ФОРТЕПІАННА МУЗИКА У ТВОРЧОСТІ ЗАКАРПАТСЬКИХ КОМПОЗИТОРІВ: ЖАНРОВА ПАЛІТРА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345849Ключові слова:
фортепіанна музика; закарпатська композиторська школа; жанри фортепіанної музики; композитор; творчість.Анотація
Стаття висвітлює особливості становлення і розвитку фортепіанної музики у творчості композиторів Закарпаття. З’ясовано, що в академічній традиції (фортепіанні твори Д. Задора, І. Мартона, Е. Кобулея, М. Попенка, В. Теличка, В. Волонтира) вона залишається однією з найстійкіших жанрових сфер, насамперед зберігаючи всі засади побудови великих і малих циклічних форм, композиційних структур – сонатного allegro і мініатюри. З іншого боку фортепіанна творчість композиторів Закарпаття є основою різноманітних творчих експериментів, новацій, стильових намірів, що зумовлені й еволюцією композиторського мислення, а також зверненні до національної традиції як до природного середовища, відкриваючи, в нових для музики Закарпаття формах, жанрах і стилевій палітрі, особливу красу народної музики.
Посилання
Antolohiia naukovoi dumky pro narodnu muzyku Zakarpattia: zb. doslidzhen i statei pro muzychnyi folklor ta metodyku yoho zbyrannia (2019). [Anthology of scientific thought on the folk music of Transcarpathia: collection of studies and articles on musical folklore and the methodology of its collection]. Vol. 1. The first researchers of musical folklore of Transcarpathia: Filaret Kolessa, Bela Bartok, Mykhailo Roschakhivsky / compiler, author of the foreword, comments, final words, translator and performer of the project Vira Madyar-Novak. Mukachevo: Karpatska vezha. 272 p. [in Ukrainian].
Belekanych, T. & Nimylovych, O. (2011). Fortepianna tvorchist Viktora Telychka [The Piano Works of Viktor Telichko]. Youth & market. No. 3 (74). pp. 100–105. [in Ukrainian].
Buchok, L. (2019). Osoblyvosti stanovlennia ta rozvytku zakarpatskoi kompozytorskoi shkoly u prykladakh fortepiannoi tvorchosti dr. pol. XX st. [Peculiarities of the formation and development of the Transcarpathian composer school in examples of piano work of the second half of the 20th century]. Art history notes. Issue 35. pp. 298–304. [in Ukrainian].
Vytvytskyi, Va. (1996). Za okeanom: zb. prats [Across the Ocean: Collected Works]. Lviv: Lviv Organization of the Union of Composers of Ukraine, Musicological Commission of the T. Shevchenko National School of Music. 132 p. [in Ukrainian].
Volodymyr Hoshovskyi i Zakarpattia: zb. st. i materialiv (2017). [Volodymyr Goshovsky and Transcarpathia: collection of articles and materials]. Issue 1 / edited by V. Madyar-Novak. Uzhhorod: Oleksandra Garkusha Publishing House. 156 p. [in Ukrainian].
Dobrovolska, E. & Romaniuk, L. (2017). Fortepianna tvorchist kompozytoriv Zakarpattia u konteksti polietnichnoho kulturno-mystetskoho seredovyshcha rehionu [Piano works of composers of Transcarpathia in the context of the multiethnic cultural and artistic environment of the region]. International scientific journal “Internauka”. No. 2 (24). Vol. I. pp. 34–36. [in Ukrainian].
Klyn, V. (1980). Ukrainska radianska fortepianna muzyka [Ukrainian Soviet Piano Music]. Kyiv, 314 p. [in Ukrainian].
Korolenko, O. (2010). Karpatske kaprychchio Viktora Telychko [Carpathian Capriccio by Viktor Telychko]. Professional Musical Culture of Transcarpathia: Stages of Formation. Issue 2. Uzhhorod. pp. 325–330. [in Ukrainian].
Kos-Anatolskyi, A. (1972). Spivets Zakarpattia [Singer of Transcarpathia]. Music. No. 4. p. 21. [in Ukrainian].
Mykulynanets, L. (2007). Kompozytorska tvorchist D. Zadora ta I. Martona u vymirakh muzychnoi kultury Zakarpattia druhoi polovyny XX stolittia. [The composers’ creativity of D. Zador and I. Marton in the dimensions of the musical culture of Transcarpathia in the second half of the 20th century]. Art history notes: collection of scientific works. Issue 12. Kyiv, pp. 144–149. [in Ukrainian].
Profesiina muzychna kultura Zakarpattia: etapy stanovlennia (2005). [Professional musical culture of Transcarpathia: stages of formation]. Vol. 1. Uzhhorod, 420 p.; Vol. 2. Uzhhorod: Karpaty, 2010. 504 p.; Vol. 3. Uzhhorod: Karpaty, 2016. 520 p. [in Ukrainian].
Rak, Ya. (1997). Tvorchyi portret Dezyderiia Zadora: Monohrafichnyi narys [Creative portrait of Desideriy Zador: Monographic essay]. Uzhhorod, 53 p. [in Ukrainian].
Rosul, T. Muzychne zhyttia Zakarpattia 20–30-kh rokiv ХХ stolittia: monohrafiia (2002). [Musical life of Transcarpathia in the 20s-30s of the 20th century: monograph]. Uzhhorod, 208 p. [in Ukrainian].
Telychko, V. (2003). Ishtvan Ferentsovych Marton [Istvan Ferencovich Marton]. Marton I. Musical works / Compiled, musical ed. V. Telichka. Uzhhorod, 92 p. [in Ukrainian].
Telychko, V. (2016). “Dytiachyi albom” dlia shkil estetychnoho vykhovannia [“Children’s Album” for schools of aesthetic education]. Uzhgorod, 48 p. [in Ukrainian].
Uralskyi, L. (1996). Muzychnyi svit Zakarpattia. The Musical World of Transcarpathia. Uzhhorod. 74 p. [in Ukrainian].
Yurosh, O. (2007). Muzychne vykhovannia v Zakarpatti: kontekst osvitnoho protsesu (1919–1939). [Musical Education in Transcarpathia: The Context of the Educational Process (1919–1939)]. Monograph. Drohobych, 216 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.