РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ПРОЄКТІВ ЯК РЕЗУЛЬТАТ ІНТЕГРАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341514

Ключові слова:

екологічна культура; екологічний проект; інтеграція; екологізація; екологічна освіта; вчитель технологій; вчитель географії.

Анотація

У статті зроблено спробу дослідити можливості формування екологічної культури школярів через їх залучення до реалізації спільних екологічних проєктів на уроках технологій та географії. Схарактеризовано ключові напрямки вдосконалення змісту шкільної екологічної освіти – екологізації та інтеграції.

Встановлено, що екологізація – це процес проникнення екологічних ідей у всі сфери життя загалом та в освітню галузь зокрема, що реалізується засобами екологічної освіти. З’ясовано, що уроки технологій та географії, завдяки своїй природі, є ключовими для впровадження екологічних принципів у навчальний процес.

Інтеграція в екологічній освіті школярів постає важливою складовою інноваційної педагогічної діяльності у закладах загальної середньої освіти, що реалізується, зокрема, шляхом активного впровадження методів проєктного навчання, спрямованих на розв’язання реальних екологічних проблем, використовуючи знання з різних предметних галузей.

Обґрунтовано доцільність формування екологічної культури школярів через виконання спільних екологічних проєктів, зокрема на уроках технологій та географії. Розглянуто особливості залучення учнів 8-го класу до виконання екологічного проєкту “Форми збереження біорізноманіття”; наведено технологічну карту екологічного проєкту, схарактеризовано особливості роботи вчителів (географії і технологій) та учнів у процесі роботи над проєктом.

Доведено, що інтегрований підхід до екологічної освіти школярів не лише збагачує навчальний процес, але й допомагає учням усвідомити складність та важливість екологічних проблем, з якими стикається сучасне суспільство. Інтеграція знань з різних навчальних дисциплін (зокрема географії і технологій) дозволяє отримати цілісне розуміння взаємозв’язків у природі та результатів впливу людської діяльності на навколишнє середовище.

Біографії авторів

Надія Стецула

кандидат біологічних наук, доцент, доцент кафедри медико-біологічних дисциплін, географії та екології Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Іван Нищак

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Pustovit, N., Kolonkova, O., Prutsakova, O., Tarasiuk, H. & Solobai, Yu. (2016). Ekolohizatsiia osvitnoho prostoru suchasnoi zahalnoosvitnoi shkoly [Greening of the educational space of a modern secondary school]. Kharkiv, 154 р. [in Ukrainian].

Nyshchak, I.D. (2025). Ekolohichna kompetentnist uchytelia tekhnolohii: osnovni pidkhody do profesiinoi pidhotovky [Ecological competence of technology teachers: basic approaches to professional training]. Youth & market. 2025. No 4 (236). рр. 37–41. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2020). Ekolohizatsiia osvity yak kliuchova tendentsiia staloho rozvytku suspilstva [Greening of education as akey trend of sustainable development of society]. Youth & market. No. 6–7 (185–186). рр. 115–121. [in Ukrainian].

Stetsula, N.O. (2022). Metod proiektiv v konteksti formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei [The method of projects in the context of the formation of ecological competence of future teachers of natural sciences]. Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University named after Volodymyr Hnatyuk. Series: Pedagogy. No 1. pp. 56–64. [in Ukrainian].

Stetsula, N. & Orshanskyi, L. (2023). Praktychni aspekty metodyky pidhotovky maibutnikh uchyteliv do formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti uchniv na urokakh heohrafii [Practical aspects of the methodology of training future teachers for the formation of environmental competence of students in geography lessons]. Ukrainian Pedagogical Journal. No. 1. рр. 141–151. [in Ukrainian].

Chystiakova, L.O. (2020). Ekokultura maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia i praktyka [Ecoculture of future teachers of labor training and technologies: theory and practice]. Dnipro, 372 р. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті