СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ВЧИТЕЛЯ ТА ЗДОБУВАЧІВ ПОЧАТКОВОЇ ЛАНКИ ОСВІТИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.336984Ключові слова:
освітній простір; зонування простору; початкова освіта; Нова українська школа; навчально-наукова лабораторія; професійна підготовка вчителів; дитиноцентризм; компетентнісний підхід; педагогічні технології.Анотація
У статті проаналізовано сучасні підходи до організації освітнього простору вчителя та здобувачів початкової освіти в умовах реалізації Концепції Нової української школи. Висвітлено ключові характеристики та принципи організації сучасного освітнього простору. Окреслено роль навчально-наукових лабораторій у професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Авторами описано структуру та функціональні осередки таких лабораторій, їхній вплив на формування професійних компетентностей майбутніх учителів. Підкреслено значення просторово-функціонального зонування як засобу створення гнучкого, багатофункціонального та комфортного освітнього середовища.
Посилання
Bilous, V.V. (2018). Psykhologo-pedahohichni osnovy formuvannia osvitnoho seredovyshcha [Psychological and pedagogical foundations of educational environment formation]. Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical, No. 5(341), pp. 20–27. [in Ukrainian].
Demiraki, T.M. (2018). Modeliuvannia osvitnoho prostoru v umovakh realizatsii kontseptsii “Nova ukrainska shkola”: metodychni rekomendatsii [Modelling of the educational space in the context of the implementation of the “New Ukrainian School” concept: methodological recommendations]. Mykolaiv, 36 p. Available at: http://surl.li/oabyq (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity: zatv. postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21.02.2018 r. № 87 [State Standard of Primary Education: approved by the resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine from February 21, 2018, No. 87]. (2018). Official Bulletin of Ukraine, No. 21, pp. 12–47. [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy “Pro osvitu”: vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [Law of Ukraine “On Education”: from September 5, 2017, No. 2145-VIII]. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, (38–39), art. 380 [in Ukrainian].
Kosenko, D. (2019). Novyi osvitnii prostir. Motyvuiuchyi prostir: informatsiinyi posibnyk [New educational space. Motivating space: informational guide]. Kyiv, 255 p. Available at: https://decentralization.ua/uploads/library/file/407/NOP_Motivuyuchiy-prostir.pdf (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].
Kryveiko, Kh. R. & Haliuka, O.S. (2024). Osvitnie seredovyshche yak zasib pidvyshchennia motyvatsii do navchannia zdobuvachiv pochatkovoi osvity [Educational environment as a means of increasing motivation to learn among primary education students]. Bulletin of Science and Education. Series: Pedagogical, No. 10(28), pp. 918–932. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-10(28)-918-932 [in Ukrainian].
Lysenko, O.M. (2017). Teoretychni osnovy formuvannia osvitnoho prostoru v systemi profesiinoi osvity [Theoretical foundations of educational space formation in vocational education]. Scientific Bulletin of Cherkasy University. Series: Pedagogical, No. 2(359), pp. 45–51. [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii osvitnoho prostoru Novoi ukrainskoi shkoly: zatv. nakazom MON Ukrainy vid 23.03.2018 r. № 283 [Methodological recommendations for organizing the educational space of the New Ukrainian School: approved by order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 283 dated 23.03.2018]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacij-shodo-organizaciyi-osvitnogo-prostoru-novoyi-ukrayinskoyi-shkoli (Accessed 06 Aug. 2025) [in Ukrainian].
Fruktova, Ya. (2006). Do pytannia proiektuvannia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha [On designing a modern educational environment]. Educational Environment as a Methodological Problem: Collection of Scientific Papers. Kherson, pp. 72–73. [in Ukrainian].
Tsymbalaru, A.D. (2020). Osvitnii prostir: sutnist, struktura i mekhanizmy stvorennia [Educational space: essence, structure, and creation mechanisms]. Available at: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715281 (Accessed 06 Aug. 2025). [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.