ДОШКІЛЬНА ОСВІТА В БОСНІЇ І ГЕРЦЕГОВИНІ (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): ПІСЛЯВОЄННА ВІДБУДОВА І РЕФОРМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.331730

Ключові слова:

Боснія і Герцеговина; післявоєнна відбудова; дошкільна освіта; реформи освіти; якість освіти.

Анотація

У статті представлено результати дослідження трансформацій у системі дошкільної освіти в Боснії і Герцеговині (БіГ) наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. Хронологічні межі дослідження пов’язані, з одного боку, із завершенням Боснійської війни (1995), з іншого – сучасними кроками владних органів федеративної держави у сфері освіти. Методологія дослідження включає принципи науковості, історизму, авторської об’єктивності, а також загальнонаукові (аналіз, синтез, типологізація) та спеціально-історичні (історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний, критики історичних джерел) методи. З’ясовано, що після завершення Боснійської війни в БіГ почалася відбудова дошкільної освіти, яка йшла вкрай повільно. Головна проблема полягала у складності координації реформ у федеративній державі, де кожен автономний суб’єкт федерації формував власне законодавство у сфері дошкільної освіти, визначав пріоритети і завдання, а отже,  й фінансування цього сектору освіти. Лише у 2007 р. було схвалено Рамковий закон про дошкільну освіту в БіГ, після чого відбулося прийняття відповідних законів у Республіці Сербській, Окрузі Брчко та деяких кантонах Федерації Боснії і Герцеговини. Попри появу значної кількості приватних ЗДО, значна частина дітей не була охоплена дошкільною освітою. Це показник повільно зростає, але наблизився лише до 20 % дітей дошкільного віку, а натомість у ЄС майже 95 % дошкільнят відвідують дитячі садки. Позитивними досягненнями системи дошкільної освіти БіГ стали: а) поступова відмова від традиційних програм когнітивно-академічного характеру; б) перехід на гуманістично-розвивальні програми; в) впровадження компетентнісного підходу до визначення результатів дошкільної освіти; г) надання можливості педагогам формувати власні програми; ґ) запровадження професійного стандарту вихователя і педагога ЗДО (2011), стандартів дошкільної освіти (2020); д) удосконалення освітніх програм підготовки вихователів на педагогічних факультетах університетів і вищих шкіл; е) розробка стратегічних документів розвитку освіти з урахування євроінтеграційних вимог.

Біографії авторів

Микола Галів

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри історії України та правознавства Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Ореста Карпенко

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Ćurak, H. (2011). Izvještaj o implementaciji Okvirnog zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju u Bosni i Hercegovini [Report on the Implementation of the Framework Law on Preschool Education in Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 92 p. [in Bosnian].

Ćurak, H. (2011). Preporuke za unaređenje programa odgojno-obrazovnog rada sa djecom predškolskog uzrasta [Recommendations for the Development of Educational Work Programs with Preschool Children. Quality of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo, pp. 143–167. [in Bosnian].

Ćurak, H. (2020). Standardi učenja i razvoja djeteta u uzrastu pred polazak u osnovnu školu [Standards of Learning and Development of a Child in the Age Before Starting Primary School]. Sarajevo, 24 p. [in Bosnian].

Federalni zavod za statistiku (2024). Predškolsko obrazovanje 2023/2024 [Preschool education 2023/2024]. Statistički Bilten. No. 376. pp. 9–26. Available at: https://fzs.ba/wp-content/uploads/2024/03/Predskolsko-obrazovanje-u-2023-2024.pdf [in Bosnian].

Informacija (2018). Informacija o statističkim pokazateljima u obrazovanju u Bosni i Hercegovini za 2018.godinu.[Information on statistical indicators in education in Bosnia and Herzegovina for 2018]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/hr_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-ostalo/Informacija_o_stat.pokazateljima_u_obraz._u_BiH_2018_(003)_hrvatski_jjezik.docx (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].

Informacija (2022). Informacija o statističkim pokazateljima u obrazovanju u Bosni i Hercegovini za 2022.godinu [Information on statistical indicators in education in Bosnia and Herzegovina for 2022]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/bs_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-ostalo/Informacija_o_statistickim_pokazateljima_u_obrazovanju_u_BiH_u_2022_godini.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].

Kapo, M. (2012). Nacionalizam i obrazovanje: Studija slučaja Bosna i Hercegovina [Nationalism and education: A case study of Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 238 p. [in Bosnian].

Marendić, Z. (2011). Predškolski programi između tradicionalnog i savremenog [Preschool programs between traditional and modern]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of preschool education and education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo: Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje. pp. 21–33. [in Bosnian].

Nacrt Zakona (2025). Nacrt Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju upućen Skupštini HNŽ-a [Draft Law on preschool education and education submitted to the Assembly of the Autonomous Province of Bosnia and Herzegovina]. Vlada Hercegovačko-neretvanske županije – Government of Herzegovina-Neretva County. Available at: https://www.vlada-hnz-k.ba/hr/nacrt-zakona-o-predskolskom-odgoju-i-obrazovanju-upucen-skupstini-hnz (Accessed 05 Mar. 2025) [in Croatian].

Okvirni zakon (2007). Okvirni zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju u Bosni i Hercegovini [Framework Law on Preschool Education and Education in Bosnia and Herzegovina]. Parliamentary Assembly of Bosnia and Herzegovina. Available at: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Okvirni-zakon-o-pred%C5%A1kolskom-odgoju-i-obrazovanju-u-Bosni-i-Hercegovini.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].

Pasalic-Kreso, A. (1999). Education in Bosnia and Herzegovina: Minority Inclusion and Majority Rules. The system of education in BiH as a paradigm of political violence on education. Current Issues in Comparative Education. Issue 2(1). pp. 6–13. [in English].

Pasalic-Kreso, A. (2008). The War and Post-War Impact on the Educational System of Bosnia and Herzegovina. International Review of Education. Issue 54(3/4). pp. 353–374. [in English].

Pasalic-Kreso, A. & Russo, C.J. (2000). Rebuilding from the Ashes: Schooling in Post-War Bosnia. International Journal of Educational Reform. Vol. 9. Issue 2. pp. 102–108. [in English].

Platforma (2016). Platforma za razvoj predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini za razdoblje 2017–2022 [Platform for the Development of Preschool Education in Bosnia and Herzegovina for the Period 2017–2022]. Available at: https://www.mcp.gov.ba/attachments/hr_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-strate%C5%A1ki/Platforma_za_razvoj_pred%C5%A1kolskog_odgoja_i_obrazovanja_u_Bosni_i_Hercegovini_za_razdoblje_od_2017._do_2022._hrv.pdf (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].

Predškolsko obrazovanje (2019). Predškolsko obrazovanje u Bosni i Hercegovini – Pravo ili privilegija [Preschool education in Bosnia and Herzegovina – Right or privilege]. Direkt Portal. Available at: https://direkt-portal.com/predskolsko-obrazovanje-u-bosni-i-hercegovini-pravo-ili-privilegija/ (Accessed 10 Jan. 2025) [in Bosnian].

Rangelov-Jusović, R. (2011). Profesionalni razvoj odgajatelja – kako realizovati sopstvene potencijale. Odgajatelji kao kreatori sopstvenog profesionalnog razvoja [Professional development of educators – how to realize one’s own potential. Educators as creators of one’s own professional development.]. Kvalitet predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini – Quality of preschool education in Bosnia and Herzegovina. Sarajevo, pp. 54–64. [in Bosnian].

Republički zavod za statistiku Republike Srpske. (2024). Republički zavod za statistiku Republike Srpske. Предшколско васпитање и образовање 2023/2024 [Republic Institute of Statistics of the Republika Srpska. Preschool Education and Education 2023/2024]. Available at: https://www.rzs.rs.ba/static/uploads/saopstenja/obrazovanje/predskolsko_obrazovanje/2023-2024/PredskolskoObrazovanje_2023_2024.pdf (Accessed 13 Jan. 2025) [in Serbian].

Standardi kvaliteta (2011). Standardi kvaliteta rada odgajateljica, pedagogica i direktorica u predškolskom odgoju i obrazovanju [Standards of quality of work of educators, pedagogues and directors in preschool education]. Sarajevo, 50 p. [in Bosnian].

Strateški pravci (2004). Strateški pravci razvoja predškolskog odgoja i obrazovanja u Bosni i Hercegovini [Strategic directions of development of preschool education and education in Bosnia and Herzegovina]. Sarajevo, 24 p. Available at: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Strateski-pravci-razvoja-pred%C5%A1kolskog-odgoja-i-obrazovanja.pdf (Accessed 17 Jan. 2025) [in Bosnian].

Zajednička jezgra (2018). Zajednička jezgra cjelovitih razvojnih programa za predškolski odgoj i obrazovanje definirana na ishodima učenja 2018 [The common core of comprehensive development programs for preschool education defined on the learning outcomes of 2018]. Mostar, 28 p. [in Bosnian].

Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju (2017). Zakon o predškolskom odgoju i obrazovanju [Law on preschool upbringing and education]. Available at: https://mozks-ksb.ba/wp-content/uploads/2019/10/Zakon-o-pred%C5%A1kolskom-odgoju-i-obrazovanju.pdf [in Bosnian].

Програм предшколског васпитања и образовања (2022). [Program of preschool upbringing and education]. Available at: https://www.rpz-rs.org/sajt/doc/file/web_portal/05/5.1/Program%20predskolskog%20vaspitanja%20i%20obrazovanja/програм%20предшколског%20васпитања%20и%20образовања%202022.pdf (Accessed 19 Feb. 2025) [in Serbian].

Спасојевић, П., Прибишев Белеслин, Т., Николић, С. (2007). Програм предшколског васпитања и образовања [Preschool Education and Training Program]. Источно Сарајево. 116 p. [in Serbian].

Стратегија развоја (2021). Стратегија развоја предшколског, основног и средњег васпитања и образовања Републике Српске за период 2022–2030 [Strategy for the Development of Preschool, Primary and Secondary Education and Training of the Republic of Srpska for the Period 2022–2030]. Available at: https://www.vladars.net/sr-SP-Cyrl/Vlada/Ministarstva/mpk/predskolsko/PublishingImages/Pages/News Стратегија%20развоја%20предшколског%20основног%20и%20средњег%20васпитања%20и%20образовања_453764767.pdf (Accessed 19 Feb. 2025) [in Serbian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті