РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ У ЗАРУБІЖНИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ ОСВІТНІХ СИСТЕМАХ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332777Ключові слова:
професійна культура; дизайн-освіта; майбутні дизайнери; теоретичні знання; практичні навички; інноваційні тенденції; освітні програми.Анотація
У статті проведено ретроспективний аналіз проблеми формування професійної культури майбутніх дизайнерів у зарубіжних та вітчизняних освітніх системах. Проаналізовано основні підходи до підготовки дизайнерів у різних країнах світу, зокрема США, Великобританії та Німеччині, та здійснено їх порівняння з наявними освітніми програмами і методами навчання у вітчизняних закладах вищої освіти. Визначено основні компоненти професійної культури, які включають технічні, етичні, комунікативні та творчі навички. Зокрема, акцентується увага на інтеграції теоретичних і практичних знань, необхідних для формування конкурентоспроможних фахівців у галузі дизайну. Крім того, стаття розглядає основні проблеми сучасної вищої дизайн-освіти, зокрема недостатню практичну підготовку студентів, застарілі освітні програми та відсутність адаптації до сучасних інноваційних тенденцій у світовому дизайні. У висновках надано рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм з урахуванням кращих світових практик та адаптації їх до вітчизняних реалій. Стаття спрямована на підвищення ефективності професійної підготовки дизайнерів та якості дизайн-освіти в Україні.
Посилання
Antonovych, Ye.A. (2011). Doslidzhennia syntezu dyzainu i tekhnolohii u systemi neperervnoi dyzain-osvity [Research on the synthesis of design and technologies in the system of continuous design education].
Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Art History. No. 2. pp. 205–213. [in Ukrainian].
Derevianko, N.V. (2015). Vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid formuvannia profesiinoho myslennia dyzainera u protsesi fakhovoi pidhotovky [Domestic and foreign experience in the formation of a designer’s professional thinking in the process of professional training]. Bulletin of the Zaporizhya National University. No. 2 (25). pp. 116‒124. [in Ukrainian].
Diachenko, A. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z natsionalnoho dyzainu v zarubizhnykh zakladakh vyshchoi osvity [Training of specialists in national design in foreign higher education institutions]. Ukrainian pedagogical journal. No. 2. pp. 5–15. [in Ukrainian].
Pichkur, M. (2009). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnoho khudozhnyka-dyzainera: sut, pryntsypy y pedahohichni umovy [Formation of the professional culture of the future artist-designer: essence, principles and pedagogical conditions]. Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy. (Ed.). M. Vashulenko, A. Vykhrushch, L. Vozniuk, V. Kravets, V. Madzihon, H. Tereshchuk et al. Ternopil, No. 2. pp. 49‒53. [in Ukrainian].
Prusak, V. (2017). Stanovlennia ta rozvytok dyzain-osvity v Ukraini (kinets ХХ – pochatok ХХІ st.) [Establishment and development of design education in Ukraine (late 20th - early 21st centuries)]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts. Vol. 31. pp. 71‒82. [in Ukrainian].
Fursa, O.O. (2013). Tendentsii rozvytku dyzain-osvity v teorii i praktytsi profilnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv [Trends in the development of design education in the theory and practice of specialized higher educational institutions]. Pedagogical process: theory and practice. Vol. 3. pp. 172‒180. [in Ukrainian].
Boucharenc, C.G. (2006). Research on Basic Design Education: An International Survey. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 16. Available at: https://salo.li/85f54AD [in English].
Budd, J. & Wang, W. (2017). Industrial Design Education: Taming Technology to Enhance User Experience. Archives of Design Research. Vol. 30 (3). Available at: https://salo.li/B7Cf0ff [in English].
Davies, A. (2002). Enhancing the design curriculum through pedagogic research. Proceedings of 1st International conference. London: Centre for Learning and Teaching in Art & Design : Enhancing Curricula; exploring effective curriculum practices in design and communication in Higher Education. CLTAD, University of the Arts London. Available at: https://surl.li/rupzqk [in English].
Huang, X., Ball, R. & Wang, W. (2021). Comparative Study of Industrial Design Undergraduate Education in China and USA. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 31. Available at: https://salo.li/BFC6E3F [in English].
Ozkaynak, M.G. & Ust, S. (2012). New Forms of Design Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 51. URL: https://salo.li/2135F4c [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.