ЦИФРОВА ТРАНСФОРМАЦІЯ СУЧАСНОЇ ОСВІТИ: РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ТА ЦИФРОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ПЕДАГОГІВ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.342320Ключові слова:
інформаційно-комунікаційна компетентність; ключові компетентності; інформація; трансверсальні компетентності; цифрова компетентність.Анотація
На сьогоднішній день, відбувається цифрова трансформація суспільства, яка в свою чергу, становить нові вимоги до системи освіти в Україні. Інформаційно-комунікаційна компетентність має стратегічне значення та є одним із основних елементів сучасної освіти, яка орієнтована на розвиток ключових і трансверсальних компетентностей. У статті висвітлено актуальність формування інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та значення у контексті сучасної освіти. Проаналізовано взаємозалежність між розвитком інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів базової середньої освіти та цифровою компетентністю вчителя. Розглянуто положення Рамки цифрової компетентності педагогічних і науково-педагогічних працівників, які висвітлюють потреби професійного розвитку вчителів для ефективного використання цифрових технологій в освітньому процесі не лише як засобів навчання, а й як можливість формування особистості, що здатна адаптуватися у цифровому середовищі.
Посилання
Kind-Voytyuk, N. (2021). Suchasnyi vchytel istorii ta informatsiino-komunikatsiina kompetentnist na urokakh u Novii Ukrainskii Shkoli [The modern history teacher and information and communication competence in New Ukrainian School lessons]. Chronicle of Volyn, No. (24), pp. 103–107. [in Ukrainian].
dComFra Project. (2021). Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv (proiekt) [Conceptual reference framework of digital competence for pedagogical and academic staff (project)]. Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2622-ramka_cifrovoi_kompetentnosti_pedagogicnih_j_naukovo_pedagogicnih.pdf [in Ukrainian].
Makeiev, S.Yu. (2022). Rozvytok poniattia pro kliuchovi kompetentnosti u pratsiakh yevropeiskykh ta ukrainskykh vchenykh [Development of the concept of key competencies in the works of European and Ukrainian scholars]. Academic Studies. Series: Pedagogy, No.1(4), pp. 143–151. [in Ukrainian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (1992, October 2). Pro informatsiiu [On Information]. (Law No. 2657-XII). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12#Text [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii [Cabinet of Ministers of Ukraine. (2021, March 3). On the approval of the Concept of digital competence development and the action plan for its implementation]. (Order No. 167-r). Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Sukhomlyn, O.A. (2023). Dydaktychni zasady formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti studentiv filolohichnykh spetsialnostei [Didactic principles of forming digital competence in students of philological specialties]. PhD thesis. Institute of Pedagogy of National Academy of Educational Sciences of Ukraine. Kyiv, 263 p. [in Ukrainian].
Chernenko, A. (2021). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist yak kliuchova vymoha suchasnoi ukrainskoi osvity [Information and digital competence as a key requirement of modern Ukrainian education]. Education Challenges, No. 2(26), pp. 38–51. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.