ТЕАТРАЛЬНО-МОВЛЕННЄВА ДІЯЛЬНІСТЬ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345347

Ключові слова:

художньо-мовленнєва, театрально-мовленнєва, музична діяльність; хореографія; сценографія; образотворче, літературне мистецтво; сценічне мовлення; педагогічні умови ефективної організації театралізовано-мовленнєвої діяльності; діти старшого дошкільного віку.

Анотація

У статті розглянуто театрально-мовленнєву діяльність дітей старшого дошкільного віку як інтегровану форму художньо-мовленнєвої активності, як синтез літературного, театрального, музичного, хореографічного та образотворчого мистецтв. Доведено, що така діяльність сприяє розвитку мовленнєвого самовираження, творчої ініціативи, асоціативного мислення, уяви та емоційно-чуттєвого досвіду дитини. Акцентовано увагу на значенні сценічного мовлення, його інтонаційного потенціалу, пластики, здатності до перевтілення та використання вербальних і невербальних засобів художньої виразності.

Обґрунтовано педагогічні умови ефективної організації театралізовано-мовленнєвої діяльності, зокрема: пробудження пізнавального інтересу та стимулювання творчої активності дошкільнят шляхом добору емоційно насиченого літературного матеріалу і створення позитивного емоційного фону під час занять; залучення дітей до активної театралізованої діяльності з урахуванням рівня їхньої художньо-мовленнєвої компетентності; інтеграція різних видів дитячої творчості, яка забезпечує комплексний підхід до розвитку виконавських навичок та сприяє формуванню цілісного художнього образу; особиста зацікавленість педагога, його емоційна включеність, креативність і здатність мотивувати вихованців, що сприяє якісній взаємодії між ними і дорослим та формує атмосферу співтворчості й партнерства.

Підкреслено важливість активної співпраці з батьками в означеному процесі, необхідності залучати їх до створення костюмів, виготовлення атрибутів і оформлення розвивального театрального середовища у групі, до участі у спільних театралізованих виставах, святах, інсценізаціях, що суттєво розширює культурно-виховний простір дитини та формує у неї ціннісне ставлення до мистецтва.  

Наголошено на виховному потенціалі дитячого театру як особливого мистецько-комунікативного простору, що сприяє гармонійному розвитку особистості дошкільника.

Біографії авторів

Тетяна Пантюк

доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Ірина Паласевич

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Aleksieienko-Lemovska, L.V. (2021). Zbahachennia slovnyka ditei starshoho doshkilnoho viku v teatralno-ihrovii diialnosti : monohrafiia [Enrichment of the vocabulary of senior preschool children in theatrical and game activity : monograph]. Kyiv, 184 р. [in Ukrainian].

Bazovyi komponent doshkilnoi osvity (Derzhavnyi standart doshkilnoi osvity): nova redaktsiia [Basic component of preschool education (State standard of preschool education): new edition]. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 33 dated 01/12/2021. Available at: https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini [in Ukrainian].

Bohush, A., Havrysh, N. & Kotyk, T. (2006). Metodyka orhanizatsii khudozhno-movlennievoi diialnosti ditei u doshkilnykh navchalnykh zakladakh [Methodology for organizing children՚s artistic and speech activity in preschool educational institutions]. Kyiv, 304 р. [in Ukrainian].

Vse pro teatr i dytiachu teatralizovanu diialnist [Everything about theater and children՚s theatrical activities]. (Ed.). L. Makarenko. Kyiv, 2008. 128 р. [in Ukrainian].

Zviekova, V. (2020). Teatralizovana diialnist yak zasib rozvytku tvorchykh zdibnostei ditei doshkilnoho viku [Theatrical activity as a means of developing creative abilities in preschool children]. Young scientist. No. 2 (78). pp. 417–421. [in Ukrainian].

Kondratets, I. (2021). Oznaiomlennia doshkilnykiv iz teatralnym mystetstvom [Introducing preschool children to theatrical art]. The teacher’s palette. No. 2. pp. 3–9. [in Ukrainian].

Lisovska, T. (2025). Intehratsiia muzychnoi ta teatralizovanoi diialnosti v estetychnomu vykhovanni ditei [Integration of musical and theatrical activities in the aesthetic education of children]. Scientific bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series “Pedagogy. Psychology”. Vol. 7. pp. 128–132. [in Ukrainian].

Martynenko, O.V. (2005). Pedahohichni umovy formuvannia khoreohrafichnykh umin ditei 5–6 rokiv u doshkilnykh zakladakh [Pedagogical conditions for the formation of choreographic skills in children aged 5–6 in preschool institutions]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 19 р. [in Ukrainian].

Netradytsiini tekhniky maliuvannia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku : navch.-metod. posib. [Non-traditional drawing techniques for preschool and junior school age children : a practical guide]. T.V. Zhuravko; Uman, 2020. 125 р. [in Ukrainian].

Oliinyk, O.M. (2017). Teatralno-ihrova diialnist v umovakh doshkilnoho navchalnoho zakladu : navch.-metod. posib. [Theatrical and play activities in a preschool educational institution : a practical guide]. Kamianets-Podilskyi, 163 р. [in Ukrainian].

Prots, M. & Skalych, L. (2014). Teatralno-ihrova diialnist doshkilniat yak vyd khudozhno-movlennievoi diialnosti [Theatrical and play activity of preschoolers as a type of artistic and speech activity]. Youth & market, No. 8 (115). pp. 80–84. [in Ukrainian].

Syrotych, N.B. (2014). Formuvannia kompetentnosti ditei doshkilnoho viku u sferi teatralnoi osvity [Developing competence in preschool children in the field of theatrical education]. Standarty doshkilnoi osvity: dyskurs nauky i praktyky : materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. (m. Kyiv, 11 kvitnia 2014 r.). – Standards of preschool education: discourse of science and practice: materials of the All-Ukrainian scientific-practical conference (Kyiv, April 11, 2014). Kyiv, pp. 275–280. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті