ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ФУНКЦІЙ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332797Ключові слова:
класний керівник; виховна система; виховна діяльність; підготовка класного керівника; виховання.Анотація
У статті проаналізовано процес трансформації цільових орієнтирів, змісту (функцій, основних напрямів), форм та результатів виховної діяльності класного керівника у вітчизняній школі у кінці ХХ – початку ХХІ ст. і класного керівника сучасного закладу загальної середньої освіти. Зміст виховної діяльності класних керівників наприкінці ХХ ст. представлено такими функціями, як дисциплінарно-наглядова, організаційно-опікунська, виховна. Виділено тенденції у теорії та практиці виховної діяльності класного керівника ХХІ ст. й підготовки здобувачів освіти до виконання функцій класного керівника. Наведено зміст професійної підготовки майбутніх вчителів до виконання функцій класного керівника, зокрема: створення умов для максимального розвитку кожного учня, визначення його неповторності та творчого потенціалу; вивчення особистості кожного школяра, його потреб та інтересів; створення сприятливого освітнього середовища із адекватним та морально-психологічним кліматом для кожної дитини; забезпечення самовиховання й саморозвитку особистості дитини, сприяння у створенні простору для особистісного розвитку і духовного формування особистості школяра; сприяння в отриманні додаткової освіти кожним учнем засобами гуртків, секцій, творчих груп, лабораторій; взаємодія з членами шкільного з учнівським самоврядуванням, з молодіжними організаціями в організації позанавчальної виховної діяльності класі; здійснення виховної діяльності в класі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів; здоров’язбережувальна діяльність і пропаганда здорового способу життя; здійснення індивідуальної роботи з батьками учнів, допомога в організації спільної діяльності дітей і батьків, підвищення їхньої педагогічної культури; ведення документації щодо планування процесу і результатів виховної роботи, щоденників спостережень та ін.
Посилання
Bashkir, O.I., Sobchenko, T.M. & Tsapko, A.M. (2020). Formy vykhovnoi roboty klasnoho kerivnyka v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Forms of educational work of a class teacher in general secondary education institutions]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 68, Vol. 1. pp. 50–54. [in Ukrainian].
Valiuk, A. (2013). Osoblyvosti zmistu roboty klasnoho kerivnyka v navchalnykh zakladakh [Peculiarities of the content of the class teacher’s work in educational institutions]. Problems of Modern Teacher Training. No. 7. pp. 29–35. [in Ukrainian].
Halych, T. (2007). Pidhotovka klasnykh kerivnykiv do roboty z pidlitkamy v umovakh realizatsii osobystisno oriientovanoho pidkhodu do vykhovannia v zahalnoosvitnikh shkolakh [Training of class teachers to work with teenagers in the conditions of implementing a person-oriented approach to education in secondary schools]. Research Notes. Series “Psychology and Pedagogy Research” (Nizhyn Mykola Gogol State University). Nizhyn, Vol. 4. pp. 41–43. [in Ukrainian].
Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita” (“Ukraina XXI stolittia”) (1993). [State national program “Education” (“ХХІst century Ukraine”)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Dubaseniuk, O.A. (1999). Kontseptualni polozhennia teorii profesiinoi vykhovnoi diialnosti pedahoha [Conceptual provisions of the theory of the teacher’s professional educational activity]. Pedagogy and Psychology. No. 4. pp. 91–95. [in Ukrainian].
Zaichenko, I.V. (2008) Pedahohika [Pedagogy]. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv, 2-e vyd [Textbook for students of higher pedagogical educational institutions, 2nd edition]. Kyiv, 528 p. History of the emergence of the position of class teacher. Available at: https://westudents.com.ua/glavy/48788-251-storya-viniknennya-posadi-klasnogo-kervnika.html (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Kazanzhy, I.V. (2003) Pidhotovka studentiv fakultetiv pochatkovykh klasiv do pozaurochnoi vykhovnoi roboty [Preparation of students of elementary school faculties for extracurricular educational work]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. No. 12. pp. 104–107. [in Ukrainian].
Myronchuk, N.M. (2014). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do praktychnoi vykhovnoi diialnosti u protsesi vyvchennia kursu “Teoriia i metodyka vykhovnoi roboty” [Preparation of future teachers for practical educational activities in the process of studying the course “Theory and methods of educational work”]. Professional pedagogical education: the formation and development of pedagogical knowledge: monograph. (Ed.). O.A. Dubaseniuk. Zhytomyr, pp. 363–379. [in Ukrainian].
Nakaz Ministerstva osvity Ukrainy “Pro zatverdzhennia Tymchasovoho polozhennia pro klasnoho kerivnyka serednoho zakladu osvity” (1997). [Order of the Ministry of Education of Ukraine “On approval of the Provisional Regulation on the class teacher of a secondary educational institution”]. No. 239. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0337-97#Text (12.02.2025) [in Ukrainian].
Natsionalna doktryna rozvytku osvity (2002). [National doctrine of education development]. No. 347/2002. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/U347_02?an=24 (Accessed 12 Feb. 2025)
Otych, O.M. (1997). Pidhotovka vchytelia pochatkovykh klasiv do vykhovnoi roboty v shkoli (na materiali pisennoho folkloru) [Preparation of primary school teachers for educational work at school (on the material of song folklore)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].
Polozhennia pro klasnoho kerivnyka navchalnoho zakladu systemy zahalnoi serednoi osvity (2000). [Regulations on the class teacher of an educational institution of the system of general secondary education]. No. 434. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00 (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].
Pryshchepa, S. (2011). Sutnist proektuvannia vykhovnoi diialnosti klasnoho kerivnyka. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [The essence of the design of the classroom teacher’s educational activities]. Vol. 38. pp. 146–152. [in Ukrainian].
Savchenko, D. (2010). Yakisna vykhovna robota – zaporuka efektyvnoi diialnosti suchasnoho navchalnoho zakladu [High-quality educational work is the key to the effective operation of a modern educational institution]. Native school. No. 9. pp. 60–63. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.