МОДЕЛЬ ІННОВАЦІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ АВТОМОБІЛЬНОГО ПРОФІЛЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345846

Ключові слова:

інноваційна підготовка; професійно-технічна освіта; цифрова компетентність; викладач закладу професійно-технічної освіти; автомобільний профіль; індивідуальна траєкторія розвитку.

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано та розроблено модель інноваційної підготовки викладачів закладів професійно-технічної освіти автомобільного профілю в умовах цифрової трансформації освіти. Актуальність проблеми зумовлена необхідністю оновлення змісту й методів професійної підготовки педагогічних кадрів відповідно до вимог ринку праці, розвитку електронних систем автомобілів, впровадження інтелектуальних технологій діагностики та ремонту.

Уточнено сутність поняття “інноваційна підготовка викладачів”, визначено її структурні компоненти та принципи реалізації – науковість, практикоорієнтованість, інтегративність, цифровізацію, неперервність. Модель представлено як динамічну систему, що об’єднує чотири взаємопов’язані етапи: діагностико-аналітичний (виявлення професійних потреб і рівня цифрової компетентності за методикою DigCompEdu), проєктувальний (розроблення індивідуальних траєкторій професійного розвитку), практико-орієнтований (участь у майстер-класах, тренінгах, стажуваннях, проєктній діяльності) та оцінювально-рефлексивний (самооцінювання, експертна оцінка, сертифікація, створення електронного портфоліо). Особливу увагу приділено створенню інноваційного освітнього середовища як професійної спільноти викладачів, роботодавців і галузевих експертів, що забезпечує взаємодію освіти й виробництва. Реалізація моделі сприяла розвитку інноваційної культури, цифрової грамотності, здатності до самоосвіти та професійного лідерства педагогів, що, у свою чергу, підвищує якість підготовки конкурентоспроможних фахівців із діагностики та ремонту автотранспортних засобів.

Біографії авторів

Андрій Українець

здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти спеціальності 015 “Професійна освіта (за спеціалізаціями)” ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Михайло Погорєлов

доктор філософії, доцент, доцент кафедри теорії і практики технологічної та професійної освіти ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Максим Пшеничний

кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та практики технологічної та професійної освіти ДВНЗ “Донбаський державний педагогічний університет”

Посилання

Boiarska-Khomenko, A. & Sobchenko, T. (2025). Innovatsiini metody navchannia u profesiinii osviti [Innovative teaching methods in vocational education]. Ukrainian Educational Journal. pp. 105–114. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2025-2-105-114 [in Ukrainian].

Kontseptsiia Derzhavnoi tsilovoi sotsialnoi prohramy rozvytku profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity na 2022–2027 roky [Concept of the State Strategic Social Program for the Development of Professional (Professional-Technical) Education for 2022-2027]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 9, 2021 No. 1619-r. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1619-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Kulachynskyi, O.V. & Kamenchuk, N.V. (2024). Reforma profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity v Ukraini: shliakhy intehratsii v Yevropeiskyi osvitnii prostir [Reform of vocational (vocational and technical) education in Ukraine: ways of integration into the European educational space]. Educational Analytics of Ukraine. Vol. 5 (31). pp. 27–40. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-5-27-39 [in Ukrainian].

Lykholat, O. (2020). Pidhotovka pedahoha zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity v innovatsiinykh umovakh [Training of teachers of vocational (vocational and technical) education institutions in innovative conditions]. Professionalism of a teacher: theoretical and methodological aspects. No. 13. pp. 85–101. DOI: https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.222851 [in Ukrainian].

Pyshchyk, O. (2024). Tsyfrovi tekhnolohii u profesiinii osviti: perspektyvy dlia vidbudovy krainy [Digital technologies in vocational education: prospects for rebuilding the country]. Innovative professional educational. No. 6(19). pp. 518–525. DOI: https://doi.org/10.32835/2786-619X.2024.6.19.518-525 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia profesiinoho standartu “Avtoremontnyk” [On the approval of the professional standard “Auto Repairman”]. Order of the Ministry of Economy of Ukraine dated January 11, 2022 No. 78-22. Available at: https://register. nqa.gov.ua/uploads/0/377-nakaz_78.pdf [in Ukrainian].

Pro profesiinu osvitu [About vocational education]. Law of Ukraine dated August 21, 2025 No. 4574-IX. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4574-20#Text [in Ukrainian].

Topuzov, O. & Vlasenko, O. (2015). Pedahohichni innovatsii: vid teorii do praktyky [Pedagogical innovations: from theory to practice]. Available at: https://naps.gov.ua/ ua/press/about_us/716/ [in Ukrainian].

Fedorov, M., Ionan, V., Liakh, V. & Nanaieva, T. (2021). Kontseptualno-referentna Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh y naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv (proiekt) [Conceptual and Reference Framework for Digital Competence of Pedagogical and Scientific-Pedagogical Workers (draft)]. Available at: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2622-ramka_cifrovoi_kompetentnosti_pedago-gicnih_j_naukovo_pedagogicnih.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті