ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342285

Ключові слова:

освітнє середовище; заклад освіти; принципи; інтеграція; здобувач освіти.

Анотація

У статті наголошено на актуальності обґрунтування принципів створення освітнього середовища у сучасному закладі освіти як важливого теоретичного фундаменту та практичного дороговказу визначення якості, ефективності і гуманності освітнього процесу. Системоутворювальним принципом проєктування освітнього середовища визначено принцип динамічної відповідності педагогічного процесу освіти особистості психологічному процесу її розвитку. Обґрунтовано важливість у побудові якісного освітнього середовища закладу освіти і таких принципів, як: принцип організації комплексного і гетерогенного освітнього середовища; принцип організації персонально адекватного освітнього середовища; принцип культурологічного розвитку дитини; принцип цілісності; принцип співпраці у системі “вчитель – учень”, “учень – учень”, “учень – довкілля”.

Доведено, що завдяки реалізації ключових принципів педагогічному колективу закладу освіти вдається створити цілісне освітнє середовище, яке охоплює просторово-предметний, технологічний і соціальний компоненти. Це означає, що забезпечується відповідний комплекс розвивальних стимулів, організовується діяльність учасників освітнього процесу, яка сприяє розвитку, а також налагоджується міжособистісна взаємодія, що опосередковує вплив середовища на особистість і включає її в активну діяльність. Основою побудови такого середовища є методологічний принцип інтеграції, який передбачає не просто поєднання окремих елементів, а створення якісно нового стану освітньої системи шляхом об’єднання різних структурних компонентів і функцій у єдине ціле. Такий підхід відповідає сучасним вимогам і дозволяє створити оптимальні умови для роботи з дітьми та учнівською молоддю, забезпечуючи ефективне вирішення завдань їхнього виховання, навчання і розвитку в межах закладу освіти.

Біографії авторів

Світлана Івах

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Василь Ковальчук

магістрант спеціальності А1 Освітні науки (Педагогіка вищої школи) Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Hurkova, T. (2019). Definicii poniat “osvitnii prostir”, “seredovyshche”, “osvitnie seredovyshche” [Definitions of the concepts “educational area”, “environment”, “educational environment”]. Youth & market, No. 4(171), pp. 114–118. [in Ukrainian].

Kovalevska, N. & Pasichnichenko, A. (2016). Suchasni uiavlennia pro osvitnie seredovyshche yak psykholoho-pedahohichnyi fenomen [Modern views on the educational environment as a psychological and pedagogical phenomenon]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, No. 9(63), pp. 50–61. [in Ukrainian].

Ostapenko, L. (2020). Osvitnie seredovyshche yak vplyvovyi chynnyk uspishnoi samorealizatsii zdobuvacha osvity [Educational environment as a significant factor in the successful self-realization of a learner]. Formation of Modern Educational Environment: Theory and Practice (Proceedings of the Scientific and Practical Conference, Irpin, February 27, 2020, pp. 13–15). Irpin. [in Ukrainian].

Petrenko, O. (2018). Definitsiia i sutnisne napovnennia poniattia “osvitnie seredovyshche” u konteksti suchasnoi osvitnoi paradyhmy [Definition and essential content of the concept “educational environment” in the context of the modern educational paradigm]. Innovation in Upbringing: collection of scientific works, Issue. 7, Vol. 1, pp. 6–16. Rivne, pp. 6–16. [in Ukrainian].

Poliakova, H. (2010). Vplyv osvitnoho seredovyshcha VNZ na formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia [The influence of the university educational environment on the formation of a specialist’s professional competence]. Higher School, No. 10, pp. 78–87. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті