ОНЛАЙН-ОСВІТА В УНІВЕРСИТЕТАХ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ТА ЕФЕКТИВНІСТЬ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342319Ключові слова:
онлайн-навчання; цифрові навички; студенти; університет; вища освіта.Анотація
У статті розкрито фундаментальні трансформаційні зміни, що відбулися у сфері вищої освіти внаслідок масового впровадження онлайн-навчальних платформ. Висвітлено їх переваги як динамічних, інтерактивних середовищ, що сприяють підвищенню доступності, гнучкості та економічної ефективності освітнього процесу. Проаналізовано вплив інтеграції штучного інтелекту на педагогічні підходи, що забезпечує перехід до студентоцентричного та персоналізованого навчання. Участь в онлайн-курсах сприяє розвитку критично важливих цифрових навичок, таких як самодисципліна та управління часом. Проаналізовано виклики та ризики, які пов’язані з онлайн навчанням. Особливу увагу приділено проблемам технічної та інфраструктурної нерівності, конфіденційності даних та безпеки, а також ставлення викладачів щодо якості освіти та збільшення робочого навантаження. Представлено вплив онлайн-навчання на залученість та результативність студентів. У висновках статті узагальнено психосоціальні наслідки для всіх учасників освітнього процесу, включаючи почуття ізоляції, та підкреслено необхідність цілісного, людиноцентричного підходу до підтримки онлайн-навчальної спільноти.
Посилання
Alenezi, M. (2023). Digital Learning and Digital Institution in Higher Education. Education Sciences, No. 13(1), 88 p. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci13010088
Bitar, N. & Davidovich, N. (2024). Transforming Pedagogy: The Digital Revolution in Higher Education. Education Sciences, No. 14(8), 811 p. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14080811
Bowden, J., Tickle, L. & Naumann, K. (2019). The four pillars of tertiary student engagement and success: a holistic measurement approach. Studies in Higher Education, No. 46(6), pp. 1207–1224. DOI: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1672647
Cao, W. (2023). A meta-analysis of effects of blended learning on performance, attitude, achievement, and engagement across different countries. Frontiers in Psychology. 14:1212056. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1212056
Digital Literacy. Available at: https://grovecenter.science.psu.edu/technology/digital-literacy
FERPA Guidance. U.S. Department of Education. (2025). Available at: https://studentprivacy.ed.gov/guidance
Five Factors for Successful Online Learning. Available at: https://www.ppic.org/blog/five-factors-successful-online-learning/
From Passive to Active: Strategies to Boost Student Engagement in Virtual Learning. Available at: https://insider.fiu.edu/from-passive-to-active-strategies-to-boost-student-engagement-in-virtual-learning/
Gavrus, C., Petre, I. M. & Lupșa-Tătaru, D. A. (2025). The Role of e-Learning Platforms in a Sustainable Higher Education: A Cross-Continental Analysis of Impact and Utility. Sustainability, No.17(7), 3032 p. DOI: https://doi.org/10.3390/su17073032
Kane, R. & Dahlvig, J. (2022). Traditional Faculty Resistance to Online Higher Education. American Journal of Qualitative Research, No. 6(2), pp. 1–16. DOI: https://doi.org/10.29333/ajqr/12125
Loh, H., Jaarsveld, G., Mesutoğlu, C. & Baars, M. (2024). Supporting social interactions to improve MOOC participants’ learning outcomes: a literature review. Frontiers in Education, No. 9. DOI: 10.3389/feduc.2024.1345205.
Mate, K. & Weidenhofer, J. (2021). Considerations and strategies for effective online assessment with a focus on the biomedical sciences. FASEB Bioadv, No. 4(1), pp. 9–21. DOI: 10.1096/fba.2021-00075.
Ocen, S., Elasu, J., Aarakit, S. & Olupot, C. (2025). Artificial intelligence in higher education institutions: review of innovations, opportunities and challenges. Frontiers in Education, 10, 1530247. DOI: 10.3389/feduc.2025.1530247
Ogonji, M., Okeyo, G. & Wafula, J. (2020). A survey on privacy and security of Internet of Things. Computer Science Review, No. 38. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cosrev.2020.100312
Peck, D. (2025). What is eLearning? eLearning explained. Available at: https://www.devlinpeck.com/content/what-is-elearning
Pedagogical Strategies And Practices. Available at: https://www.montclair.edu/itds/digital-pedagogy/pedagogical-strategies-and-practices/
Weigel M. MOOCs, online learning: Research roundup. Available at: https://journalistsresource.org/education/moocs-online-learning-research-roundup/
What is a learning management system (LMS)? Available at: https://www.sap.com/products/hcm/corporate-lms/what-is-lms.html
What is an online learning platform? Available at: https://www.idtech.com/blog/what-is-an-online-learning-platform
What Is Blended Learning? Definition, Models and Benefits. (2025). Available at: https://www.augusta.edu/online/blog/what-is-blended-learning
Zou, Y., Kuek, F., Feng, W. and Cheng, X. (2025). Digital learning in the 21st century: trends, challenges, and innovations in technology integration. Frontiers in Education, No. 10, 1562391. DOI: 10.3389/feduc.2025.1562391
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.