ДИДАКТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ DevOps-ІНСТРУМЕНТІВ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ІТ-ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.340974

Ключові слова:

DevOps; професійна підготовка; CI/CD; класифікація інструментів; ІТ-освіта.

Анотація

У статті проаналізовано дидактичний потенціал DevOps-інструментів у професійній підготовці ІТ-фахівців. Проведено їх класифікацію за етапами життєвого циклу програмного забезпечення та освітніми функціями. Визначено особливості застосування інструментів GitLab CI/CD, Docker, Kubernetes, Jenkins, Prometheus, Grafana тощо у формуванні професійних компетентностей студентів. З’ясовано, що DevOps-підхід забезпечує поєднання технічного та педагогічного вимірів навчання, формуючи у студентів навички самоорганізації, рефлексії та командної роботи.

Біографії авторів

Михайло Лучкевич

кандидат фізико-математичних наук, доцент, доцент кафедри інформаційних систем та мереж Національного університету “Львівська політехніка”

Володимир Пасічник

доктор технічних наук, професор, професор кафедри інформаційних систем та мереж Національного університету “Львівська політехніка”

Посилання

Amaro, R., Pereira, R. & Silva, M.M. (2025). Mapping DevOps capabilities to the software life cycle: A systematic literature review. Information and Software Technology, No. 177, p. 107583. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infsof.2024.107583 [in English].

Amaro, R., Pereira, R. & Mira da Silva, M. (2024). DevOps metrics and KPIs: a multivocal literature review. ACM Computing Surveys, No. 56(9), pp. 1–41. DOI: https://doi.org/10.1145/3652508 [in English].

El Aouni, F., Moumane, K., Idri, A., Najib, M. & Jan, S.U. (2025). A systematic literature review on Agile, Cloud, and DevOps integration: Challenges, benefits. Information and Software Technology, No. 177, p. 107569. DOI: https://doi.org/10.1016/j.infsof.2024.107569 [in English].

Fernandez-Gauna, B., Rojo, N. & Graña, M. (2023). Automatic feedback and assessment of team-coding assignments in a DevOps context. International Journal of Educational Technology in Higher Education, No. 20(1), p. 17. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00386-6 [in English].

Hasselbring, W., Henning, S., Latte, B., Möbius, A., Richter, T., Schalk, S. & Wojcieszak, M. (2019). Industrial devops. arXiv preprint arXiv: 1907.01875. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.1907.01875 [in English].

Kim, G., Humble, J., Debois, P., Willis, J. & Forsgren, N. (2021). The DevOps handbook: How to create world-class agility, reliability, & security in technology organizations. It Revolution. [in English].

Luchkevych, M. (2025). The impact of DevOps methodologies on the development of IT students’ digital competencies. Information Technologies and Learning Tools, Vol. 108, No. 4, pp. 53–63. DOI: 10.33407/itlt.v108i4.6057 [in English].

Naidoo, R. & Möller, N. (2022). Building software applications securely with DevSecOps: a socio-technical perspective. In ECCWS 2022 21st European Conference on Cyber Warfare and Security. Academic Conferences and publishing limited. Available at: https://www.researchgate.net/publication/361252466_Building_Software_Applications_Securely_with_DevSecOps_A_Socio-Technical_Perspective [in English].

Vakaliuk, T.A., Antoniuk, D.S., Novitska, I.V., Lobanchykova, N.M. & Pochtoviuk, S.I. (2023). Model tsyfrovoi transformatsii protsesu pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv z informatsiinykh tekhnolohii [Model of digital transformation of the process of training future information technology specialists]. Innovative pedagogy, No. 58, pp. 190–195. DOI: https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/58.1.38 [in Ukrainian].

Luchkevych, M. (2024). Metody aktyvnoho navchannia u vykladanni DevOps [Active learning methods in teaching DevOps]. Youth & market, (11/231), pp. 100–105. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.314762 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті