СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ ДО ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336778

Ключові слова:

соціальні мережі; мотивація; професійна освіта; цифрові технології; професійне зростання; майбутні педагоги; мотиваційні стратегії навчання; цифрове освітнє середовище; сучасні освітні технології; інтерактивне навчання.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню потенціалу соціальних мереж як засобу формування мотивації до професійного зростання майбутніх педагогів закладів професійної освіти в умовах цифровізації. Розкрито сутність понять соціальна мережа та мотивація, обґрунтовано їх взаємозв’язок у контексті професійної підготовки педагогів. Показано, що соціальні мережі, поєднуючи комунікаційний, інформаційний, інтерактивний та мультимедійний потенціал, сприяють розвитку внутрішньої й зовнішньої мотивації. Окреслено класифікацію платформ за функціональним призначенням та наведено результати експерименту серед студентів Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Встановлено, що соціальні мережі активно використовуються студентами для підвищення професійної компетентності, особливо через участь у вебінарах, онлайн-курсах, професійних дискусіях, створення навчальних відео та блогів.

Біографії авторів

Тарас Паска

доктор філософії, асистент кафедри педагогіки та освітнього менеджменту імені Богдана Ступарика Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Юлія Воробчак

студентка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Вікторія Бурчак

студентка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника

Посилання

Velyka ukrainska entsyklopediia. Motyvatsiia [The Great Ukrainian Encyclopedia. Motivation]. Available at: https://vue.gov.ua/%D0%9C%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F (Accessed 3 Aug. 2025). [in Ukrainian].

Velyka ukrainska entsyklopediia. Sotsialna merezha [The Great Ukrainian Encyclopedia. Social network]. Available at: https://vue.gov.ua/%D0%A1%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0_%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B6%D0%B0 (Accessed 3 Aug. 2025). [in Ukrainian].

Kamenska, I. & Bokshyts, O. (2022). Sotsialni merezhi yak instrument neformalnoi osvity pry pidhotovtsi pedahoha profesiinoho navchannia [Social networks as an instrument of non-formal education in the preparation of a teacher of vocational education]. Society. Document. Communication. Vol. 15. pp. 296–314. [in Ukrainian].

Kovalchuk, V., Vynnytska, N. & Zhyhailo, O. (2025). Vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv, diievykh praktyk v protsesi formuvannia matematychnoi ta informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnostei uchniv [The use of digital tools, effective practices in the process of forming mathematical and information and communication competencies of students]. Youth & market. No. 4(236). pp. 17–21.

Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky: MON zaproshuie do hromadskoho obhovorennia [The concept of digital transformation of education and science: MES invites to public discussion]. (2021). Available at: https://mon.gov.ua/news/kontseptsiya-tsifrovoi-transformatsii-osviti-i-nauki-mon-zaproshue-do-gromadskogo-obgovorennya (Accessed 3 Aug. 2025). [in Ukrainian].

Kryvonos, M. (2024). Vykorystannia sotsialnykh merezh v osvitnomu protsesi dlia formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti zdobuvachiv osvity [The use of social networks in the educational process for the formation of digital competence of students]. Prospects of Innovative Development in Science and Technology. No. 1. pp. 156–159. [in Ukrainian].

Kryzhanovskyi, A. (2020). Vykorystannia sotsialnykh merezh u navchalnomu protsesi vyshchoho navchalnoho zakladu [The use of social networks in the educational process of a higher education institution]. Topical issues of the humanities. Issue 31. Vol. 3. pp. 276–281. [in Ukrainian].

Kuchakovska, H. (2015). Rol sotsialnykh merezh v aktyvizatsii protsesu navchannia informatychnykh dystsyplin maibutnikh vchyteliv pochatkovoi shkoly [The role of social networks in activating the process of teaching computer science to future primary school teachers]. Information technologies and learning tools. No. 47. Vol. 3. pp. 136–149. [in Ukrainian].

Lukiianchuk, A. (2020). Motyvatsiia profesiinoi diialnosti pedahohichnykh pratsivnykiv: metodychni rekomendatsii [Motivation of professional activity of pedagogical workers: methodical recommendations]. Bila Tserkva, 46 p. [in Ukrainian].

Pinska, O. (2009). Profesiina motyvatsiia yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti navchalnoi diialnosti studentiv [Professional motivation as a means of increasing the effectiveness of studentsʼ learning activities]. Problems of labor and professional training. Vol. 14. pp. 111–115. [in Ukrainian].

Radkevych, O. (2014). Sotsialni merezhi v profesiinomu rozvytku pedahohichnykh pratsivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [Social networks in the professional development of pedagogical staff of vocational schools]. Scientific Bulletin of the Institute of Vocational Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. Professional pedagogy. No. 8. pp. 88–93. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті