ВИКОРИСТАННЯ ТЕОРІЇ ВІЛЬНОГО ВИХОВАННЯ М. МОНТЕССОРІ ЯК ІННОВАЦІЇ В ДОШКІЛЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342286

Ключові слова:

самостійність; інновації; теорія вільного виховання М. Монтессорі; організація розвивального середовища; дитина раннього та дошкільного віку.

Анотація

У статті проаналізовано важливість проблеми формування самостійності у дітей з раннього віку як прояву природного дорослішання. Самостійність як термін розглянуто у поведінці, соціальних взаєминах, мисленні, діяльності. Виокремлено думки педагогів та психологів на проблему способів виховання самостійності у дітей дошкільного віку. Зосереджено увагу на педагогічній технології вільного виховання М. Монтессорі як одну з найкращих у світовій практиці. Інноваційність думок відомої педагогині представлені у першому україномовному збірнику праць “Освіта і мир”, де ідеї саморозвитку дитини мають філософське значення у світобудівництві, формуванні стратегії виховання. Дослідження та використання кращих ідей теорії та практики виховання дітей раннього та дошкільного віку М. Монтессорі є засобом підвищення кваліфікації педагогів, саморозвитку батьків у педагогічних знаннях. У статті визначено переваги у створенні розвивального середовища в умовах ЗДО з урахуванням ідей свободи вибору, самостійного дослідження дидактичного матеріалу, часу його використання у процесі формування мислення дитини як вільної особистості. Окреслено роль педагога у взаємодії з вихованцями, яка повинна бути не домінуючою, а допоміжною, емоційно стабільною, доброзичливою. Описано шляхи налагодження співпраці освітніх закладів та батьків вихованців у покращенні умов організації розвивального середовища, способів заохочення дітей до самостійної діяльності. Подано перспективу удосконалення педагогічного процесу за умови використання ідей вільного виховання М. Монтессорі як актуальних у розрізі сучасних соціальних проблем та викликів, які вирішує українська освіта.

Біографії авторів

Надія Дудник

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Олександра Свйонтик

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Bazovyy komponent doshkilnoyi osvity (Derzhavnyy standart doshkilnoyi osvity): nova redaktsiya [Basic component of preschool education (State standard of preschool education): new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 of 12.01.2021. Aviable at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osvitiv-ukrayini. [in Ukrainian].

Bielienka, H. (2009). Pidhotovka vykhovateliv do rozvytku osobystosti dytyny v doshkilnomu vitsi [Preparation of educators for the development of a child’s personality in preschool age]. Monograph. National Pedagogical University named after M.P. Dragomanov. Institute of Child Development. Kyiv, 310 p. [in Ukrainian].

Vikova ta pedahohichna psykholohiya: navch. posib. / (Eds.). O.V. Skrypchenko, L.V. Dolynskoyi, Z.V. Ohorodniychuk ta in. [Age and pedagogical psychology: teaching aids] Kyiv, 2012. 416 p. [in Ukrainian].

Hryhorieva, N. (2024). Vykhovannya samostiynosti u ditey doshkilnoho viku zasobamy pedahohiky M. Montessori [Education of independence in preschool children by means of M. Montessori’s pedagogy]. PhD thesis. Zaporizhzhya, 310 p. [in Ukrainian].

Hryhorieva, N. (2021). Yak dopomohty dytyni staty samostiinoiu, abo Opanovuiemo metodyku Mariyi Montessori [How to help a child become independent, or Mastering the methodology of Maria Montessori]. Preschool teacher-methodologist. No. 11. pp. 20–26. [in Ukrainian].

Kononko, O.L. (2000). Psykholohichni osnovy osobystisnoho stanovlennya doshkilnyka (systemnyy pidkhid) [Psychological foundations of the personal development of a preschooler (systemic approach)]. Monograph. Kyiv, 336 p. [in Ukrainian].

Kontseptsiya osvity ditey rannioho ta doshkilnoho viku : natsionalna akademiya pedahohichnykh nauk Ukrayiny [Concept of education of early and preschool children: National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kyiv, 2020. 44 p. [in Ukrainian].

Lisovets, O. (2022). Vykhovannya samostiynosti u ditey riznoyi stati vikom 5–7 rokiv: monohrafiya [Raising independence in children of different sexes aged 5–7 years: monograph]. Nizhyn, 223 p. [in Ukrainian].

Metodyka vykhovannya ta rozvytku ditey rannoho viku : navch.-metod. posibnyk / avt.-upor. Kanosa, N.H., Babyuk, T.Y., Pukas, I.L. [Methodology of upbringing and development of early childhood: teaching-methodical manual]. Kamyanets-Podilskyy, 2021. 268 p. [in Ukrainian].

Montessori: 150 zanyat iz malyukom udoma [Montessori: 150 lessons with a child at home] / Silvi d’Eskleb, Noemi d’Eskleb. Kyiv, 2022. 190 p. [in Ukrainian].

NUSH. Novyy standart doshkilnoyi osvity. Vidpovidi na holovni zapytannya [New standard of preschool education. Answers to the main questions]. Aviable at: https://nus.org.ua/2021/01/28/novyj-standart-doshkilnoyi-osvity-vidpovidi-na-golovni-zapytannya/. [in Ukrainian].

Osvita i myr. Pratsi Mariyi Montessori [Education and peace. Works of Maria Montessori]. Kyiv, 2023. 166 p. [in Ukrainian].

Osoblyvosti psykholohichnoyi stiykosti ditey starshoho doshkilnoho viku : navchalnyy posibnyk; [Peculiarities of psychological stability of children of senior preschool age]. A textbook; scientific editor Pirozhenko, T.O. Kyiv, 2025. 153 p. [in Ukrainian].

Kostyuk, S. – osobystist, vchenyy, hromadyanyn [Kostyuk, S. – personality, scientist, citizen]. Edited by academician Maksymenko, S.D.; compiled by candidate of psychological sciences Andrievska, V.V. Kyiv, 2010. 216 p. [in Ukrainian].

Slovnyk ukrayinskoyi movy: v 11 t. [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes]. Editors: Bilodid, I. K. and others. Academy of Sciences of the Ukrainian SSR, O. O. Potebnia Institute of Linguistics. Kyiv: Nauk. dumka, 1970-1980. Vol. 9. 1978. 920 p. [in Ukrainian].

Suchasni tekhnolohiyi doshkilnoho vykhovannya: navch.-metod. posib. [Modern technologies of preschool education: teaching-methodical manual]. Authors: Dudnyk, N., Karpenko, O., Sviontyk, O. Kyiv, 2023. 287 p. [in Ukrainian].

Pavelkiv, R. & Tsyhypalo, O. (2011). Dytyacha psykholohiya: navch. posib. [Child psychology: teaching manual]. Kyiv, 375 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті