РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ДИЗАЙНЕРІВ У ЗАРУБІЖНИХ ТА ВІТЧИЗНЯНИХ ОСВІТНІХ СИСТЕМАХ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332777

Ключові слова:

професійна культура; дизайн-освіта; майбутні дизайнери; теоретичні знання; практичні навички; інноваційні тенденції; освітні програми.

Анотація

У статті проведено ретроспективний аналіз проблеми формування професійної культури майбутніх дизайнерів у зарубіжних та вітчизняних освітніх системах. Проаналізовано основні підходи до підготовки дизайнерів у різних країнах світу, зокрема США, Великобританії та Німеччині, та здійснено їх порівняння з наявними освітніми програмами і методами навчання у вітчизняних закладах вищої освіти. Визначено основні компоненти професійної культури, які включають технічні, етичні, комунікативні та творчі навички. Зокрема, акцентується увага на інтеграції теоретичних і практичних знань, необхідних для формування конкурентоспроможних фахівців у галузі дизайну. Крім того, стаття розглядає основні проблеми сучасної вищої дизайн-освіти, зокрема недостатню практичну підготовку студентів, застарілі освітні програми та відсутність адаптації до сучасних інноваційних тенденцій у світовому дизайні. У висновках надано рекомендації щодо вдосконалення освітніх програм з урахуванням кращих світових практик та адаптації їх до вітчизняних реалій. Стаття спрямована на підвищення ефективності професійної підготовки дизайнерів та якості дизайн-освіти в Україні.

Біографії авторів

Леонід Оршанський

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Іван Кузьмук

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Antonovych, Ye.A. (2011). Doslidzhennia syntezu dyzainu i tekhnolohii u systemi neperervnoi dyzain-osvity [Research on the synthesis of design and technologies in the system of continuous design education].

Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Art History. No. 2. pp. 205–213. [in Ukrainian].

Derevianko, N.V. (2015). Vitchyznianyi ta zarubizhnyi dosvid formuvannia profesiinoho myslennia dyzainera u protsesi fakhovoi pidhotovky [Domestic and foreign experience in the formation of a designer’s professional thinking in the process of professional training]. Bulletin of the Zaporizhya National University. No. 2 (25). pp. 116‒124. [in Ukrainian].

Diachenko, A. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z natsionalnoho dyzainu v zarubizhnykh zakladakh vyshchoi osvity [Training of specialists in national design in foreign higher education institutions]. Ukrainian pedagogical journal. No. 2. pp. 5–15. [in Ukrainian].

Pichkur, M. (2009). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnoho khudozhnyka-dyzainera: sut, pryntsypy y pedahohichni umovy [Formation of the professional culture of the future artist-designer: essence, principles and pedagogical conditions]. Scientific notes of the Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy. (Ed.). M. Vashulenko, A. Vykhrushch, L. Vozniuk, V. Kravets, V. Madzihon, H. Tereshchuk et al. Ternopil, No. 2. pp. 49‒53. [in Ukrainian].

Prusak, V. (2017). Stanovlennia ta rozvytok dyzain-osvity v Ukraini (kinets ХХ – pochatok ХХІ st.) [Establishment and development of design education in Ukraine (late 20th - early 21st centuries)]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts. Vol. 31. pp. 71‒82. [in Ukrainian].

Fursa, O.O. (2013). Tendentsii rozvytku dyzain-osvity v teorii i praktytsi profilnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv [Trends in the development of design education in the theory and practice of specialized higher educational institutions]. Pedagogical process: theory and practice. Vol. 3. pp. 172‒180. [in Ukrainian].

Boucharenc, C.G. (2006). Research on Basic Design Education: An International Survey. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 16. Available at: https://salo.li/85f54AD [in English].

Budd, J. & Wang, W. (2017). Industrial Design Education: Taming Technology to Enhance User Experience. Archives of Design Research. Vol. 30 (3). Available at: https://salo.li/B7Cf0ff [in English].

Davies, A. (2002). Enhancing the design curriculum through pedagogic research. Proceedings of 1st International conference. London: Centre for Learning and Teaching in Art & Design : Enhancing Curricula; exploring effective curriculum practices in design and communication in Higher Education. CLTAD, University of the Arts London. Available at: https://surl.li/rupzqk [in English].

Huang, X., Ball, R. & Wang, W. (2021). Comparative Study of Industrial Design Undergraduate Education in China and USA. International Journal of Technology and Design Education. Vol. 31. Available at: https://salo.li/BFC6E3F [in English].

Ozkaynak, M.G. & Ust, S. (2012). New Forms of Design Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol. 51. URL: https://salo.li/2135F4c [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті