EU EDUCATIONAL POLICIES AND THEIR IMPACT ON INTERNATIONALIZATION AND INCLUSION IN HIGHER EDUCATION

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336013

Ключові слова:

інтернаціоналізація; інклюзія; освітня політика ЄС; українські університети; реформа вищої освіти.

Анотація

У контексті глобалізації, зростання мобільності та соціальної різноманітності освіта в Європейському Союзі (ЄС) дедалі більше розглядається як стратегічний інструмент сприяння інтеграції, інноваціям та соціальній справед­ливості. У статті проаналізовано, як політика ЄС у сфері освіти, зокрема зосереджена на інтернаціоналізації та інклюзії, трансформує систему вищої освіти в країнах-членах та впливає на розвиток у партнерських країнах, зокрема в Україні. Також розглядається історичний розвиток політик інтернаціоналізації з метою продемонструва­ти, як підходи до інтернаціоналізації змінювалися з часом. На основі аналізу ключових документів, наукової літера­тури та ініціатив, таких як програма Erasmus+, Болонський процес та Ініціатива європейських університетів, продемонстровано, як політика ЄС сприяє транскордонній співпраці, гармонізації освітніх стандартів і розширенню доступу до освіти для інклюзивних груп населення.

Особливу увагу приділено еволюції політик інтернаціоналізації та інклюзії, а також їх реалізації на рівні універси­тетів. Розглянуто приклади залучення українських університетів до пріоритетів ЄС через участь в університетських альянсах, запуск спільних програм подвійних дипломів та покращення підтримки різноманітних студентських спіль­нот. Окрім того, відзначено особливості, які українська система вищої освіти може запозичити в ЄС з тим, щоб вдосконалити власні освітні політики і практики. Попри очевидний прогрес, все ще існують певні виклики, зокрема забезпечення рівності, міжкультурного порозуміння та інклюзивного викладання. Аналізуючи досягнення і виклики у впровадженні цілей інтернаціоналізації та інклюзії, стаття прагне сформувати уявлення про трансформаційну роль політики ЄС у формуванні майбутнього вищої освіти.

Зроблено висновок про те, що глибша інтеграція з освітньою політикою ЄС відкриває для українських універси­тетів шлях до покращення якості освіти і дає змогу долучитися до формування більш інклюзивного й глобально орієнтованого академічного простору.

Біографія автора

Olga Iatsyshyna

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри педагогіки та менеджменту освіти, провідний фахівець ННЦ МОС Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка

Посилання

Brooks, R. & Rensimer, L. (2023). The European Universities Initiative and European spatial imaginaries. Globalisation, Societies and Education. Vol. 23, No. 3. pp. 752–765. [in English].

Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a European strategy for universities. Strasbourg, 18.1.2022. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52022DC0016 (Accessed 15 Jul.2025) [in English].

Curaj, A., Deca, L. & Pricopie, R. (2018). European higher education area: The impact of past and future policies. Springer Nature. 721p. [in English].

De Wit, H., Hunter, F., Howard, L. & Egron-Polak, E. (2015). Internationalisation of higher education study. Brussels: European Parliament. 320 p. [in English].

De Wit, H. & Wang, L. (2024). Lessons from over 70 years of regional alignment processes in Europe for international higher education. Journal of International Cooperation in Education, No. 26(1), pp. 5–19. [in English].

Dudikova, L.& Marlova, A. (2019). Internatsionalizatsiia vyshchoii osvity: osoblyvosti rozvytku [Internationalization of higher education: peculiarities of development]. Youth & market. Vol. 12(179). pp. 17–22. [in Ukrainian].

European Commission: Secretariat-General, European pillar of social rights, Publications Office of the European Union, 2017, p.11. Available at: https://data.europa.eu/doi/10.2792/95934 (Accessed 17 Jul.2025) [in English].

Grumbinaite, I., Colus, F. & Carvajal, H. B. (2025). Report on the Outcomes and Transformational Potential of the European Universities Initiative. European Union. 349 p. [in English].

Gunn, A. (2020). The European universities initiative: A study of alliance formation in higher education. In Curaj, A., Deca, L. & Pricopie, R. (Eds), European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Cham: Springer. pp. 13–30. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті