EU EDUCATIONAL POLICIES AND THEIR IMPACT ON INTERNATIONALIZATION AND INCLUSION IN HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336013Ключові слова:
інтернаціоналізація; інклюзія; освітня політика ЄС; українські університети; реформа вищої освіти.Анотація
У контексті глобалізації, зростання мобільності та соціальної різноманітності освіта в Європейському Союзі (ЄС) дедалі більше розглядається як стратегічний інструмент сприяння інтеграції, інноваціям та соціальній справедливості. У статті проаналізовано, як політика ЄС у сфері освіти, зокрема зосереджена на інтернаціоналізації та інклюзії, трансформує систему вищої освіти в країнах-членах та впливає на розвиток у партнерських країнах, зокрема в Україні. Також розглядається історичний розвиток політик інтернаціоналізації з метою продемонструвати, як підходи до інтернаціоналізації змінювалися з часом. На основі аналізу ключових документів, наукової літератури та ініціатив, таких як програма Erasmus+, Болонський процес та Ініціатива європейських університетів, продемонстровано, як політика ЄС сприяє транскордонній співпраці, гармонізації освітніх стандартів і розширенню доступу до освіти для інклюзивних груп населення.
Особливу увагу приділено еволюції політик інтернаціоналізації та інклюзії, а також їх реалізації на рівні університетів. Розглянуто приклади залучення українських університетів до пріоритетів ЄС через участь в університетських альянсах, запуск спільних програм подвійних дипломів та покращення підтримки різноманітних студентських спільнот. Окрім того, відзначено особливості, які українська система вищої освіти може запозичити в ЄС з тим, щоб вдосконалити власні освітні політики і практики. Попри очевидний прогрес, все ще існують певні виклики, зокрема забезпечення рівності, міжкультурного порозуміння та інклюзивного викладання. Аналізуючи досягнення і виклики у впровадженні цілей інтернаціоналізації та інклюзії, стаття прагне сформувати уявлення про трансформаційну роль політики ЄС у формуванні майбутнього вищої освіти.
Зроблено висновок про те, що глибша інтеграція з освітньою політикою ЄС відкриває для українських університетів шлях до покращення якості освіти і дає змогу долучитися до формування більш інклюзивного й глобально орієнтованого академічного простору.
Посилання
Brooks, R. & Rensimer, L. (2023). The European Universities Initiative and European spatial imaginaries. Globalisation, Societies and Education. Vol. 23, No. 3. pp. 752–765. [in English].
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on a European strategy for universities. Strasbourg, 18.1.2022. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:52022DC0016 (Accessed 15 Jul.2025) [in English].
Curaj, A., Deca, L. & Pricopie, R. (2018). European higher education area: The impact of past and future policies. Springer Nature. 721p. [in English].
De Wit, H., Hunter, F., Howard, L. & Egron-Polak, E. (2015). Internationalisation of higher education study. Brussels: European Parliament. 320 p. [in English].
De Wit, H. & Wang, L. (2024). Lessons from over 70 years of regional alignment processes in Europe for international higher education. Journal of International Cooperation in Education, No. 26(1), pp. 5–19. [in English].
Dudikova, L.& Marlova, A. (2019). Internatsionalizatsiia vyshchoii osvity: osoblyvosti rozvytku [Internationalization of higher education: peculiarities of development]. Youth & market. Vol. 12(179). pp. 17–22. [in Ukrainian].
European Commission: Secretariat-General, European pillar of social rights, Publications Office of the European Union, 2017, p.11. Available at: https://data.europa.eu/doi/10.2792/95934 (Accessed 17 Jul.2025) [in English].
Grumbinaite, I., Colus, F. & Carvajal, H. B. (2025). Report on the Outcomes and Transformational Potential of the European Universities Initiative. European Union. 349 p. [in English].
Gunn, A. (2020). The European universities initiative: A study of alliance formation in higher education. In Curaj, A., Deca, L. & Pricopie, R. (Eds), European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Cham: Springer. pp. 13–30. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.