ТЕХНІКИ РОЗВИТКУ РЕФЛЕКСИВНОГО МИСЛЕННЯ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.341913Ключові слова:
рефлексія; рефлексивне мислення; компетентність; досвід; післядипломна освіта; форми навчання.Анотація
У статті закцентовано увагу на необхідності розвитку рефлексії в діяльності сучасного вчителя у процесі реалізації Концепції Нової української школи. Визначено виклики, з якими стикається педагог в умовах трансформаційних змін освітньої галузі, як-от дистанційне навчання, цифровізація, емоційне і професійне вигорання фахівця.
Наголошено на важливості розгляду рефлексії як глибокого особистісного і ціннісного процесу, що передбачає осмислення досвіду, дій, емоцій, переконань, їхніх причин і наслідків. Підкреслено, що саме рефлексивне мислення є основою для особистісного та професійного саморозвитку педагога, адже сприяє формуванню емоційної компетентності, педагогічної пластичності й етичного усвідомлення взаємодії з іншими.
Розглянуто можливості розвитку рефлексії в сучасній системі післядипломної педагогічної освіти як стратегічної компетентності, що визначає рівень готовності педагога до професійного розвитку, змін та інноваційної діяльності. Окреслено основні переваги розвитку рефлексивного мислення на курсах підвищення кваліфікації педагогів завдяки використанню апробованих авторами методик та вправ, серед яких: “Дзеркало мого професійного Я”, “Три запитання після уроку”, “Шість капелюхів мислення”, “Діаграма Гіббса”, “Драбина рефлексії”.
Посилання
Dehtiar, H. (2004). Rol refleksii u strukturi svidomosti osobystosti. [The role of reflection in the structure of personality consciousness]. Problems of formation of innovative approaches in modern education: collection of scientific works. Kharkiv, рр. 48–52. [in Ukrainian].
Zabrotskyi, M. (2002). Pedahohichna psykholohiia: kurs lektsii [Pedagogical psychology: course of lectures]. Kyiv, 100 р. [in Ukrainian].
Kononko, O. (1988). Sotsialno-emotsiinyi rozvytok osobystosti [Socio-emotional development of personality]. Kyiv, 255 р. [in Ukrainian].
Nemchenko, S. (2015). Sutnist mekhanizmu protsesu refleksii ta yoho struktura [The essence of the mechanism of the reflection process and its structure]. Youth & market. Vol. 1, рр. 63–66. [in Ukrainian].
Noulz, M. (2007). Teoriia i praktyka navchannia doroslykh [Theory and practice of adult learning]. Kyiv, 380 р. [in Ukrainian].
Pavelkiv, K. (2009). Formuvannia refleksyvnoi kultury maibutnoho vchytelia: suchasni teoretychni pidkhody [Formation of reflective culture of the future teacher: Modern theoretical approaches]. Scientific notes. Rivne, рр. 5–12. [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu “Vchytel zakladu zahalnoi serednoi osvity”: nakaz MON Ukrainy vid 29.08.2025 № 1225 [On approval of the professional standard “Teacher of a general secondary education institution”: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 1225.]. Available at: 646-ilovepdf_merged.pdf (Accessed 12 May 2025). [in Ukrainian].
Stvoriuiemo bezbarierne osvitnie seredovyshche: instrumenty ta tekhniky z rehionalnykh (ne)konferentsii EdCamp u Zaporizhzhi, Lvovi ta Varashi [Creating a barrier-free educational environment: Tools and techniques from regional (un)conferences EdCamp in Zaporizhzhia, Lviv and Varash.]. New Ukrainian School. Available at: https://nus.org.ua/2024/09/27/stvoryuyemo-bezbar-yerne-osvitnye-seredovyshhe-instrumenty-ta-tehniky-z-regionalnyh-ne-konferentsij-edcamp-u-zaporizhzhi-lvovi-ta-varashi/ (Accessed 01 Jun. 2025) [in Ukrainian].
Sukhomlynskyi, V. (1984). Sto porad uchytelevi [One hundred tips for a teacher]. Kyiv, 292 р. [in Ukrainian].
Chubaruk, O. (2013). Naukovi osnovy rozroblennia modeli upravlinnia rozvytkom profesiinoi kompetentnosti vchyteliv ukrainskoi movy i literatury v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Scientific foundations for developing a model of managing the development of professional competence of Ukrainian language and literature teachers in the system of postgraduate pedagogical education]. Public education. No. 3 (21). Available at: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=1755 (Accessed 14 Apr. 2025) [in Ukrainian].
Schon, D.A. (1983). The Reflective Practitioner: How Professionals Think in Action. New York: Basic Books. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.