РОЗБУДОВА КАР’ЄРИ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ: НАУКОВІ РОЗВІДКИ ТА ПРАКТИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345339

Ключові слова:

стратегічний план діяльності МОН; кар’єра; професійний вибір; професійне самовизначення; розбудова кар’єри молоді; професійне менторство; кар’єрне консультування.

Анотація

У статті актуалізована проблема кар’єрного становлення учнівської молоді, зважаючи на нові виклики пов’язані з воєнним станом в Україні. Зазначено, що відсутність належного супроводу з боку педагогічних працівників розглядається як чинник, що не сприяє формуванню здатності учнів адекватно оцінювати і розуміти свої професійні прагнення, що зумовлює майбутні професійні розчарування та невдачі.

У дослідженні проаналізовано основні напрямки сучасного управління структурою профорієнтації учнівської молоді у кризових умовах. Обґрунтована методологія підготовки старшокласників до свідомого вибору професії. Визначено індикатори успішності реалізації програми підготовки старшокласників до свідомого вибору професії. Визначене поняття професійного менторства, що обґрунтовує необхідність участі та залучення до питань профорієнтаційної роботи. Представлена програма підготовки учнівської молоді до свідомого вибору професії та побудови кар’єри, яка ґрунтуються на комплексності заходів і вдосконаленні підходів орієнтованих на формування компетентності педагогічних працівників з питань профорієнтації учнів.

Біографії авторів

Валерія Міляєва

доктор психологічних наук, професор, професор кафедри психології Національного університету біоресурсів і природокористування України 

Світлана Яшник

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри психології Національного університету біоресурсів і природокористування України

Посилання

Bekh, I.D. (2018). Komponentna tekhnolohiia skhodzhennia zrostaiuchoi osobystosti do dukhovnykh tsinnostei [Component technology of the ascent of a growing personality to spiritual values]. Primary school: scientific and methodological journal. No. 1. pp. 5–10. [in Ukrainian].

Vyhovska, V. Yaki spetsialnosti buly naibilsh populiarnymy sered vstupnykiv u 2023 rotsi? [What specialties were the most popular among entrants in 2023? Society. Available at: https://voxukraine.org/yaki-spetsialnosti-buly-najbilsh-populyarnymy-sered-vstupnykiv-u-2023-rotsi (Accessed 21 Sept. 2025). [in Ukrainian].

Havryliv, N. Nastavnytstvo yak vyd profesiinoi diialnosti: geneza rozvytku ta stanovlennia [Mentoring as a type of professional activity: the genesis of development and formation. Website of the National Library named after V.I. Vernadskiy. Available at: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Pippo/2009_5/Havryliv.htm. (Accessed 22 Sept. 2025). [in Ukrainian].

Zakatnov, D. (2011). Kontseptsiia profesiinoi oriientatsii molodi na robitnychi profesii (proekt) [Concept of professional orientation of youth to working professions (project)]. Vocational and technical education. No. 1. pp. 39–42. [in Ukrainian].

Zakatnov, D. (2003). Profesiine samovyznachennia starshoklasnykiv: metodychnyi posib. [Professional self-determination of high school students: a methodological guide]. Kyiv, 96 p. [in Ukrainian].

Kaliuzhna, I. (2017). Psykholohichni osoblyvosti proforiientatsiinoi roboty zi starshoklasnykamy v zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh [Psychological features of career guidance work with high school students in general education institutions]. Science and Education a New Dimension: Pedagogy and Psychology. Budapest, Issue I (6), 129, pp. 65–69. [in Ukrainian].

Kaliuzhna, I. (2019). Psykholohichni chynnyky profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv [Psychological factors of professional self-determination of high school students]. Candidate’s thesis. Kyiv, 266 p. [in Ukrainian].

Kaliuzhna, I. (2019). Treninh profesiinoho samovyznachennia: metod. posib. [Training of professional self-determination: a methodological guide]. (Ed.). V.R. Miliaieva. Kyiv, 78 p. [in Ukrainian].

Konsultatsiina merezha “Moia profesiia” [Consultation network “My profession”]. Available at: https://myprofession.com.ua/test.php (Accessed 11 Oct. 2025). [in Ukrainian].

Lysak, U. (2010). Nastavnytstvo ta kouchynh u systemi upravlinnia personalom [Mentoring and coaching in the personnel management system]. Personnel manager’s guide. No. 5. pp. 82–84. [in Ukrainian].

Lovovetska, V. (2015). Profesiina kariera osobystosti v suchasnykh umovakh: monohrafiia [Professional career of an individual in modern conditions: monograph]. Institute of vocational and technical education of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv, 279 p. [in Ukrainian].

Mykolaivskyi oblasnyi tsentr zainiatosti: Vybir profesii – dumka shkoliariv [Mykolaiv Regional Employment Center: Choosing a profession – the opinion of schoolchildren]. Available at: https://mik.dcz.gov.ua/publikaciya/vybir-profesiyi-dumka-shkolyariv (Accessed 10 Oct. 2025). [in Ukrainian].

Miliaieva, V. & Kaliuzhna, I. (2019). Osoblyvosti psykholohichno-pedahohichnoho suprovodu profesiinoho samovyznachennia starshoklasnykiv [Features of psychological and pedagogical support of professional self-determination of high school students]. Problems of modern psychology: collection of scientific works of Zaporizhzhia National University and the Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. No. 2 (16). Zaporizhzhia, pp. 79–84. [in Ukrainian].

Natsionalne forsait-doslidzhennia “Ukraina – 2035: liudskyi kapital ta rynok pratsi”: Yak otrymaty robotu svoiei mrii ta realizuvaty sebe v sviti, yakyi shvydko zminiuietsia? [National foresight study “Ukraine – 2035: human capital and the labor market”: How to get the job of your dreams and realize yourself in a rapidly changing world?]. Available at: https://hryoutest.in.ua/courses/diznaysya-pro-trendi (Accessed 21 Sept. 2025). [in Ukrainian].

Onlain-kurs “Tvoia maibutnia profesiia” vid Schooltogo [Online course “Your future profession” from Schooltogo]. Available at: https://schooltogo.online/ (Accessed 20 Sept. 2025). [in Ukrainian].

Osvitnie liderstvo: vid teorii do praktyky: monohrafiia [Educational leadership: from theory to practice: monograph. (Ed.). V.R. Miliaieva; Kyiv Borys Hrinchenko University. Kyiv; Kryvyi Rih, 2021. 296 p. [in Ukrainian].

Okhrimenko, Z. & Tkachuk, I. (2023). Karierne stanovlennia zdobuvachiv osvity: suchasni proforiientatsiini tekhnolohii i instrumenty [Career development of education seekers: modern career guidance technologies and tools]. Human studies. Series “Pedagogy”. No. 16 (48), pp. 176–188. [in Ukrainian].

Tereshchuk, A.I. (2012). Problemy profesiinoi oriientatsii ta samovyznachennia uchniv starshoi shkoly [Problems of professional orientation and self-determination of high school students]. Pedagogy of higher and secondary schools. Vol. 36. pp. 458–464. [in Ukrainian].

Tymenko, V.M. (2017). Pedahohichni zasady sotsialnoi roboty zi studentskoiu moloddiu u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA [Pedagogical principles of social work with student youth in higher educational institutions of the USA]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 19 p. [in Ukrainian].

Kharlamenko, V.B. (2002). Dydaktychni osnovy kursu proforiientatsii v pidhotovtsi vchytelia trudovoho navchannia [Didactic foundations of the career guidance course in the training of teachers of labor training]. Kyiv, 205 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті