ПЕДАГОГІЧНА ТЕХНОЛОГІЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.338094

Ключові слова:

інформаційно-комунікаційні технології; змішане навчання; модернізація освітнього процесу; позашкільна освіта; цифрове середовище.

Анотація

У статті здійснено аналіз проблеми організації змішаного навчання у закладах позашкільної освіти України в умовах суспільних викликів і цифрової трансформації. Розглянуто теоретико-методологічні підходи до визначення сутності змішаного навчання, його моделей та принципів організації. Визначено специфіку позашкільної освіти, яка зумовлює особливості впровадження змішаного навчання: варіативність форм роботи, індивідуалізація освітніх траєкторій, акцент на розвитку творчих здібностей і соціалізації дітей. На основі вітчизняних і зарубіжних досліджень проаналізовано можливості адаптації моделей змішаного навчання до умов позашкільної освіти. Представлено педагогічну технологію організації змішаного навчання, що включає цільовий, змістовий, процесуальний, технологічний та оціночно-результативний блоки. Наведено приклади практичного застосування змішаного навчання у різних напрямах позашкільної освіти. Зроблено висновок про перспективність системного впровадження змішаного навчання у контексті модернізації позашкільної освіти та окреслено напрями подальших досліджень.

Біографії авторів

Олександр Шевченко

доктор філософії в галузі педагогіки, доцент кафедри позашкільної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Василь Каричковський

доктор педагогічних наук, професор кафедри позашкільної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Карина Бєляєва

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри позашкільної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова

Посилання

Bondarenko, A.V. (2025). Suchasni tekhnolohii v umovakh zmishanoho navchannia v pozashkilnykh navchalnykh zakladakh [Modern technologies in the conditions of blended learning in out-of-school educational institutions]. Current Problems in the Education System: General Secondary Education Institution – Pre-university Training – Higher Education Institution, No. 5. pp. 231–240. [in Ukrainian].

Hurevych, R.S., Hordiichuk, H.B., Konoshevskyi, L.L., et al. (2023). Zmishane navchannia yak suchasna forma pobudovy navchalnoho protsesu [Blended learning as a modern form of building the educational process]. Modern Information Technologies and Innovative Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, No. 69. pp. 14–35. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-69-14-35. [in Ukrainian].

Kukharenko, V.M., Berezenska, S.M., Buhaichuk, K.L., et al. (2016). Teoriia ta praktyka zmishanoho navchannia: monohrafiia [Theory and practice of blended learning: monograph]. Kharkiv, 284 p. Available at: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/23536. [in Ukrainian].

Mohilevska, V.M. (2017). Transformatsiia pozashkilnoi osvity v novu osvitniu instytutsiiu [Transformation of out-of-school education into a new educational institution]. Scientific and Theoretical Almanac “Grani”, No. 20(10), pp. 31–36. DOI: https://doi.org/10.15421/1717129. [in Ukrainian].

Pustovit, H. (2024). Sotsialno-pedahohichnyi prostir rozvytku dytyny v suchasnykh zakladakh pozashkilnoi osvity [Socio-pedagogical space of child development in modern out-of-school education institutions]. Youth & market, No. 9(229), pp. 27–31. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.312305. [in Ukrainian].

Alammary, A., Sheard, J. & Carbone, A. (2014). Blended learning in higher education: Three different design approaches. Australasian Journal of Educational Technology, No. 30(4), pp. 440–454. DOI: https://doi.org/10.14742/ajet.693. [in English].

Garrison, D.R. & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. Internet and Higher Education, No. 7, pp. 95–105. DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2004.02.001. [in English].

Graham, C.R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends and future directions. In C.J. Bonk & C.R. Graham (Eds.). The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3–21). San Francisco: Pfeiffer. [in English].

Horn, M.B. & Staker, H. (2015). Blended: Using disruptive innovation to improve schools. San Francisco: Jossey-Bass, 21 p. [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті