ОНЛАЙН-ОСВІТА В УНІВЕРСИТЕТАХ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342319

Ключові слова:

онлайн-навчання; цифрові навички; студенти; університет; вища освіта.

Анотація

У статті розкрито фундаментальні трансформаційні зміни, що відбулися у сфері вищої освіти внаслідок масового впровадження онлайн-навчальних платформ. Висвітлено їх переваги як динамічних, інтерактивних середовищ, що сприяють підвищенню доступності, гнучкості та економічної ефективності освітнього процесу. Проаналізовано вплив інтеграції штучного інтелекту на педагогічні підходи, що забезпечує перехід до студентоцентричного та персоналізованого навчання. Участь в онлайн-курсах сприяє розвитку критично важливих цифрових навичок, таких як самодисципліна та управління часом. Проаналізовано виклики та ризики, які пов’язані з онлайн навчанням. Особливу увагу приділено проблемам технічної та інфраструктурної нерівності, конфіденційності даних та безпеки, а також ставлення викладачів щодо якості освіти та збільшення робочого навантаження. Представлено вплив онлайн-навчання на залученість та результативність студентів. У висновках статті узагальнено психосоціальні наслідки для всіх учасників освітнього процесу, включаючи почуття ізоляції, та підкреслено необхідність цілісного, людиноцентричного підходу до підтримки онлайн-навчальної спільноти.

Біографія автора

Назарій Латик

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Alenezi, M. (2023). Digital Learning and Digital Institution in Higher Education. Education Sciences, No. 13(1), 88 p. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13010088

Bitar, N. & Davidovich, N. (2024). Transforming Pedagogy: The Digital Revolution in Higher Education. Education Sciences, No. 14(8), 811 p. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14080811

Bowden, J., Tickle, L. & Naumann, K. (2019). The four pillars of tertiary student engagement and success: a holistic measurement approach. Studies in Higher Education, No. 46(6), pp. 1207–1224. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1672647

Cao, W. (2023). A meta-analysis of effects of blended learning on performance, attitude, achievement, and engagement across different countries. Frontiers in Psychology. 14:1212056. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1212056

Digital Literacy. Available at: https://grovecenter.science.psu.edu/technology/digital-literacy

FERPA Guidance. U.S. Department of Education. (2025). Available at: https://studentprivacy.ed.gov/guidance

Five Factors for Successful Online Learning. Available at: https://www.ppic.org/blog/five-factors-successful-online-learning/

From Passive to Active: Strategies to Boost Student Engagement in Virtual Learning. Available at: https://insider.fiu.edu/from-passive-to-active-strategies-to-boost-student-engagement-in-virtual-learning/

Gavrus, C., Petre, I. M. & Lupșa-Tătaru, D. A. (2025). The Role of e-Learning Platforms in a Sustainable Higher Education: A Cross-Continental Analysis of Impact and Utility. Sustainability, No.17(7), 3032 p. DOI: https://doi.org/10.3390/su17073032

Kane, R. & Dahlvig, J. (2022). Traditional Faculty Resistance to Online Higher Education. American Journal of Qualitative Research, No. 6(2), pp. 1–16. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/12125

Loh, H., Jaarsveld, G., Mesutoğlu, C. & Baars, M. (2024). Supporting social interactions to improve MOOC participants’ learning outcomes: a literature review. Frontiers in Education, No. 9. DOI: 10.3389/feduc.2024.1345205.

Mate, K. & Weidenhofer, J. (2021). Considerations and strategies for effective online assessment with a focus on the biomedical sciences. FASEB Bioadv, No. 4(1), pp. 9–21. DOI: 10.1096/fba.2021-00075.

Ocen, S., Elasu, J., Aarakit, S. & Olupot, C. (2025). Artificial intelligence in higher education institutions: review of innovations, opportunities and challenges. Frontiers in Education, 10, 1530247. DOI: 10.3389/feduc.2025.1530247

Ogonji, M., Okeyo, G. & Wafula, J. (2020). A survey on privacy and security of Internet of Things. Computer Science Review, No. 38. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cosrev.2020.100312

Peck, D. (2025). What is eLearning? eLearning explained. Available at: https://www.devlinpeck.com/content/what-is-elearning

Pedagogical Strategies And Practices. Available at: https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/

Weigel M. MOOCs, online learning: Research roundup. Available at: https://journalistsresource.org/education/moocs-online-learning-research-roundup/

What is a learning management system (LMS)? Available at: https://www.sap.com/products/hcm/corporate-lms/what-is-lms.html

What is an online learning platform? Available at: https://www.idtech.com/blog/what-is-an-online-learning-platform

What Is Blended Learning? Definition, Models and Benefits. (2025). Available at: https://www.augusta.edu/online/blog/what-is-blended-learning

Zou, Y., Kuek, F., Feng, W. and Cheng, X. (2025). Digital learning in the 21st century: trends, challenges, and innovations in technology integration. Frontiers in Education, No. 10, 1562391. DOI: 10.3389/feduc.2025.1562391

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-04

Номер

Розділ

Статті