ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ В ІСТОРИЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ (1990-ті – 2025 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332785Ключові слова:
педагогічна компаративістика; історико-педагогічна наука; зарубіжні діячі; порівняльна освіта; педагогічні реформи; педагогічна біографістика; історія зарубіжжя.Анотація
У статті здійснено аналіз впливу зарубіжних культурно-освітніх діячів на розвиток педагогічної думки в Україні в історичному контексті. Відповідно до визначених нами історичних етапів досліджено теоретичні підходи зарубіжних науковців (Д. Дьюї, П. Фрейре та ін.), їх вплив на реформи в українській освіті. Особливу увагу приділено розвитку педагогічної компаративістики в Україні, яка інтегрує зарубіжний досвід в освітню практику. Визначено ключові виклики адаптації західних освітніх моделей, зокрема, проблему підготовки кадрів. Стаття висвітлює перспективи подальших досліджень у сфері порівняльної педагогіки та міжнародного співробітництва.
Посилання
Andrushchenko, V. (1994). Ukraina i tsyvilizovanyi svit: problemy poshuku optymalnoi modeli sotsialnoi orhanizatsii [Ukraine and the civilized world: problems of finding an optimal model of social organization]. Genesis: Philosophy. History. Political science. Kyiv, No. 1. pp. 18–22. [in Ukrainian].
Viatkina, N. & Kovalova, A. (2005). Amerykanska filosofiia ochyma ukrainskykh doslidnykiv [American philosophy through the eyes of Ukrainian researchers]. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii 22 hrudnia 2005 r. – Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference of December 22, 2005. Poltava, pp. 12–16. [in Ukrainian].
Horbach, I.I. Zarubizhnyi dosvid vyvchennia hendernoi orhanizatsii vyshchoi osvity [Foreign experience of studying the gender organization of higher education International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management: a collection of scientific work]. Mizhnarodnyi naukovyi forum : sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment : zb. nauk. prats / redkol.: V. B. Yevtukh (vidp. red.) ta in. – International Scientific Forum: Sociology, Psychology, Pedagogy, Management: Collection of Scientific Works / Editors: V.B. Yevtukh (ed.) and others. Vol. 11. Kyiv, pp. 103–117. [in Ukrainian].
Ziaziun, I. (1999). Suchasna osvita u konteksti humanistychnoi filosofii [Modern education in the context of humanistic philosophy]. Dialogue of Cultures: Ukraine in a New Context: Philosophy of Education. Lviv, pp. 5–12. [in Ukrainian].
Klepko, S.F. (2005). Osvita, yaka zaokhochuie zapytuvannia, abo taiemnytsia paradoksu “innovation societies” – “miseducation” [Education that encourages questioning, or the mystery of the paradox of “innovation societies” – “education”]. Postgraduate Education in Ukraine. No. 1. pp. 6–11. [in Ukrainian].
Lipich, L.M. (2005). Sotsializatsiia osobystosti za umov kryvoho sotsiumu [Personality socialization in a crooked society]. Sociology and Trade Union Movement. pp. 5–11. [in Ukrainian].
Lokshyna, O. (2002). Serednia osvita SShA: pohliad z Ukrainy [Secondary education in the USA: a view from Ukraine]. Bulletin of School Exchange Programs. No. 14. pp. 22–28. [in Ukrainian].
Lokshyna, O. (2022). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021–2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity [Strategy of European Cooperation in the Field of Education and Training in 2021–2030 as a European Integration Guideline for Ukrainian Education]. Ukrainian Pedagogical Journal, No. 4. pp. 5–17. [in Ukrainian].
Pidlasyi, I. & Pidlasyi, A. (1998). Pedahohichni innovatsii [Pedagogical innovations]. Native school. No. 12. pp. 13–17. [in Ukrainian].
Prokopiv, L., Yehorova, I., Dereniuk, M. & Dosyn, V. (2023). Formuvannia emotsiinoho intelektu v maibutnikh fakhivtsiv riznykh haluzei znan: dyferentsiiovanyi pidkhid [Formation of emotional intelligence in future specialists of different fields of knowledge: a differentiated approach]. Youth & market, No. 3. pp. 129–133. [in Ukrainian].
Rozputna. M. (2021). Rol pershykh robit amerykanskoho vchenoho Dzhona Diui na shliakhu stanovlennia yak filosofa [The role of the first works of the American scientist John Dewey on the way to becoming a philosopher]. Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Philosophical Sciences, Vol. 2(90). pp. 135–143. [in Ukrainian].
Samoilenko, N. (2016). Peredumovy vynyknennia gendernoho pidkhodu u pedahohichnii nautsi. [Prerequisites for the emergence of a gender approach in pedagogical science]. Young Scientist, No. 6. pp. 458–462. [in Ukrainian].
Sbruieva, A.A. (2021). Porivnialna pedahohika vyshchoi shkoly: natsionalnyi, yevropeiskyi ta hlobalnyi konteksty [Comparative pedagogy of higher education: national, European and global contexts: a textbook]. Sumy, 319 p. [in Ukrainian].
Tryfonova, O. (2021). Osoblyvosti stvorennia osvitnoho seredovyshcha na zasadakh samoorhanizatsii y intehratsii pryrodnychykh nauk, tsyfrovoi transformatsii ta kompiuternykh tekhnolohii [Features of creating an educational environment based on self-organization and integration of natural sciences, digital transformation and computer technologies]. Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”. No. 1 (48). pp. 410–413. [in Ukrainian].
Turchyn, I.M. (2019). Feministychna pedahohika yak napriam krytychnoi pedahohiky [Feminist pedagogy as a direction of critical pedagogy]. Mountain School of the Ukrainian Carpathians. No. 20. pp. 16–18. [in Ukrainian].
Ellias, J. & Merriam, S. (1995). Philosophical foundations of adult education (2nd ed.). Malibar, FL: Krieger, 226 p. [in English].
Ukraines education reforms are at risk of politicization – Atlantic Council. Available at: https: //www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-education-reforms-are-at-risk-of-politicization/ p [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.