ТЕАТРАЛЬНО-МОВЛЕННЄВА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345347Ключові слова:
художньо-мовленнєва, театрально-мовленнєва, музична діяльність; хореографія; сценографія; образотворче, літературне мистецтво; сценічне мовлення; педагогічні умови ефективної організації театралізовано-мовленнєвої діяльності; діти старшого дошкільного віку.Анотація
У статті розглянуто театрально-мовленнєву діяльність дітей старшого дошкільного віку як інтегровану форму художньо-мовленнєвої активності, як синтез літературного, театрального, музичного, хореографічного та образотворчого мистецтв. Доведено, що така діяльність сприяє розвитку мовленнєвого самовираження, творчої ініціативи, асоціативного мислення, уяви та емоційно-чуттєвого досвіду дитини. Акцентовано увагу на значенні сценічного мовлення, його інтонаційного потенціалу, пластики, здатності до перевтілення та використання вербальних і невербальних засобів художньої виразності.
Обґрунтовано педагогічні умови ефективної організації театралізовано-мовленнєвої діяльності, зокрема: пробудження пізнавального інтересу та стимулювання творчої активності дошкільнят шляхом добору емоційно насиченого літературного матеріалу і створення позитивного емоційного фону під час занять; залучення дітей до активної театралізованої діяльності з урахуванням рівня їхньої художньо-мовленнєвої компетентності; інтеграція різних видів дитячої творчості, яка забезпечує комплексний підхід до розвитку виконавських навичок та сприяє формуванню цілісного художнього образу; особиста зацікавленість педагога, його емоційна включеність, креативність і здатність мотивувати вихованців, що сприяє якісній взаємодії між ними і дорослим та формує атмосферу співтворчості й партнерства.
Підкреслено важливість активної співпраці з батьками в означеному процесі, необхідності залучати їх до створення костюмів, виготовлення атрибутів і оформлення розвивального театрального середовища у групі, до участі у спільних театралізованих виставах, святах, інсценізаціях, що суттєво розширює культурно-виховний простір дитини та формує у неї ціннісне ставлення до мистецтва.
Наголошено на виховному потенціалі дитячого театру як особливого мистецько-комунікативного простору, що сприяє гармонійному розвитку особистості дошкільника.
Посилання
Aleksieienko-Lemovska, L.V. (2021). Zbahachennia slovnyka ditei starshoho doshkilnoho viku v teatralno-ihrovii diialnosti : monohrafiia [Enrichment of the vocabulary of senior preschool children in theatrical and game activity : monograph]. Kyiv, 184 р. [in Ukrainian].
Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity): nova redaktsiia [Basic component of preschool education (State standard of preschool education): new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 dated 01/12/2021. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Bohush, A., Havrysh, N. & Kotyk, T. (2006). Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methodology for organizing children՚s artistic and speech activity in preschool educational institutions]. Kyiv, 304 р. [in Ukrainian].
Vse pro teatr i dytiachu teatralizovanu diialnist [Everything about theater and children՚s theatrical activities]. (Ed.). L. Makarenko. Kyiv, 2008. 128 р. [in Ukrainian].
Zviekova, V. (2020). Teatralizovana diialnist yak zasib rozvytku tvorchykh zdibnostei ditei doshkilnoho viku [Theatrical activity as a means of developing creative abilities in preschool children]. Young scientist. No. 2 (78). pp. 417–421. [in Ukrainian].
Kondratets, I. (2021). Oznaiomlennia doshkilnykiv iz teatralnym mystetstvom [Introducing preschool children to theatrical art]. The teacher’s palette. No. 2. pp. 3–9. [in Ukrainian].
Lisovska, T. (2025). Intehratsiia muzychnoi ta teatralizovanoi diialnosti v estetychnomu vykhovanni ditei [Integration of musical and theatrical activities in the aesthetic education of children]. Scientific bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series “Pedagogy. Psychology”. Vol. 7. pp. 128–132. [in Ukrainian].
Martynenko, O.V. (2005). Pedahohichni umovy formuvannia khoreohrafichnykh umin ditei 5–6 rokiv u doshkilnykh zakladakh [Pedagogical conditions for the formation of choreographic skills in children aged 5–6 in preschool institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 19 р. [in Ukrainian].
Netradytsiini tekhniky maliuvannia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku : navch.-metod. posib. [Non-traditional drawing techniques for preschool and junior school age children : a practical guide]. T.V. Zhuravko; Uman, 2020. 125 р. [in Ukrainian].
Oliinyk, O.M. (2017). Teatralno-ihrova diialnist v umovakh doshkilnoho navchalnoho zakladu : navch.-metod. posib. [Theatrical and play activities in a preschool educational institution : a practical guide]. Kamianets-Podilskyi, 163 р. [in Ukrainian].
Prots, M. & Skalych, L. (2014). Teatralno-ihrova diialnist doshkilniat yak vyd khudozhno-movlennievoi diialnosti [Theatrical and play activity of preschoolers as a type of artistic and speech activity]. Youth & market, No. 8 (115). pp. 80–84. [in Ukrainian].
Syrotych, N.B. (2014). Formuvannia kompetentnosti ditei doshkilnoho viku u sferi teatralnoi osvity [Developing competence in preschool children in the field of theatrical education]. Standarty doshkilnoi osvity: dyskurs nauky i praktyky : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Kyiv, 11 kvitnia 2014 r.). – Standards of preschool education: discourse of science and practice: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference (Kyiv, April 11, 2014). Kyiv, pp. 275–280. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.