ДОСЛІДЖЕННЯ ЗАРУБІЖНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ В ІСТОРИЧНІЙ РЕТРОСПЕКТИВІ (1990-ті – 2025 рр.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332785

Ключові слова:

педагогічна компаративістика; історико-педагогічна наука; зарубіжні діячі; порівняльна освіта; педагогічні реформи; педагогічна біографістика; історія зарубіжжя.

Анотація

У статті здійснено аналіз впливу зарубіжних культурно-освітніх діячів на розвиток педагогічної думки в Україні в історичному контексті. Відповідно до визначених нами історичних етапів досліджено теоретичні підходи зарубіжних науковців (Д. Дьюї, П. Фрейре та ін.), їх вплив на реформи в українській освіті. Особливу увагу приділено розвитку педагогічної компаративістики в Україні, яка інтегрує зарубіжний досвід в освітню практику. Визначено ключові виклики адаптації західних освітніх моделей, зокрема, проблему підготовки кадрів. Стаття висвітлює перспективи подальших досліджень у сфері порівняльної педагогіки та міжнародного співробітництва.

Біографії авторів

Любов Прокопів

кандидат педагогічних наук, професор, завідувач кафедри педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Вікторія Стинська

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Andrushchenko, V. (1994). Ukraina i tsyvilizovanyi svit: problemy poshuku optymalnoi modeli sotsialnoi orhanizatsii [Ukraine and the civilized world: problems of finding an optimal model of social organization]. Genesis: Philosophy. History. Political science. Kyiv, No. 1. pp. 18–22. [in Ukrainian].

Viatkina, N. & Kovalova, A. (2005). Amerykanska filosofiia ochyma ukrainskykh doslidnykiv [American philosophy through the eyes of Ukrainian researchers]. Materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii 22 hrudnia 2005 r. – Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference of December 22, 2005. Poltava, pp. 12–16. [in Ukrainian].

Horbach, I.I. Zarubizhnyi dosvid vyvchennia hendernoi orhanizatsii vyshchoi osvity [Foreign experience of studying the gender organization of higher education International scientific forum: sociology, psychology, pedagogy, management: a collection of scientific work]. Mizhnarodnyi naukovyi forum : sotsiolohiia, psykholohiia, pedahohika, menedzhment : zb. nauk. prats / redkol.: V. B. Yevtukh (vidp. red.) ta in. – International Scientific Forum: Sociology, Psychology, Pedagogy, Management: Collection of Scientific Works / Editors: V.B. Yevtukh (ed.) and others. Vol. 11. Kyiv, pp. 103–117. [in Ukrainian].

Ziaziun, I. (1999). Suchasna osvita u konteksti humanistychnoi filosofii [Modern education in the context of humanistic philosophy]. Dialogue of Cultures: Ukraine in a New Context: Philosophy of Education. Lviv, pp. 5–12. [in Ukrainian].

Klepko, S.F. (2005). Osvita, yaka zaokhochuie zapytuvannia, abo taiemnytsia paradoksu “innovation societies” – “miseducation” [Education that encourages questioning, or the mystery of the paradox of “innovation societies” – “education”]. Postgraduate Education in Ukraine. No. 1. pp. 6–11. [in Ukrainian].

Lipich, L.M. (2005). Sotsializatsiia osobystosti za umov kryvoho sotsiumu [Personality socialization in a crooked society]. Sociology and Trade Union Movement. pp. 5–11. [in Ukrainian].

Lokshyna, O. (2002). Serednia osvita SShA: pohliad z Ukrainy [Secondary education in the USA: a view from Ukraine]. Bulletin of School Exchange Programs. No. 14. pp. 22–28. [in Ukrainian].

Lokshyna, O. (2022). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021–2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity [Strategy of European Cooperation in the Field of Education and Training in 2021–2030 as a European Integration Guideline for Ukrainian Education]. Ukrainian Pedagogical Journal, No. 4. pp. 5–17. [in Ukrainian].

Pidlasyi, I. & Pidlasyi, A. (1998). Pedahohichni innovatsii [Pedagogical innovations]. Native school. No. 12. pp. 13–17. [in Ukrainian].

Prokopiv, L., Yehorova, I., Dereniuk, M. & Dosyn, V. (2023). Formuvannia emotsiinoho intelektu v maibutnikh fakhivtsiv riznykh haluzei znan: dyferentsiiovanyi pidkhid [Formation of emotional intelligence in future specialists of different fields of knowledge: a differentiated approach]. Youth & market, No. 3. pp. 129–133. [in Ukrainian].

Rozputna. M. (2021). Rol pershykh robit amerykanskoho vchenoho Dzhona Diui na shliakhu stanovlennia yak filosofa [The role of the first works of the American scientist John Dewey on the way to becoming a philosopher]. Bulletin of Ivan Franko Zhytomyr State University. Philosophical Sciences, Vol. 2(90). pp. 135–143. [in Ukrainian].

Samoilenko, N. (2016). Peredumovy vynyknennia gendernoho pidkhodu u pedahohichnii nautsi. [Prerequisites for the emergence of a gender approach in pedagogical science]. Young Scientist, No. 6. pp. 458–462. [in Ukrainian].

Sbruieva, A.A. (2021). Porivnialna pedahohika vyshchoi shkoly: natsionalnyi, yevropeiskyi ta hlobalnyi konteksty [Comparative pedagogy of higher education: national, European and global contexts: a textbook]. Sumy, 319 p. [in Ukrainian].

Tryfonova, O. (2021). Osoblyvosti stvorennia osvitnoho seredovyshcha na zasadakh samoorhanizatsii y intehratsii pryrodnychykh nauk, tsyfrovoi transformatsii ta kompiuternykh tekhnolohii [Features of creating an educational environment based on self-organization and integration of natural sciences, digital transformation and computer technologies]. Scientific Bulletin of Uzhgorod University. Series: “Pedagogy. Social Work”. No. 1 (48). pp. 410–413. [in Ukrainian].

Turchyn, I.M. (2019). Feministychna pedahohika yak napriam krytychnoi pedahohiky [Feminist pedagogy as a direction of critical pedagogy]. Mountain School of the Ukrainian Carpathians. No. 20. pp. 16–18. [in Ukrainian].

Ellias, J. & Merriam, S. (1995). Philosophical foundations of adult education (2nd ed.). Malibar, FL: Krieger, 226 p. [in English].

Ukraines education reforms are at risk of politicization – Atlantic Council. Available at: https: //www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/ukraines-education-reforms-are-at-risk-of-politicization/ p [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті