ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ФУНКЦІЙ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА В ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ ШКОЛАХ УКРАЇНИ (КІНЕЦЬ ХХ – ПОЧАТОК ХХІ ст.)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332797

Ключові слова:

класний керівник; виховна система; виховна діяльність; підготовка класного керівника; виховання.

Анотація

У статті проаналізовано процес трансформації цільових орієнтирів, змісту (функцій, основних напрямів), форм та результатів виховної діяльності класного керівника у вітчизняній школі у кінці ХХ – початку ХХІ ст. і класного керівника сучасного закладу загальної середньої освіти. Зміст виховної діяльності класних керівників наприкінці ХХ ст. представлено такими функціями, як дисциплінарно-наглядова, організаційно-опікунська, виховна. Виділено тенденції у теорії та практиці виховної діяльності класного керівника ХХІ ст. й підготовки здобувачів освіти до виконання функцій класного керівника. Наведено зміст професійної підготовки майбутніх вчителів до виконання функцій класного керівника, зокрема: створення умов для максимального розвитку кожного учня, визначення його неповторності та творчого потенціалу; вивчення особистості кожного школяра, його потреб та інтересів; створення сприятливого освітнього середовища із адекватним та морально-психологічним кліматом для кожної дитини; забезпечення самовиховання й саморозвитку особистості дитини, сприяння у створенні простору для особистісного розвитку і духовного формування особистості школяра; сприяння в отриманні додаткової освіти кожним учнем засобами гуртків, секцій, творчих груп, лабораторій; взаємодія з членами шкільного з учнівським самоврядуванням, з молодіжними організаціями в організації позанавчальної виховної діяльності класі; здійснення виховної діяльності в класі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів; здоров’язбережувальна діяльність і пропаганда здорового способу життя; здійснення індивідуальної роботи з батьками учнів, допомога в організації спільної діяльності дітей і батьків, підвищення їхньої педагогічної культури; ведення документації щодо планування процесу і результатів виховної роботи, щоденників спостережень та ін.

Біографії авторів

Тетяна Надім’янова

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Віталій Мацигін

аспірант кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bashkir, O.I., Sobchenko, T.M. & Tsapko, A.M. (2020). Formy vykhovnoi roboty klasnoho kerivnyka v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Forms of educational work of a class teacher in general secondary education institutions]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools. No. 68, Vol. 1. pp. 50–54. [in Ukrainian].

Valiuk, A. (2013). Osoblyvosti zmistu roboty klasnoho kerivnyka v navchalnykh zakladakh [Peculiarities of the content of the class teacher’s work in educational institutions]. Problems of Modern Teacher Training. No. 7. pp. 29–35. [in Ukrainian].

Halych, T. (2007). Pidhotovka klasnykh kerivnykiv do roboty z pidlitkamy v umovakh realizatsii osobystisno oriientovanoho pidkhodu do vykhovannia v zahalnoosvitnikh shkolakh [Training of class teachers to work with teenagers in the conditions of implementing a person-oriented approach to education in secondary schools]. Research Notes. Series “Psychology and Pedagogy Research” (Nizhyn Mykola Gogol State University). Nizhyn, Vol. 4. pp. 41–43. [in Ukrainian].

Derzhavna natsionalna prohrama “Osvita” (“Ukraina XXI stolittia”) (1993). [State national program “Education” (“ХХІst century Ukraine”)]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Dubaseniuk, O.A. (1999). Kontseptualni polozhennia teorii profesiinoi vykhovnoi diialnosti pedahoha [Conceptual provisions of the theory of the teacher’s professional educational activity]. Pedagogy and Psychology. No. 4. pp. 91–95. [in Ukrainian].

Zaichenko, I.V. (2008) Pedahohika [Pedagogy]. Navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv, 2-e vyd [Textbook for students of higher pedagogical educational institutions, 2nd edition]. Kyiv, 528 p. History of the emergence of the position of class teacher. Available at: https://westudents.com.ua/glavy/48788-251-storya-viniknennya-posadi-klasnogo-kervnika.html (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Kazanzhy, I.V. (2003) Pidhotovka studentiv fakultetiv pochatkovykh klasiv do pozaurochnoi vykhovnoi roboty [Preparation of students of elementary school faculties for extracurricular educational work]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. No. 12. pp. 104–107. [in Ukrainian].

Myronchuk, N.M. (2014). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do praktychnoi vykhovnoi diialnosti u protsesi vyvchennia kursu “Teoriia i metodyka vykhovnoi roboty” [Preparation of future teachers for practical educational activities in the process of studying the course “Theory and methods of educational work”]. Professional pedagogical education: the formation and development of pedagogical knowledge: monograph. (Ed.). O.A. Dubaseniuk. Zhytomyr, pp. 363–379. [in Ukrainian].

Nakaz Ministerstva osvity Ukrainy “Pro zatverdzhennia Tymchasovoho polozhennia pro klasnoho kerivnyka serednoho zakladu osvity” (1997). [Order of the Ministry of Education of Ukraine “On approval of the Provisional Regulation on the class teacher of a secondary educational institution”]. No. 239. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0337-97#Text (12.02.2025) [in Ukrainian].

Natsionalna doktryna rozvytku osvity (2002). [National doctrine of education development]. No. 347/2002. Available at: https://ips.ligazakon.net/document/U347_02?an=24 (Accessed 12 Feb. 2025)

Otych, O.M. (1997). Pidhotovka vchytelia pochatkovykh klasiv do vykhovnoi roboty v shkoli (na materiali pisennoho folkloru) [Preparation of primary school teachers for educational work at school (on the material of song folklore)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 18 p. [in Ukrainian].

Polozhennia pro klasnoho kerivnyka navchalnoho zakladu systemy zahalnoi serednoi osvity (2000). [Regulations on the class teacher of an educational institution of the system of general secondary education]. No. 434. Available at: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z0659-00 (Accessed 12 Feb. 2025) [in Ukrainian].

Pryshchepa, S. (2011). Sutnist proektuvannia vykhovnoi diialnosti klasnoho kerivnyka. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly [The essence of the design of the classroom teacher’s educational activities]. Vol. 38. pp. 146–152. [in Ukrainian].

Savchenko, D. (2010). Yakisna vykhovna robota – zaporuka efektyvnoi diialnosti suchasnoho navchalnoho zakladu [High-quality educational work is the key to the effective operation of a modern educational institution]. Native school. No. 9. pp. 60–63. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті