КОНЦЕРТНО-ВИКОНАВСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ПІАНІСТА В ЧАС ВІЙНИ: КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ ВИМІР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332787

Ключові слова:

концерт; виконавська діяльність; піаніст-соліст; концертмейстер; універсальний діяч культури; війна Росії проти України.

Анотація

У статті проаналізовано й осмислено сутність концертно-виконавської діяльності піаніста-соліста, концертмейстера, універсального діяча культури у контексті повномасштабної війни Росії проти України. Здійснено аналіз наукових досліджень, присвячених загальним та професійним особливостям концертно-виконавської діяльності, виокремлено ключові чинники, які впливають на її активізацію під час війни. Досліджено типологію концертної діяльності, підкреслено роль благодійних концертів в Україні та закордонних громадах як інструмента культурної дипломатії. Проаналізовано актуальні тенденції у концертному житті піаністів, що вимушено змінили місце проживання або продовжують діяти в умовах обмеженої соціальної та професійної інфраструктури, хронічного стресу, вигорання і постійної небезпеки. Узагальнено позитивний досвід концертної діяльності в малих містах та громадах. Означено питання трансформації соціокультурного та музичного середовища, що спричинило зміну форм і практик виконавства, зокрема його фортепіанної складової.

Біографія автора

Олена Дмитрієва

доктор філософії, викладач кафедри музично-теоретичних дисциплін та інструментальної підготовки Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, провідний концертмейстер

Посилання

Hlushchuk, T. (2016). Muzychno-vykonavske mystetstvo yak obiekt doslidzhennia ukrainskoho mystetstvoznavstva [Musical and Performing Arts as an Object of Research in Ukrainian Art History]. Culture and Modernity. No. 1, pp. 87–91. [in Ukrainian].

Hrinchenko, T. (2017). Istoriia vynyknennia ta stanovlennia profesii pianist-kontsertmeister [History of the origin and development of the profession of concert pianist]. Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhzhia National University. Vol. 49, pp. 280–284. [in Ukrainian].

Zhaivoronok, N.B. (2006). Muzychne vykonavstvo yak fenomen muzychnoi kultury [Musical performance as a phenomenon of musical culture]. Candidate’s thesis. Kyiv National University of Culture and Arts. Kyiv, 168 p. [in Ukrainian].

Zahladko, A. (2020). Fortepianna komponenta u kontsertnomu zhytti Kyieva 70-80-kh rokiv XX stolittia (za materialamy periodyky) [The Piano Component in the Concert Life of Kyiv in the 70s and 80s of the Nineteenth Century (Based on Periodicals)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine. Kyiv, 231 p. [in Ukrainian].

Kretov, A. & Novik-Kretova, I. (2017). Fenomen pianista-kontsertmeistera v sotsio-kulturnomu prostori: dialoh istorii y suchasnosti [The Phenomenon of the Pianist-Concertmaster in the Socio-Cultural Space: A Dialogue of History and Modernity]. Cultural thought. No. 12, pp. 56–63. [in Ukrainian].

Labintseva, L. (2014). Kontsertna diialnist yak pokaznyk vykonavskoi maister-nosti muzykantiv [Concert activity as an indicator of musicians’ performing skills]. Proceedings of the International Scientific and Practical Conference “Professional Art Education and Artistic Culture: Challenges of the XXI Century”. Kyiv, pp. 297–303. [in Ukrainian].

Levko, V. (2021). Kontsert yak mystetske yavyshche v kulturnomu prostori Ukrainy druhoi polovyny XIX – pochatku XXI stolittia [The Concert as an Artistic Phenomenon in the Cultural Space of Ukraine in the Second Half of the Nineteenth and Early Twenty-First Centuries]. Kyiv, 152 p. [in Ukrainian].

Maslikova, I. (2023). Mizhnarodne spivrobitnytstvo u sferi kultury v umovakh rosiisko-ukrainskoi viiny: kulturolohichnyi aspekt [International Cooperation in the Field of Culture in the Context of the Russian-Ukrainian War: Cultural Aspect]. Ukrainian Cultural Studies. No. 1(12), pp. 4–9. [in Ukrainian].

Redia, V. (2024). Muzyka v kulturnii dyplomatii suchasnoi Ukrainy [Music in the cultural diplomacy of contemporary Ukraine]. Vol. 48, pp. 153–160. [in Ukrainian].

Sikalova, O. (2024). Osoblyvosti tvorchoi spivpratsi kontsertmeistera z solistom u protsesi intehratsii khudozhnoho tvoru [Peculiarities of creative cooperation between a concertmaster and a soloist in the process of integrating an artistic work]. Concertmaking: History, Personalities, Methods : a scientific and methodological collection: articles and materials. Odesa, 236 p., pp. 194–198. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті