]. Parliamentary Assembly of Bosnia and Herzegovina. Available at: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Okvirni-zakon-o-pred%C5%A1kolskom-odgoju-i-obrazovanju-u-Bosni-i-Hercegovini.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].
Pasalic-Kreso, A. (1999). Education in Bosnia and Herzegovina: Minority Inclusion and Majority Rules. The system of education in BiH as a paradigm of political violence on education. Current Issues in Comparative Education. Issue 2(1). pp. 6–13. [in English].
Pasalic-Kreso, A. (2008). The War and Post-War Impact on the Educational System of Bosnia and Herzegovina. International Review of Education. Issue 54(3/4). pp. 353–374. [in English].
Pasalic-Kreso, A. & Russo, C.J. (2000). Rebuilding from the Ashes: Schooling in Post-War Bosnia. International Journal of Educational Reform. Vol. 9. Issue 2. pp. 102–108. [in English].
Platforma (2016). Platforma za razvoj predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini za razdoblje 2017–2022 [Platform for the Development of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina for the Period 2017–2022]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/hr_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-strate%C5%A1ki/Platforma_za_razvoj_pred%C5%A1kolskog_odgoja_i_obrazovanja_u_Bosni_i_Hercegovini_za_razdoblje_od_2017._do_2022._hrv.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].
Predškolsko obrazovanje (2019). Predškolsko obrazovanje u Bosni i Hercegovini – Pravo ili privilegija [Preschool education in Bosnia and Herzegovina – Right or privilege]. Direkt Portal. Available at: https://direkt-portal.com/predskolsko-obrazovanje-u-bosni-i-hercegovini-pravo-ili-privilegija/ (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].
Rangelov-Jusović, R. (2011). Profesionalni razvoj odgajatelja – kako realizovati sopstvene potencijale. Odgajatelji kao kreatori sopstvenog profesionalnog razvoja [Professional development of educators – how to realize one’s own potential. Educators as creators of one’s own professional development.]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of preschool education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo, pp. 54–64. [in Bosnian].
Republički zavod za statistiku Republike Srpske. (2024). Republički zavod za statistiku Republike Srpske. Предшколско васпитање и образовање 2023/2024 [Republic Institute of Statistics of the Republika Srpska. Preschool Education and Education 2023/2024]. Available at: https://www.rzs.rs.ba/static/uploads/saopstenja/obrazovanje/predskolsko_obrazovanje/2023-2024/PredskolskoObrazovanje_2023_2024.pdf (Accessed 13 Jan. 2025) [in Serbian].
Standardi kvaliteta (2011). Standardi kvaliteta rada odgajateljica, pedagogica i direktorica u predškolskom odgoju i obrazovanju [Standards of quality of work of educators, pedagogues and directors in preschool education]. Sarajevo, 50 p. [in Bosnian].
Strateški pravci (2004). Strateški pravci razvoja predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini [Strategic directions of development of preschool education and education in Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 24 p. Available at: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Strateski-pravci-razvoja-pred%C5%A1kolskog-odgoja-i-obrazovanja.pdf (Accessed 17 Jan. 2025) [in Bosnian].
Zajednička jezgra (2018). Zajednička jezgra cjelovitih razvojnih programa za predškolski odgoj i obrazovanje definirana na ishodima učenja 2018 [The common core of comprehensive development programs for preschool education defined on the learning outcomes of 2018]. Mostar, 28 p. [in Bosnian].
Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju (2017). Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju [Law on preschool upbringing and education]. Available at: https://mozks-ksb.ba/wp-content/uploads/2019/10/Zakon-o-pred%C5%A1kolskom-odgoju-i-obrazovanju.pdf [in Bosnian].
Програм предшколског васпитања и образовања (2022). [Program of preschool upbringing and education]. Available at: https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/web_portal/05/5.1/Program%20predskolskog%20vaspitanja%20i%20obrazovanja/програм%20предшколског%20васпитања%20и%20образовања%202022.pdf (Accessed 19 Feb. 2025) [in Serbian].
Спасојевић, П., Прибишев Белеслин, Т., Николић, С. (2007). Програм предшколског васпитања и образовања [Preschool Education and Training Program]. Источно Сарајево. 116 p. [in Serbian].
Стратегија развоја (2021). Стратегија развоја предшколског, основног и средњег васпитања и образовања Републике Српске за период 2022–2030 [Strategy for the Development of Preschool, Primary and Secondary Education and Training of the Republic of Srpska for the Period 2022–2030]. Available at: https://www.vladars.net/sr-SP-Cyrl/Vlada/Ministarstva/mpk/predskolsko/PublishingImages/Pages/News Стратегија%20развоја%20предшколског%20основног%20и%20средњег%20васпитања%20и%20образовања_453764767.pdf (Accessed 19 Feb. 2025) [in Serbian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.