ПРИНЦИПИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В СУЧАСНИХ ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342285Ключові слова:
освітнє середовище; заклад освіти; принципи; інтеграція; здобувач освіти.Анотація
У статті наголошено на актуальності обґрунтування принципів створення освітнього середовища у сучасному закладі освіти як важливого теоретичного фундаменту та практичного дороговказу визначення якості, ефективності і гуманності освітнього процесу. Системоутворювальним принципом проєктування освітнього середовища визначено принцип динамічної відповідності педагогічного процесу освіти особистості психологічному процесу її розвитку. Обґрунтовано важливість у побудові якісного освітнього середовища закладу освіти і таких принципів, як: принцип організації комплексного і гетерогенного освітнього середовища; принцип організації персонально адекватного освітнього середовища; принцип культурологічного розвитку дитини; принцип цілісності; принцип співпраці у системі “вчитель – учень”, “учень – учень”, “учень – довкілля”.
Доведено, що завдяки реалізації ключових принципів педагогічному колективу закладу освіти вдається створити цілісне освітнє середовище, яке охоплює просторово-предметний, технологічний і соціальний компоненти. Це означає, що забезпечується відповідний комплекс розвивальних стимулів, організовується діяльність учасників освітнього процесу, яка сприяє розвитку, а також налагоджується міжособистісна взаємодія, що опосередковує вплив середовища на особистість і включає її в активну діяльність. Основою побудови такого середовища є методологічний принцип інтеграції, який передбачає не просто поєднання окремих елементів, а створення якісно нового стану освітньої системи шляхом об’єднання різних структурних компонентів і функцій у єдине ціле. Такий підхід відповідає сучасним вимогам і дозволяє створити оптимальні умови для роботи з дітьми та учнівською молоддю, забезпечуючи ефективне вирішення завдань їхнього виховання, навчання і розвитку в межах закладу освіти.
Посилання
Hurkova, T. (2019). Definicii poniat “osvitnii prostir”, “seredovyshche”, “osvitnie seredovyshche” [Definitions of the concepts “educational area”, “environment”, “educational environment”]. Youth & market, No. 4(171), pp. 114–118. [in Ukrainian].
Kovalevska, N. & Pasichnichenko, A. (2016). Suchasni uiavlennia pro osvitnie seredovyshche yak psykholoho-pedahohichnyi fenomen [Modern views on the educational environment as a psychological and pedagogical phenomenon]. Pedagogical Sciences: Theory, History, Innovative Technologies, No. 9(63), pp. 50–61. [in Ukrainian].
Ostapenko, L. (2020). Osvitnie seredovyshche yak vplyvovyi chynnyk uspishnoi samorealizatsii zdobuvacha osvity [Educational environment as a significant factor in the successful self-realization of a learner]. Formation of Modern Educational Environment: Theory and Practice (Proceedings of the Scientific and Practical Conference, Irpin, February 27, 2020, pp. 13–15). Irpin. [in Ukrainian].
Petrenko, O. (2018). Definitsiia i sutnisne napovnennia poniattia “osvitnie seredovyshche” u konteksti suchasnoi osvitnoi paradyhmy [Definition and essential content of the concept “educational environment” in the context of the modern educational paradigm]. Innovation in Upbringing: collection of scientific works, Issue. 7, Vol. 1, pp. 6–16. Rivne, pp. 6–16. [in Ukrainian].
Poliakova, H. (2010). Vplyv osvitnoho seredovyshcha VNZ na formuvannia profesiinoi kompetentnosti fakhivtsia [The influence of the university educational environment on the formation of a specialist’s professional competence]. Higher School, No. 10, pp. 78–87. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.