НЕВЕРБАЛЬНІ ЗАСОБИ КОМУНІКАЦІЇ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332803

Ключові слова:

невербальна комунікація; педагогічна діяльність; жести; міміка; інтонація; взаємодія.

Анотація

Стаття присвячена аналізу невербальних засобів комунікації як важливого компонента професійної діяльності педагога. Розглянуто основні теоретичні підходи до вивчення невербальної комунікації, її функції та значення в освітньому процесі. Окрему увагу приділено класифікації невербальних засобів, зокрема міміці, жестам, позам, інтонації, просторовій організації спілкування, які впливають на ефективність взаємодії між учителем і учнями.

Результати проведеного анкетування підтверджують, що ефективне використання невербальних засобів сприяє поліпшенню комунікації та розвитку довірливих стосунків із учнями.

Біографії авторів

Мар’яна Кекош

доктор філософії (01 Освіта / Педагогіка), вчитель англійської мови Дрогобицького наукового ліцею імені Богдана Лепкого

Олег Кекош

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Batsevych, F.S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of Communicative Linguistics]. Kyiv, 342 p. [in Ukrainian].

Vashchenko, A.M. (2007). Deiaki aspekty neverbalnoi komunikatsii v khodi interaktyvnoho treninhu pedahoha [Some aspects of nonverbal communication during interactive teacher training]. Psychological and pedagogical problems of a rural school. No. 19. pp. 196–201. [in Ukrainian].

Melnychuk, O.S. (1985). Etymolohichnyi slovnyk ukrainskoi movy [Etymological Dictionary of the Ukrainian Language]. Kyiv, 572 p. [in Ukrainian].

Kovalynska, I.V. (2014) Neverbalna komunikatsiia [Non-verbal Communication]. Kyiv, 289 p. [in Ukrainian].

Osipova, T. (2018). Neverbalni zasoby komunikatsii: kompleksna metodyka opysu y leksykohrafuvannia [Nonverbal means of communication: a comprehensive methodology of description and lexicography]. Studia Ukrainica Posnaniensia. No. 6, pp. 107–113. [in Ukrainian].

Ostapchuk, N. (2011). Vykorystannia neverbalnykh zasobiv komunikatsii u osobystisnomu spilkuvanni pedahoha z uchniamy [The use of non-verbal means of communication in personal communication between a teacher and students]. Psychological and pedagogical problems of a rural school. No. 39(2), pp. 221–228. [in Ukrainian].

Piz, A. & Piz, B. (2017). Mova rukhiv tila [Body Language]. Kyiv, 416 p. [in Ukrainian].

Yashenkova, O.V. (2010). Osnovy teorii movnoi komunikatsii [Fundamentals of the theory of linguistic communication]. Kyiv, 312 p. [in Ukrainian].

Birdwhistell, R.L. (1970). Kinesics and Context. Essays on Body Motion Communication. University of Pennsylvania Press, 338 p. [in English].

Hall, E. (1976). Beyond Culture. New York, London, Toronto, 320 р. [in English].

Rogers, E.M (1997). A Histоry of Communication Study. A Biographical Approach. N.Y.; London; Toronto; Sydney; Singapore. 488 p. [in English].

Shetty, Sh.V. Non-verbal cues: learn how to use them effectively in teacher-student communication. Available at: https://www.timeshighereducation.com/campus/nonverbal-cues-learn-how-use-them-effectively-teacherstudent-communication [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-19

Номер

Розділ

Статті