ФОРМУВАННЯ МОТИВУ ТА МОТИВАЦІЇ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ЯК ПЕРЕДУМОВИ РОЗВИТКУ ЕМПАТІЇ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341881Ключові слова:
мотив; мотивація; емпатія; театралізована діяльність; засоби театралізованої діяльності; soft skills; дошкільна освіта; старший дошкільний вік.Анотація
У статті здійснено теоретичний аналіз понять “мотив”, “мотивація”, “емпатія”, “театралізована діяльність”; розкрито особливості становлення мотиваційної сфери у старшому дошкільному віці; визначено структурні компоненти мотиву. Виокремлено основні види мотивів, що сприяють становленню емпатії у дітей 5–6 років; розроблено схему структури мотивації і таблицю базових мотивів формування емпатії у старших дошкільників; обґрунтовано специфіку розвитку у них мотивації до емпатійної поведінки засобами театралізованої діяльності.
Посилання
Artemova, L.V. (2002). Teatr i hra [Theatre and play]. Kyiv, pp. 108–144. [in Ukrainian].
Bazhenova, L. (2003). Adaptatsiia dytyny shestylitnoho viku do navchannia u shkoli [Adaptation of a six-year-old child to school learning]. Psychologist. No. 29/32, pp. 6–8. [in Ukrainian].
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity v Ukraini (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity). Nova redaktsiia [Basic component of preschool education in Ukraine (State Standard of Preschool Education). New edition]. Available at: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (Accessed 22 Sep. 2025). [in Ukrainian].
Bilous, O.V. (2015). Vikova psykholohiia: navchalnyi posibnyk [Developmental psychology: Textbook]. Chernihiv, 108 p. [in Ukrainian].
Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary] / Ed. by O. Hryhora. Kyiv, 366 p. [in Ukrainian].
Desnova, I. & Krutii, K. (2024). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku empatii v ditei starshoho doshkilnoho viku [Psychological features of empathy development in senior preschool children]. Aktualni problemy nauky ta osvity: zbirnyk materialiv XXVI pidsumkovoi naukovo-praktychnoi konferentsii vykladachiv MDU – Current problems of science and education: collection of materials of the XXVI final scientific and practical conference of teachers of Mariupol State University. / Ed. by M.V. Trofymenko. Kyiv, pp. 255–259. [in Ukrainian].
Dutkevych, T.V. (2012). Dytiacha psykholohiia: navchalnyi posibnyk [Child psychology: Textbook]. Kyiv, 424 p. [in Ukrainian].
Zhuravlova, L.P. (2007). Psykholohiia empatii: monohrafiia [Psychology of empathy: Monograph]. Zhytomyr, 328 p. [in Ukrainian].
Klevaka, L.P. & Tur, O.M. (2020). Spetsyfika formuvannia motyvatsii ditei doshkilnoho viku yak chynnyk uspishnosti navchannia v NUSH [Specifics of preschool children’s motivation formation as a factor of success in the New Ukrainian School]. Problems of personal motivation in the modern educational space: collective monograph. Kremenchuk, pp. 7–20. [in Ukrainian].
Lazarenko, V.V. (2019). Rozvytok emotsiinoho intelektu ditei doshkilnoho viku u teatralizovanii diialnosti [Development of emotional intelligence in preschool children through theatrical activities]. Young Scientist. No. 12(76), pp. 279–282. [in Ukrainian]
Lokhvytska, L.V. (2000). Formuvannia piznavalnykh interesiv ditei starshoho doshkilnoho viku v navchalno-ihrovomu seredovyshchi [Formation of cognitive interests of senior preschool children in an educational and play environment]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 21 p. [in Ukrainian].
Liakhovets, O. (2009). Teatralizovana diialnist u ditei doshkilnoho viku [Theatrical activity in preschool children]. Preschool educational institution. No. 2, pp. 13–19. [in Ukrainian].
Nesterenko, O. (2023). Osoblyvosti rozvytku emotsiinoho intelektu v period doshkilnoho dytynstva [Features of emotional intelligence development during preschool childhood]. Modern preschool: current problems, pedagogical searches, achievements: Proceedings of the regional scientific and practical Internet conference of students, young scientists, and practicing teachers / Ed. by O.L. Kononko. Nizhyn, pp. 146–149. [in Ukrainian]
Oryshchenko, O.A. (2004). Dyferentsiino-psykholohichnyi analiz empatii [Differential psychological analysis of empathy]. Extended abstract of candidate’s thesis. Odesa, 21 p. [in Ukrainian].
Pavelkiv, R.V. & Tsyhypalo, O.P. (2006). Dytiacha psykholohiia: navchalnyi posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Child psychology: Textbook for university students]. Kyiv–Rivne, 525 p. [in Ukrainian].
Ponomarenko, T.O. & Volynets, Yu.O. (2018). Rozvytok empatii u starshykh doshkilnykiv v umovakh zakladu doshkilnoi osvity [Development of empathy in senior preschoolers in preschool educational institutions]. Young Scientist.No. 11(63), pp. 256–262. [in Ukrainian].
Pryiniattia dytynoiu tsinnostei: posibnyk [Child’s acceptance of values: Manual] (2018). Pirozhenko, T.O., Karabaieva, I.I., Ladyvir, S.O. et al.; Ed. by T.O. Pirozhenko. Kyiv, 240 p. [in Ukrainian].
Sokolova, H.B. & Sychuk, O.O. (2023). Korektsiia emotsiinykh reaktsii na neuspekh u ditei starshoho doshkilnoho viku z porushenniamy kohnityvnoho rozvytku yak pidgruntia stanovlennia navchalnoi motyvatsii [Correction of emotional reactions to failure in senior preschool children with cognitive development disorders as a basis for educational motivation formation]. Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Psychology. No. 3, pp. 136–141. [in Ukrainian].
Soloviova, L.I. (2013). Doslidzhennia adaptyvnykh mekhanizmiv tsinnisnykh oriientatsii ditei starshoho doshkilnoho viku [Research on adaptive mechanisms of value orientations in senior preschool children]. Current problems of psychology: collection of scientific works of the Institute of Psychology named after G.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. IV, Issue. 9, pp. 247–259. [in Ukrainian].
Shapar, V.B. (2007). Suchasnyi tlumachnyi psykholohichnyi slovnyk [Modern explanatory psychological dictionary]. Kharkiv, 640 p. [in Ukrainian]
Linnenbrink-Garcia, L., Patall, E.A. & Pekrun, R. (2016). Adaptive Motivation and Emotion in Education: Research and Principles for Instructional Design. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences. Vol. 3(2), pp. 228–236. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.