ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ІНСТРУМЕНТ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ: ДОСВІД США

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341060

Ключові слова:

інноваційні технології; США; цифрова нерівність; професійний розвиток педагогів; освітня траєкторія; трансформація освіти.

Анотація

У статті проаналізовано досвід США у впровадженні інноваційних технологій для трансформації освітнього процесу. Автор розглядає використання таких технологій: штучний інтелект (ШІ) для персоналізації та оцінювання, віртуальна (VR) та доповнена (AR) реальність для створення імерсивних середовищ, адаптивне навчання для індивідуалізації освітніх траєкторій. Дослідження показує, що ці інструменти підвищують залученість студентів, розвивають навички XXI ст. та розширюють доступ до освіти. Висвітлено проблеми, які перешкоджають повній технологічній інтеграції. Зокрема, йдеться про цифрову нерівність, недостатню підготовку педагогів і етичні питання, пов’язані з конфіденційністю даних та алгоритмічною упередженістю. Подолання цих викликів потребує системного підходу, що включає інвестиції в інфраструктуру, професійний розвиток для вчителів і розробку етичних політик. Наведені практичні приклади з освітніх закладів США можуть слугувати орієнтиром для впровадження інновацій в Україні.

Біографії авторів

Марія Чепіль

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Назарій Саковець

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Артур Санайко

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

A’mar, S. & Eleyan, D. (2022). The role of leadership in integrating technology in education. International Journal of Education and Practice, No. 10(1), pp. 1–10.

ACE. (2023). Innovative Education Methods Transforming Teaching and Learning. Available at: https://ace.edu/blog/innovative-education-methods-transforming-teaching-and-learning/

Chang, C. (2012). The relationship between technology leadership and technology integration. Journal of Educational Technology Development and Exchange, No. 5(1), pp. 1–12.

Adaptive learning has emerged as a transformative approach in K-12 education, leveraging artificial intelligence and data-driven methodologies to personalize learning experiences (2023). Available at: https://esj.eastasouth-institute.com/index.php/esle/article/view/496

AI-Artificial Intelligence Pilots K12 Schools (2025). Available at: https://www.ecs.org/ai-artificial-intelligence-pilots-k12-schools/

Adaptive Learning Platforms: Creating a Path for Success (2016). Available at: https://er.educause.edu/articles/2016/3/adaptive-learning-platforms-creating-a-path-for-success

Fisher, D., Frey, N. & Hattie, J. (2014). Visible learning for literacy, grades K-12: Implementing the practices that work best to accelerate student learning. Corwin Press.

How Using Technology in Teaching Affects Classrooms (2023). Available at: https://www.gcu.edu/blog/teaching-school-administration/how-using-technology-teaching-affects-classrooms

ICIET 2026 promises to be a compelling platform for insightful dialogue, collaborative learning, and the exchange of ideas that will shape the future of education (2025). Available at: https://www.iciet.org/

Through practical applications, they will learn core concepts in environmental science, plant biology, and natural resource management (2023). Available at: https://educate.iowa.gov/media/9840/download?inline

Kumbo, S.D., Mkhize, N. & Mkhize, S. (2023). Digital learning in the 21st century: Trends, challenges, and innovations in technology integration. Frontiers in Education, No. 8.

Leavy, M., O’Dwyer, N. & O’Malley, E. (2023). The role of digital competencies in preparing students for the future workforce. Journal of Education and Work, No. 36(1), pp. 1–15.

Lee, J. & Wong, L. (2014). Virtual reality for collaborative learning: A review. Educational Technology & Society, No. 17(4), pp. 1–15.

Marougkas, A., Kotsopoulos, S. & Kotsopoulos, D. (2023). The evolving landscape of digital learning: Trends, challenges, and innovations in technology integration. Frontiers in Education, No. 8.

MTodino, M. (2025). Educational Technologies. Encyclopedia, No. 5(1), 23 p. DOI: https://doi.org/10.3390/encyclopedia5010023

Ranzato, E., Holloway, C. & Bandukda, M. (2025). Use of Educational Technology in Inclusive Primary Education: Protocol for a Systematic Review. JMIR Res Protoc., 14:e65045

Schmid, R., Pauli, C., Stebler, R., Reusser, K. & Petko, D. (2022). Implementation of technology-supported personalized learning – its impact on instructional quality. The Journal of Educational Research, No. 115(3), pp. 187–198. DOI: https://doi.org/10.1080/00220671.2022.2089086

Rodriguez-Segura, J. (2022). Self-led learning and its effectiveness in educational technology. Journal of Educational Technology Systems, No. 50(2), pp. 1–15.

Tertmer, P. Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest for Technology Integration? Educational Technology Research and Development, No. 53(4), 25–40. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02504683

Transformation of Education (2022). Available at: https://pollution.sustainability-directory.com/term/educational-transformation/

Truong, K. & Diep, N. (2023). Digital competencies for the 21st-century workforce: A review of the literature. International Journal of Educational Research, 120, 102145.

U.S. Department of Education. (2023). Artificial Intelligence and the Future of Teaching and Learning. Available at: https://www.ed.gov/sites/ed/files/documents/ai-report/ai-report.pdf

U.S. Department of Education. (2024). A Call to Action for Closing the Digital Access, Design, and Use Divides: 2024 National Educational Technology Plan. Available at: https://web.ped.nm.gov/bureaus/educational-technology/national-educational-technology-plan/

Yu, Q., Yu, K., Li, B. & Wang, Q. (2023). Effectiveness of blended learning on students’ learning performance: a meta-analysis. Journal of Research on Technology in Education.

Zhang, L. (2022). Technology leadership in higher education: A systematic review. Journal of Educational Technology Systems, No. 50(4), pp. 431–445.

Zhao, Y. & Watterston, J. (2021). The changes we need: Education post COVID-19. Journal of Educational Change, No. 22(3), pp. 3–21.

Zizikova, J. (2021). Artificial intelligence in education: A systematic review. Education and Information Technologies, No. 26(6), 6653–6670.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті