РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОЄКТІВ ЯК РЕЗУЛЬТАТ ІНТЕГРАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ГЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341514Ключові слова:
екологічна культура; екологічний проект; інтеграція; екологізація; екологічна освіта; вчитель технологій; вчитель географії.Анотація
У статті зроблено спробу дослідити можливості формування екологічної культури школярів через їх залучення до реалізації спільних екологічних проєктів на уроках технологій та географії. Схарактеризовано ключові напрямки вдосконалення змісту шкільної екологічної освіти – екологізації та інтеграції.
Встановлено, що екологізація – це процес проникнення екологічних ідей у всі сфери життя загалом та в освітню галузь зокрема, що реалізується засобами екологічної освіти. З’ясовано, що уроки технологій та географії, завдяки своїй природі, є ключовими для впровадження екологічних принципів у навчальний процес.
Інтеграція в екологічній освіті школярів постає важливою складовою інноваційної педагогічної діяльності у закладах загальної середньої освіти, що реалізується, зокрема, шляхом активного впровадження методів проєктного навчання, спрямованих на розв’язання реальних екологічних проблем, використовуючи знання з різних предметних галузей.
Обґрунтовано доцільність формування екологічної культури школярів через виконання спільних екологічних проєктів, зокрема на уроках технологій та географії. Розглянуто особливості залучення учнів 8-го класу до виконання екологічного проєкту “Форми збереження біорізноманіття”; наведено технологічну карту екологічного проєкту, схарактеризовано особливості роботи вчителів (географії і технологій) та учнів у процесі роботи над проєктом.
Доведено, що інтегрований підхід до екологічної освіти школярів не лише збагачує навчальний процес, але й допомагає учням усвідомити складність та важливість екологічних проблем, з якими стикається сучасне суспільство. Інтеграція знань з різних навчальних дисциплін (зокрема географії і технологій) дозволяє отримати цілісне розуміння взаємозв’язків у природі та результатів впливу людської діяльності на навколишнє середовище.
Посилання
Pustovit, N., Kolonkova, O., Prutsakova, O., Tarasiuk, H. & Solobai, Yu. (2016). Ekolohizatsiia osvitnoho prostoru suchasnoi zahalnoosvitnoi shkoly [Greening of the educational space of a modern secondary school]. Kharkiv, 154 р. [in Ukrainian].
Nyshchak, I.D. (2025). Ekolohichna kompetentnist uchytelia tekhnolohii: osnovni pidkhody do profesiinoi pidhotovky [Ecological competence of technology teachers: basic approaches to professional training]. Youth & market. 2025. No 4 (236). рр. 37–41. [in Ukrainian].
Stetsula, N.O. (2020). Ekolohizatsiia osvity yak kliuchova tendentsiia staloho rozvytku suspilstva [Greening of education as akey trend of sustainable development of society]. Youth & market. No. 6–7 (185–186). рр. 115–121. [in Ukrainian].
Stetsula, N.O. (2022). Metod proiektiv v konteksti formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei [The method of projects in the context of the formation of ecological competence of future teachers of natural sciences]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy. No 1. pp. 56–64. [in Ukrainian].
Stetsula, N. & Orshanskyi, L. (2023). Praktychni aspekty metodyky pidhotovky maibutnikh uchyteliv do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv na urokakh heohrafii [Practical aspects of the methodology of training future teachers for the formation of environmental competence of students in geography lessons]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. рр. 141–151. [in Ukrainian].
Chystiakova, L.O. (2020). Ekokultura maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia i praktyka [Ecoculture of future teachers of labor training and technologies: theory and practice]. Dnipro, 372 р. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.