ПРИКЛАДНИЙ ПОВЕДІНКОВИЙ АНАЛІЗ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ КОРЕКЦІЇ НЕБАЖАНОЇ ПОВЕДІНКИ У ДІТЕЙ РАННЬОГО ВІКУ З РДУГ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345324

Ключові слова:

прикладний поведінковий аналіз; корекція; небажана поведінка; діти раннього віку; розлад дефіциту уваги та гіперактивності.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей корекції небажаної поведінки у дітей раннього віку з розладом дефіциту уваги та гіперактивністю (РДУГ) засобами прикладного поведінкового аналізу. Метою роботи було оцінити ефективність методів АВА для корекції небажаних поведінкових проявів. Було обстежено дітей раннього віку з РДУГ, виявлено характерні прояви небажаної поведінки, включаючи опір виконанню завдань, імпульсивні та агресивні реакції. На основі отриманих відомостей були сформовані індивідуальні корекційні профілі та реалізовано програму поведінкових інтервенцій. Порівняльний аналіз до та після втручання показав значне зниження частоти та інтенсивності небажаних проявів поведінки, що підтверджує ефективність АВА у ранньому віці.

Біографія автора

Тетяна Валько

доктор філософії, асистент кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка

Посилання

Amerykanska psykhіatrychna asotsiatsiya (2013). Diahnostychnyi і statystychnyi posibnyk psykhnichnykh rozladiv: piate vydannia [Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: Fifth Edition]. Vashynhton, D.C.: Amerykanska psykhіatrychna asotsiatsiya. [in Ukrainian].

Skrypnyk, N.V. (2020). Korektsiina robota z ditymy rannoho viku z rozladamy defitsytu uvahy ta hipereaktyvnosti: monohrafiia [Correctional work with young children with attention deficit hyperactivity disorder: monograph]. Kyiv, 180 p. [in Ukrainian].

Cooper, J.O., Heron, T.E. & Heward, W.L. (2020). Applied Behavior Analysis. 3rd Edition. Pearson, 800 p. [in English].

Pelham, W.E. & Fabiano, G.A. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. No. 37(1), pp. 184–214. [in English].

Barkley, R.A. (2015). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. 4th Edition. New York: Guilford Press, 1050 p. [in English].

Barnet, R. (1992). Improving higher education: total quality care. East Lansing: Society for Research into Higher Education, pp. 47–51. [in English].

Brenan, J., Williams, R., Harris, R & McNamara, D. (1997). An Institutional Approach to Quality Audit. Studies in Higher Education. No. 22(2), pp. 173–186.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті