РОЛЬ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ФОРМУВАННІ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.338029Ключові слова:
цифрові технології; цифровізація; технічна творчість; креативність; інженерне мислення; професійна освіта; освітній процес; здобувачі освіти.Анотація
У статті досліджено роль та визначено ключові аспекти застосування цифрових технологій у формуванні технічної творчості здобувачів професійної освіти. Встановлено, що сучасні цифрові інструменти, зокрема системи автоматизованого проєктування (CAD/CAM/CAE) та імерсивні технології (VR/AR), виступають ефективним середовищем для розвитку технічного та інженерного мислення та інноваційності. Проведено аналіз наукових джерел та нормативних документів, який засвідчив існування суперечностей між динамічними вимогами ринку праці та традиційними підходами до підготовки фахівців. Наголошено на стратегічній важливості модернізації освітнього процесу через інтеграцію цифрових технологій в процес підготовки конкурентоспроможних кадрів в умовах Індустрії 5.0.
Посилання
Azizov, T., Liulchenko, V. & Orlova, O. (2023). Teoretychnyi analiz vykorystannia STEM-proiektu dlia formuvannia inzhenernoi kompetentnosti v maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii [Theoretical analysis of the use of the STEM project for the formation of engineering competence in the future teacher of labor training and technology]. Problems in training modern teachers, No. 2(28), 55–61. [in Ukrainian].
Davydenko, A. & Davydenko, P. (2025). Zdatnist shtuchnoho intelektu do tvorchosti ta yoho vykorystannia v osvitnii diialnosti [The ability of artificial intelligence to be creative and its use in educational activities]. New teaching technologies, No. 99, pp. 71–78. [in Ukrainian].
Derevianchuk, O. (2024). Rozvytok tekhnichnykh navychok zdobuvachiv vyshchoi osvity v protsesi pobudovy prototypu systemy sehmentatsii zobrazhen transportnykh zasobiv [Development of technical skills of higher education seekers in the process of building a prototype of a vehicle image segmentation system]. Youth & market, No. 1(221), pp. 105–111. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.296388 [in Ukrainian].
Dotsenko, C. (2024). Tsyfrovizatsiia yak kliuchovyi faktor transformatsii natsionalnoi systemy osvity [Digitalization as a key factor in the transformation of the national education system]. Social and psychological foundations of personality development in the educational process: collective monograph. H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. pp. 137–165. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2016, December 14). Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkolaˮ na period do 2029 roku (Rozporiadzhennia № 988-r) [On approval of the Concept of implementation of the state policy in the field of reforming general secondary education “New Ukrainian Schoolˮ for the period up to 2029 (Order No. 988-r)]. Government courier, 246 p. [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2021, March 3). Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei (Rozporiadzhennia № 167-r) [On approval of the Concept for the development of digital competencies (Order No. 167-r)]. Government courier, 50 p. [in Ukrainian].
Makhynko, V.M., Makhynko, L. V., & Kharkhalup, M. Yu. (2023). Tvorchyi potentsial studentiv tekhnichnoho universytetu: mozhlyvosti rozvytku [Creative potential of students of a technical university: development opportunities]. SWorldJournal, No. 20(2), pp. 38–44. [in Ukrainian].
Mykhaliuk, A.M. (2021). Tvorchist ta innovatsiia: suchasnyi kontent [Creativity and innovation: modern content]. Educological discourse, No. 3(34). DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.33 [in Ukrainian].
Rozvytok suchasnoi osvity i nauky: rezultaty, problemy, perspektyvy (2022). Tom ХІI: Yakisni doslidzhennia dlia pokrashchennia zhyttia liudyny [Development of modern education and science: results, problems, prospects. Vol. XII: Qualitative research to improve human life]. Zhesiak, Ya., Zymomria, I., Ilnytskyi, V. Posvit, 200p. [in Ukrainian].
Nyshchak, I. & Zelinskyi, T. (2023). Psykholoho-pedahohichni aspekty rozvytku tvorchykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv tekhnolohii u protsesi profesiino-hrafichnoi pidhotovky [Psychological and pedagogical aspects of the development of creative abilities of future technology teachers in the process of professional and graphic training]. Youth & market, No. 11(219). DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296636 [in Ukrainian].
Tymenko, V.P. & Krykun, O.M. (2023). Pedahohichna diahnostyka obdarovanosti z proiektnoi tvorchosti u zdobuvachiv osvitnikh rivniv [Pedagogical diagnostics of giftedness from project creativity in applicants for educational levels]. Education and development of gifted personality, No. 1, pp. 95–100. DOI: https://doi.org/10.32405/2309-3935-2023-1(88)-95-100 [in Ukrainian].
Tymofieiev, S. (2020). Osnovy tekhnichnoi tvorchosti: Konspekt lektsii [Fundamentals of technical creativity: A summary of lectures]. Kharkiv, 103 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.