ІНТЕГРОВАНА ДИДАКТИЧНА МОДЕЛЬ ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО МЕНЕДЖЕРА ЗАСОБАМИ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345342Ключові слова:
інформаційна компетентність; майбутній менеджер; інтерактивні технології; фахова передвища освіта; інтегрована дидактична модель; цифрове навчання.Анотація
У статті теоретично обґрунтовано підходи до формування інформаційної компетентності майбутніх менеджерів у процесі фахової підготовки в коледжах економічного профілю. Визначено сутність поняття “інформаційна компетентність майбутнього менеджера” як інтегрованої якості особистості, що поєднує здатність ефективно працювати з інформацією, приймати управлінські рішення на її основі, забезпечувати інформаційну безпеку та використовувати сучасні цифрові інструменти для організації професійної діяльності. Теоретично розроблено концепцію інтегрованої дидактичної моделі формування інформаційної компетентності засобами інтерактивних технологій, що розглядається як цілісна система взаємопов’язаних компонентів: цільового, змістового, процесуального, технологічного, оціночно-результативного. Обґрунтовано, що основними засадами моделі є системність, інтегрованість, контекстність, професійна спрямованість, рефлексивність і самооцінка.
У межах моделі інтерактивні технології (кейс-метод, бізнес-ігри, навчальні симуляції, проєктна діяльність на цифрових платформах) виступають ключовими засобами активізації пізнавальної діяльності студентів, розвитку навичок аналізу, пошуку, відбору та інтерпретації інформації в умовах наближених до реальної управлінської практики.
Результатом упровадження моделі є підвищення рівня інформаційної та управлінської компетентності студентів, розвиток критичного мислення, здатності до самостійного прийняття рішень і безперервного професійного саморозвитку. Отримані теоретичні положення мають практичне значення для оновлення освітніх програм, розроблення методичних рекомендацій і впровадження інтерактивних технологій у систему фахової передвищої освіти економічного профілю.
Посилання
Barbinova, A. (2022). Rozvytok informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh menedzheriv osvity [Development of information and digital competence of future education managers]. Current issues of the humanities. Vol. 51. pp. 408–413. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4863/51-63 [in Ukrainian].
Pro fakhovu peredvyshchu osvitu [About professional pre-university education]. Law of Ukraine dated 06.06.2019 No. 2745-VIII. Available at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/2745-19#Text (Accessed 01 Nov. 2025). [in Ukrainian].
Zelinska, A., Tarasovych, L. & Lavrynenko, S. (2023). Tsyfrovi kompetentsii yak osnova transformatsii profesiinoi osvity maibutnikh menedzheriv [Digital competencies as the basis for transforming the professional education of future managers]. Economy and society. No. 49. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-49-51 [in Ukrainian].
Koval, N.V. (2016). Interaktyvni tekhnolohii navchannia yak zasib formuvannia profesiinykh kompetentnostei maibutnikh menedzheriv [Interactive learning technologies as a means of forming professional competencies of future managers]. Professional and Applied Didactics. Vol. 1. pp. 70–77. Available at: https://rep.btsau. edu.ua/bitstream/BNAU/4958/1/interaktyvni_texnologiyi.pdf [in Ukrainian].
Kovtun, A.Yu. (2024). Aktualnist vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [The relevance of using interactive technologies in the process of professional training of future social workers]. Problems of modern transformations. Series: pedagogy and psychology. No. 3. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-3-08-02 [in Ukrainian].
Kozyr, M. & Chernukha, N. (2015). Informatsiina kompetentnist yak priorytet uspishnoho menedzhmentu u suchasnomu osvitnomu prostori [Information literacy as a priority for successful management in the modern educational space]. Studia Zarządzania i Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. No. 8. pp. 85–91. Available at: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/12304/1/M_Kozyr_N_Chernukha_ ZNVBS_9_GI.pdf [in Ukrainian].
Kontseptsiia rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei [Concept of digital competence development]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated March 3, 2021 No. 167. No. 167. Aailable at: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/167-2021 (Accessed 03 Nov. 2025). [in Ukrainian].
Krasilnikov, M. & Pochynkova, M. (2025). Strukturni komponenty informatsiinoi kompetentnosti maibutnikh menedzheriv [Structural components of information competence of future managers]. Current issues of the humanities. Issue. 88. Vol. 1. pp. 358–362. Available at: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/88_2025/part_ 1/52.pdf [in Ukrainian].
Mukan, N., Helesh, A. & Bondin, D. (2023). Formuvannia IKT-kompetentnosti maibutnikh menedzheriv u zakladakh vyshchoi osvity [Formation of ICT competence of future managers in higher education institutions]. Academic visions. No. 21. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8177327 [in Ukrainian].
Ramka tsyfrovykh kompetentnostei dlia hromadian Ukrainy [DigComp UA for Citizens]. Available at: http://fit.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2020/07/Dig Comp-Framework-UA-for-Citizens.pdf (Accessed 03 Nov. 2025) [in Ukrainian].
Semesenko, O. (2025). Informatsiina kompetentnist maibutnoho menedzhera orhanizatsii: pedahohichnyi aspekt [Information competence of the future manager of organizations: pedagogical aspect]. Pedagogical sciences: theory and practice, No. 2. pp. 163–169. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.23.2025. 334910. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.