НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВІЙНИ: ОПИСОВИЙ АНАЛІЗ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ УЧНІВ ЧЕТВЕРТОГО КЛАСУ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ “МИСТЕЦТВО”

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341517

Ключові слова:

креативність; мистецтво; описовий аналіз; учні 4-го класу; розвиток; урок мистецтва; арт-терапія.

Анотація

У статті розглянуто наукову проблему розвитку креативності четвертокласників на уроках інтегрованого курсу “Мистецтво” в умовах війни. Уточнено поняття “креативність” та його сутність. Напрацювання представлено з використанням описового аналізу. Адаптовано та розроблено серію творчих завдань і вправ для розвитку креативності четвертокласників на інтегрованих уроках мистецтва. Виокремлено відповідний інструментарій та окреслено його використання у практичній діяльності вчителя зі школярами 4-го класу відповідно до змістового наповнення підручників з мистецтва. Запропоновано використання елементів арт-терапії під час розроблення вправ та завдань для здобувачів початкової освіти. Означено практичні кейси та рекомендації. Визначено перспективи подальших досліджень у контексті уточнення методів та вправ для формування та розвитку креативності учнів в умовах дистанційного навчання.

Біографії авторів

Роксолана Шпіца-Павлюк

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка 

Тетяна Мієр

доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Юліана Довгопол

магістр Київського столичного університету імені Бориса Грінченка

Посилання

Vorozhbyt-Horbatyuk, V. (2022). Tekhniky rozvytku kreatyvnosti osobystosti: istoriia, tendentsii, dosvid [Techniques of Developing Personality Creativity: History, Trends, Experience]. Youth & market, Vol. 6(204), pp. 55–59. [in Ukrainian].

Kondratova, L.H. (2021). Mystetstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 4 kl. zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Art. Textbook of the Integrated Course for Grade 4 of General Secondary Education Institutions].Ternopil, 160 p. [in Ukrainian].

Kulyk, O. & Shpitsa, R. I. (2023). Rozvytok kreatyvnosti pershoklasnykiv na urokakh mystetstva yak pedahohichna problema [Development of Creativity in First-Graders during Art Lessons as a Pedagogical Problem]. Youth & market, Vol. 10(218), pp. 86–92. [in Ukrainian].

Masol, L. (2021). Mystetstvo. Pidruchnyk intehrovanoho kursu dlia 1 kl. zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Art. Textbook of the Integrated Course for Grade 4 of General Secondary Education Institutions]. Kyiv, 128 p. [in Ukrainian].

Mier, T., Bondarenko, H., Savosh, V. & Lohvynenko, K. (2024). Tvorchist i kreatyvnist: sutnist ta smyslovi vidtinky vykorystannia u naukovykh dzherelakh ta v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Creativity as an activity and creativity as a quality of a person: essence and semantic nuances of use in scientific sources and in the training of future teachers]. Problems of preparation of the current detector: a collection of scientific works, No. 2(30), pp. 108–116. Available at: http://psv.udpu.edu.ua/article/view/314027 [in Ukrainian].

Namaliui, O. (2023). 6 vprav dlia prokachky kreatyvnosti iliustratoru [6 exercises to improve your illustrator’s creativity]. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=luxqOCMC3MY [in Ukrainian].

Onopriienko, O.V. (2022). Psykhologo-pedahohichnyi portret suchasnoho shkoliaria yak oriientyr dlia stvorennia onlain-resursiv [Psychological and pedagogical portrait of a modern schoolchild as a guideline for creating online resources]. Innovations in early childhood education: problems, perspectives, and responses to challenges, pp. 30–32. [in Ukrainian].

Pavlenko, V.V. (2015). Kreatyvnist: sutnist, struktura, zakonomirnosti formuvannia i rozvytku [Creativity: Essence, Structure, Patterns of Formation and Development]. Pedagogical Innovation. Pedagogical Education: Theory and Practice. Psychology. Pedagogy, Vol. 23, pp. 15–21. [in Ukrainian].

Reshetylov, K.V. (2022). Intehratsiia suchasnykh tekhnolohii v dystantsionnu formu pedahohichnoi diialnosti: osoblyvosti opanuvannia ta kreatyvnist vtilennia [Integration of Modern Technologies into the Distance Form of Pedagogical Activity: Features of Mastery and Creativity Implementation]. Academic Visions, Vol. 14, p. 9. [in Ukrainian].

Tanabash, L. (2018). Kreatyvnist abo tvorchi zdiibnosti [Creativity or Creative Abilities]. Mathematics in Ukrainian Schools, No. 11, pp. 8–10. [in Ukrainian].

Yalanska, S.P. (2022). Psykholohopedyhohichni zasoby harmoniizatsii psykhoemotsiinoho stanu ta rozvytku kreatyvnosti osobystosti v umovakh vyshchoi shkoly [Psychological and Pedagogical Means of Harmonizing Emotional State and Developing in Higher Education]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology, Vol. 5, pp. 44–48. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті