ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ НАРОДОЗНАВСТВА В УМОВАХ СУЧАСНИХ ВИКЛИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.332810Ключові слова:
діти дошкільного віку; виховання; народознавство; народна педагогіка; етнопедагогіка; засоби народознавства; вихователі закладу дошкільної освіти.Анотація
У статті обґрунтовано вагомість народознавства та його засобів у вихованні дітей дошкільного віку в умовах сучасних викликів. Акцентовано увагу на необхідності посилення уваги до виховання сучасних дошкільників, збереження і зміцнення його зв’язку з культурною спадщиною, народними традиціями, звичаями, які разом із соціально-етичними нормами виступають провідними факторами виховного процесу, впливають на формування особистості дитини. Народознавство представлено авторкою як система знань про український народ, його історію, культуру, традиції та звичаї, вагомий чинник виховання дітей дошкільного віку, який уможливлює формування національної свідомості, виховання патріотичних почуттів, розвиток моральних якостей тощо. Вихователям закладів дошкільної освіти рекомендовано враховувати у процесі виховання дошкільників сучасні виклики та систематично використовувати засоби народознавства.
Посилання
Berezyuk, O.S. (2013). Chynnyky etnopedahohiky [Factors of ethnopedagogy]. Monograph. Zhytomyr, 205 p. [in Ukrainian].
Berezyuk, O. & Muravska, T. (2014). Pryntsypy ta pedahohichni umovy formuvannia estetychnoi kompetentnosti shkoliara zasobamy narodoznavstva [Principles and pedagogical conditions for the formation of aesthetic competence of a schoolchild by means of ethnography]. Trends in the modernization of national educational systems: a collection of scientific papers. Zhytomyr. Available at: http://eprints.zu.edu.ua/13016/1/3_.pdf. [in Ukrainian].
Hrytsyk, L. (2011). Vykhovannia ditei na narodnykh zvychaiakh ta obriadakh u doshkilnomu zakladi [Raising children according to folk customs and rituals in a preschool institution]. Youth & market, No. 3, pp. 145–147. [in Ukrainian].
Lemko, G. (2020). Narodoznavstvo yak zasib vykhovannia osobystosti [Ethnography as a means of educating the individual]. Current Issues of the Humanities, No. 3, pp. 294–298. [in Ukrainian].
Lysenko, N.V. (2011). Etnopedahohika dytynstva: navchalno-metodychnyi posibnyk dlia stud. vyshch. navch. zakl [Ethnopedagogy of childhood: a teaching and methodological manual for students of higher education]. Kyiv, 720 p. [in Ukrainian].
Lozko, G.S. (2011). Ukrainske narodoznavstvo [Ukrainian Ethnology]. Ternopil, 512 p. [in Ukrainian].
Miroshnichenko, V. & Dobrovolska, G. (2020). Narodoznavstvo yak nevycherpne dzherelo rozvytku osobystosti [Ethnology as an inexhaustible source of personality development]. Collection of scientific papers of the National State Academy of the Border Guard Service of Ukraine. Series: Pedagogical Sciences, No. 4 (43), pp. 251–263. [in Ukrainian].
Polikarpova, O. (2019). Pytannia vyvchennia ta zberezhennia narodnykh tradytsii u zakladakh doshkilnoi osvity [Issues of studying and preserving folk traditions in preschool educational institutions]. Nine Lives of Tradition: Materials of the All-Ukrainian Forum-Seminar (September 13–15, 2019). Kharkiv, pp. 76–79. [in Ukrainian].
Stelmakhovich, M.G. (1997). Ukrainska narodna pedahohika [Ukrainian folk pedagogy]. Kyiv, 232 p. [in Ukrainian].
Ushinsky, K.D. (1983). Pro narodnist u hromadskomu vykhovanni [On Nationality in Public Education]. Kyiv, No. 1, pp. 43–103. [in Ukrainian].
Fedorovych, A.V. (2020). Narodoznavstvo yak zasib piznavalnoho rozvytku starshykh doshkilnykiv [Ethnology as a means of cognitive development of senior preschoolers]. Bulletin of the T.H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”. No. 164, pp. 101–106. [in Ukrainian].
Yagupov, V.V. (2002). Pedahohika : navch. posib [Pedagogy: teaching manual]. Kyiv, 560 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.