СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ВЧИТЕЛЯ ТА ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ ОСВІТИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336984

Ключові слова:

освітній простір; зонування простору; початкова освіта; Нова українська школа; навчально-наукова лабораторія; професійна підготовка вчителів; дитиноцентризм; компетентнісний підхід; педагогічні технології.

Анотація

У статті проаналізовано сучасні підходи до організації освітнього простору вчителя та здобувачів початкової освіти в умовах реалізації Концепції Нової української школи. Висвітлено ключові характеристики та принципи організації сучасного освітнього простору. Окреслено роль навчально-наукових лабораторій у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Авторами описано структуру та функціональні осередки таких лабораторій, їхній вплив на формування професійних компетентностей майбутніх учителів. Підкреслено значення просторово-функціонального зонування як засобу створення гнучкого, багатофункціонального та комфортного освітнього середовища.

Біографії авторів

Марта Проц

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка

Ольга Галюка

доктор філософії, доцент кафедри початкової та дошкільної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка

Посилання

Bilous, V.V. (2018). Psykhologo-pedahohichni osnovy formuvannia osvitnoho seredovyshcha [Psychological and pedagogical foundations of educational environment formation]. Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical, No. 5(341), pp. 20–27. [in Ukrainian].

Demiraki, T.M. (2018). Modeliuvannia osvitnoho prostoru v umovakh realizatsii kontseptsii “Nova ukrainska shkola”: metodychni rekomendatsii [Modelling of the educational space in the context of the implementation of the “New Ukrainian School” concept: methodological recommendations]. Mykolaiv, 36 p. Available at: http://surl.li/oabyq (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatv. postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018 r. № 87 [State Standard of Primary Education: approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from February 21, 2018, No. 87]. (2018). Official Bulletin of Ukraine, No. 21, pp. 12–47. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu”: vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [Law of Ukraine “On Education”: from September 5, 2017, No. 2145-VIII]. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, (38–39), art. 380 [in Ukrainian].

Kosenko, D. (2019). Novyi osvitnii prostir. Motyvuiuchyi prostir: informatsiinyi posibnyk [New educational space. Motivating space: informational guide]. Kyiv, 255 p. Available at: https://decentralization.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].

Kryveiko, Kh. R. & Haliuka, O.S. (2024). Osvitnie seredovyshche yak zasib pidvyshchennia motyvatsii do navchannia zdobuvachiv pochatkovoi osvity [Educational environment as a means of increasing motivation to learn among primary education students]. Bulletin of Science and Education. Series: Pedagogical, No. 10(28), pp. 918–932. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-10(28)-918-932 [in Ukrainian].

Lysenko, O.M. (2017). Teoretychni osnovy formuvannia osvitnoho prostoru v systemi profesiinoi osvity [Theoretical foundations of educational space formation in vocational education]. Scientific Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical, No. 2(359), pp. 45–51. [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho prostoru Novoi ukrainskoi shkoly: zatv. nakazom MON Ukrainy vid 23.03.2018 r. № 283 [Methodological recommendations for organizing the educational space of the New Ukrainian School: approved by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 283 dated 23.03.2018]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-organizaciyi-osvitnogo-prostoru-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].

Fruktova, Ya. (2006). Do pytannia proiektuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [On designing a modern educational environment]. Educational Environment as a Methodological Problem: Collection of Scientific Papers. Kherson, pp. 72–73. [in Ukrainian].

Tsymbalaru, A.D. (2020). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure, and creation mechanisms]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715281 (Accessed 06 Aug. 2025). [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті