ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ РЕФЛЕКСІЇ ЯК СКЛАДОВОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ ХОРЕОГРАФІЧНОГО ТА МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336916

Ключові слова:

професійна рефлексія; майбутні керівники хореографічних колективів; майбутні керівники музичних колективів; фахова підготовка; рефлексивне мислення; професійна компетентність; творча діяльність.

Анотація

У статті здійснено багатоаспектний аналіз професійної рефлексії майбутніх керівників хореографічних та музичних колективів. Розкрито сутність рефлексії як механізму самопізнання та саморозвитку. Проаналізовано специфіку рефлексії в мистецькій сфері. Обґрунтовано рефлексію як необхідну умову ефективної підготовки керівників. Встановлено принципові відмінності керівництва творчими колективами від звичайного управління.

Біографія автора

Ірина Власенко

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства, інструментальної та хореографічної підготовки Криворізького державного педагогічного університету

Посилання

Bekh, I.D. (2011). Refleksiia u dukhovnomu “Ia” osobystosti [Reflection in the spiritual “I” of personality]. Native school. Vol. 8–9. pp. 9–14. [in Ukrainian].

Mazur, D.V. (2024). Pryntsypy rozvytku profesiinoi refleksii maibutnikh kerivnykiv instrumentalnykh kolektyviv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Principles of developing professional reflection of future leaders of instrumental ensembles in the process of professional training]. Art education and development of creative personality. Vol. 2. pp. 21–26. [in Ukrainian].

Pavelkiv, R. (2021). Naukovo-psykholohichni pidkhody do rozuminnia fenomenu refleksii [Scientific-psychological approaches to understanding the phenomenon of reflection]. Psychology: reality and perspectives: collection of scientific works of RDHU. Vol. 16. pp. 166–169. [in Ukrainian].

Tatenko, V. (2017). Metodolohiia subiektno-vchynkovoho pidkhodu: sotsialno-psykholohichnyi vymir [Methodology of subject-action approach: socio-psychological dimension]: monograph. Kyiv, 184 p. [in Ukrainian].

Tereshko, I.H. (2023). Formuvannia tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho vchytelia khoreohrafii u protsesi proektnoi diialnosti (z dosvidu fakultetu mystetstv UDPU imeni Pavla Tychyny) [Formation of creative individuality of future choreography teacher in the process of project activity (from the experience of the Faculty of Arts of UDPU named after Pavlo Tychyna)]. Perspectives and innovations of science. Series “Pedagogy”. Vol. 10 (28). pp. 419–430. [in Ukrainian].

Fryz, P.I. (2023). Formuvannia profesiinykh kompetentsii maibutnoho pedahoha-khoreohrafa u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professional competencies of future choreography teacher in the process of professional training]. Youth & market. Vol. 11–12 (219–220). pp. 105–109. [in Ukrainian].

Khodtseva, A.O., Kolomiiets, S.V., Hrek, K.A. (2022). Rozvytok refleksyvnoho myslennia studentiv u zakladakh vyshchoi osvity [Development of reflective thinking of students in higher education institutions]. Scientific innovations and advanced technologies. Vol. 6 (8). pp. 294–305. [in Ukrainian].

Butterworth, J., Wildschut, L. (2017). Contemporary Choreography: A Critical Reader. London: Routledge, 448 p. [in English].

Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. American Psychologist. Vol. 34 (10). pp. 906–911. [in English].

Leijen, A, Lam, I., Simons, P.R.J., Wildschut, L. (2008). Pedagogical practices of reflection in tertiary dance education. European Physical Education Review. Vol. 14 (2). pp. 223–241. [in English].

Nordin, S.M., Cumming, J. (2005). Professional Dancers Describe Their Imagery: Where, When, What, Why, and How. The Sport Psychologist. Vol. 19 (4). pp. 395–416. [in English].

Peng, X., Land, S.M., Hollett, T. (2020). Embodied Reflective Practices in Ballet: How Video Technology Mediates Reflection Across Time, Scale, and Bodies. International Conference on Learning Sciences, pp. 138–146 [in English].

Risner, D. (2017). New Reflective Practice Research in Dance Education. Journal of Dance Education. Vol. 17 (3). pp. 89–90. [in English].

Schön, D.A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York : Basic Books, 70 p. [in English].

Sheets-Johnstone, M. (2015). The Phenomenology of Dance: 50th Anniversary Edition. Philadelphia : Temple University Press, 152 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті