ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ МІЖПРЕДМЕТНИХ ЗВ’ЯЗКІВ НА УРОКАХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ІНФОРМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340422Ключові слова:
інтеграція; інформатика; міжпредметні зв’язки; технології; педагогічні умови; інтегровані уроки; проєктне навчання; розвиток компетентностей.Анотація
У статті обґрунтована актуальність проблеми налагодження системи міжпредметних зв’язків на уроках технологій та інформатики в умовах швидкого розвитку інформаційно-технологічного середовища та потреби формування в учнів ключових і предметних компетентностей. Висвітлено процес і основні результати педагогічного експерименту для перевірки висунутої гіпотези про підвищення ефективності освітнього процесу завдяки міжпредметній інтеграції уроків інформатики та технологій. Відображені результати констатувального та контрольного зрізу сформованості предметних компетентностей учнів з інформатики і технологій, що демонструють ефективність впроваджених у практику педагогічних підходів до реалізації міжпредметних зв’язків на уроках технологій та інформатики. Розкрито зміст міжпредметних інтегрованих проєктів з технологій та інформатики, які були реалізовані на формувальному етапі експерименту. На основі аналізу процесу і результатів дослідження визначені педагогічні умови, що забезпечують ефективність міжпредметної інтеграції уроків технологій та інформатики у закладах середньої освіти, до яких віднесено: логічне поєднання навчального матеріалу з інформатики та технологій; застосування методів проєктного навчання; належне матеоріально-технічне обладнання кабінетів; організація спільного методичного простору.
Посилання
Benedysiuk, M.M., Verbivskyi, D.S. & Usata, O.Iu. (2022). Mizhpredmetni zviazky na urokakh informatyky v ZZSO [Interdisciplinary connections in informatics lessons in secondary schools]. Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences, No. 208, pp. 86–91. Available at: DOI: https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-86-91. [in Ukrainian].
Hromovyi, V. (2019). Samo-otsiniuvannia yakosti roboty zakladu zahalnoi serednoi osvity: rekomendatsii [Self-assessment of the quality of a secondary education institution: recommendations]. Dnipro, 87 p. [in Ukrainian].
Demianchuk, Yu.V. (2025). Model realizatsii mizhpredmetnykh zv’iazkiv na urokakh informatyky i tekhnolohii [Model of implementing interdisciplinary connections in informatics and technology lessons]. Bulletin of Bohdan Khmelnytskyi Cherkasy National University. Series “Pedagogical Sciences”, No. 2, pp. 243–248. [in Ukrainian].
Zhydkova, N. (2015). Mizhpredmetni ta vnutrishnokursovi zv’iazky yak zasoby formuvannia mizhpredmetnoi kompetentnosti na urokakh pravoznavstva v uchniv 10 klasiv [Interdisciplinary and intra-course connections as tools for developing interdisciplinary competence in 10th-grade law lessons]. Youth and market, No. 5, pp. 88–94. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2015_5_21. [in Ukrainian].
Konofolska, V.V. (2020). Intehrovani uroky z informatychnoyu skladovoiu yak nevid’iema chastyna suchasnoi osvity [Integrated lessons with informatics component as an integral part of modern education]. Scientific Journal of Drahomanov Ukrainian State University. Series 2. Computer-Oriented Learning Systems, Issue 22 (29), pp. 166–172. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series2.2020.22(29).23. [in Ukrainian].
Onyshchenko, Ya. & Sichkar, V. (2023). Intehratsiia STEM-pidkhodu v osvitnii protses [Integration of the STEM approach into the educational process]. Scientific Notes of Young Scientists, No. 12. Available at: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/SNYS/article/view/2059. [in Ukrainian].
Prorok, N.V., Kondratenko, L.O., Manylova, L.M., et al. (2020). Psykholohichna diahnostyka motyvatsii osobystosti do navchannia v umovakh informatsiinoho suspilstva: monohrafiia [Psychological diagnostics of personality motivation for learning in the conditions of the information society: monograph]. Kyiv, 131 p. [in Ukrainian].
Kharadzian, I.O. & Ahafonova, I.S. (2023). Mizhpredmetna intehratsiia pry realizatsii STEM-proektiv [Interdisciplinary integration in the implementation of STEM projects]. Pedagogical Series. Scientific Notes of Kamianets-Podilskyi National University named after Ivan Ohiienko, No. 54, pp. 111–118. Available at: https://ped-series.kpnu.edu.ua/article/view/296554. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.