ВИКОРИСТАННЯ ТЕОРІЇ ВІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ М. МОНТЕССОРІ ЯК ІННОВАЦІЇ В ДОШКІЛЛІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342286Ключові слова:
самостійність; інновації; теорія вільного виховання М. Монтессорі; організація розвивального середовища; дитина раннього та дошкільного віку.Анотація
У статті проаналізовано важливість проблеми формування самостійності у дітей з раннього віку як прояву природного дорослішання. Самостійність як термін розглянуто у поведінці, соціальних взаєминах, мисленні, діяльності. Виокремлено думки педагогів та психологів на проблему способів виховання самостійності у дітей дошкільного віку. Зосереджено увагу на педагогічній технології вільного виховання М. Монтессорі як одну з найкращих у світовій практиці. Інноваційність думок відомої педагогині представлені у першому україномовному збірнику праць “Освіта і мир”, де ідеї саморозвитку дитини мають філософське значення у світобудівництві, формуванні стратегії виховання. Дослідження та використання кращих ідей теорії та практики виховання дітей раннього та дошкільного віку М. Монтессорі є засобом підвищення кваліфікації педагогів, саморозвитку батьків у педагогічних знаннях. У статті визначено переваги у створенні розвивального середовища в умовах ЗДО з урахуванням ідей свободи вибору, самостійного дослідження дидактичного матеріалу, часу його використання у процесі формування мислення дитини як вільної особистості. Окреслено роль педагога у взаємодії з вихованцями, яка повинна бути не домінуючою, а допоміжною, емоційно стабільною, доброзичливою. Описано шляхи налагодження співпраці освітніх закладів та батьків вихованців у покращенні умов організації розвивального середовища, способів заохочення дітей до самостійної діяльності. Подано перспективу удосконалення педагогічного процесу за умови використання ідей вільного виховання М. Монтессорі як актуальних у розрізі сучасних соціальних проблем та викликів, які вирішує українська освіта.
Посилання
Bazovyy komponent doshkilnoyi osvity (Derzhavnyy standart doshkilnoyi osvity): nova redaktsiya [Basic component of preschool education (State standard of preschool education): new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 of 12.01.2021. Aviable at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osvitiv-ukrayini. [in Ukrainian].
Bielienka, H. (2009). Pidhotovka vykhovateliv do rozvytku osobystosti dytyny v doshkilnomu vitsi [Preparation of educators for the development of a child’s personality in preschool age]. Monograph. National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Institute of Child Development. Kyiv, 310 p. [in Ukrainian].
Vikova ta pedahohichna psykholohiya: navch. posib. / (Eds.). O.V. Skrypchenko, L.V. Dolynskoyi, Z.V. Ohorodniychuk ta in. [Age and pedagogical psychology: teaching aids] Kyiv, 2012. 416 p. [in Ukrainian].
Hryhorieva, N. (2024). Vykhovannya samostiynosti u ditey doshkilnoho viku zasobamy pedahohiky M. Montessori [Education of independence in preschool children by means of M. Montessori’s pedagogy]. PhD thesis. Zaporizhzhya, 310 p. [in Ukrainian].
Hryhorieva, N. (2021). Yak dopomohty dytyni staty samostiinoiu, abo Opanovuiemo metodyku Mariyi Montessori [How to help a child become independent, or Mastering the methodology of Maria Montessori]. Preschool teacher-methodologist. No. 11. pp. 20–26. [in Ukrainian].
Kononko, O.L. (2000). Psykholohichni osnovy osobystisnoho stanovlennya doshkilnyka (systemnyy pidkhid) [Psychological foundations of the personal development of a preschooler (systemic approach)]. Monograph. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].
Kontseptsiya osvity ditey rannioho ta doshkilnoho viku : natsionalna akademiya pedahohichnykh nauk Ukrayiny [Concept of education of early and preschool children: National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kyiv, 2020. 44 p. [in Ukrainian].
Lisovets, O. (2022). Vykhovannya samostiynosti u ditey riznoyi stati vikom 5–7 rokiv: monohrafiya [Raising independence in children of different sexes aged 5–7 years: monograph]. Nizhyn, 223 p. [in Ukrainian].
Metodyka vykhovannya ta rozvytku ditey rannoho viku : navch.-metod. posibnyk / avt.-upor. Kanosa, N.H., Babyuk, T.Y., Pukas, I.L. [Methodology of upbringing and development of early childhood: teaching-methodical manual]. Kamyanets-Podilskyy, 2021. 268 p. [in Ukrainian].
Montessori: 150 zanyat iz malyukom udoma [Montessori: 150 lessons with a child at home] / Silvi d’Eskleb, Noemi d’Eskleb. Kyiv, 2022. 190 p. [in Ukrainian].
NUSH. Novyy standart doshkilnoyi osvity. Vidpovidi na holovni zapytannya [New standard of preschool education. Answers to the main questions]. Aviable at: https://nus.org.ua/2021/01/28/novyj-standart-doshkilnoyi-osvity-vidpovidi-na-golovni-zapytannya/. [in Ukrainian].
Osvita i myr. Pratsi Mariyi Montessori [Education and peace. Works of Maria Montessori]. Kyiv, 2023. 166 p. [in Ukrainian].
Osoblyvosti psykholohichnoyi stiykosti ditey starshoho doshkilnoho viku : navchalnyy posibnyk; [Peculiarities of psychological stability of children of senior preschool age]. A textbook; scientific editor Pirozhenko, T.O. Kyiv, 2025. 153 p. [in Ukrainian].
Kostyuk, S. – osobystist, vchenyy, hromadyanyn [Kostyuk, S. – personality, scientist, citizen]. Edited by academician Maksymenko, S.D.; compiled by candidate of psychological sciences Andrievska, V.V. Kyiv, 2010. 216 p. [in Ukrainian].
Slovnyk ukrayinskoyi movy: v 11 t. [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Editors: Bilodid, I. K. and others. Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, O. O. Potebnia Institute of Linguistics. Kyiv: Nauk. dumka, 1970-1980. Vol. 9. 1978. 920 p. [in Ukrainian].
Suchasni tekhnolohiyi doshkilnoho vykhovannya: navch.-metod. posib. [Modern technologies of preschool education: teaching-methodical manual]. Authors: Dudnyk, N., Karpenko, O., Sviontyk, O. Kyiv, 2023. 287 p. [in Ukrainian].
Pavelkiv, R. & Tsyhypalo, O. (2011). Dytyacha psykholohiya: navch. posib. [Child psychology: teaching manual]. Kyiv, 375 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.