ЗАКОН ПЕРЕНЕСЕННЯ МАСИ ТА ЕНЕРГІЇ ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА МОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО МИСЛЕННЯ КУХАРЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345852

Ключові слова:

професійне мислення кухаря; проблемна виробнича ситуація; екстремальні умови праці.

Анотація

У статті обґрунтовано можливість застосування закону перенесення маси та енергії як методологічної основи моделювання професійного мислення кухаря під час вирішення проблемних виробничих ситуацій. Представлено моделі мислення фахівця у звичайних та екстремальних умовах праці, що відображають закономірності реалізації цього закону в процесі професійної діяльності. Продемонстровано практичне застосування запропонованого підходу на прикладі вирішення проблемної ситуації щодо здійснення технологічного процесу тушкування в польових умовах.

Біографія автора

Лариса Бачієва

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри педагогіки, методики та менеджменту освіти Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна Навчально-наукового інституту “Українська інженерно-педагогічна академія”

Посилання

Bachiieva, L. (2025). Ekstremalni umovy profesiinoi diialnosti kukhariv: kharakterystyka ta osoblyvosti [Extreme conditions of cooks’ professional activity: characteristics and specifics]. Scientific notes of the Lviv State University of Life Safety. Pedagogy and Psychology, No. 2, pp. 50–61. [in Ukrainian].

Bieliasnyk, Ye.V. (2020). Problemna sytuatsiia yak strukturna odynytsia problemnoho navchannia. Typy problemnykh sytuatsii. Navchalna problema [Problem situation as a structural unit of problem-based learning. Types of problem situations. Learning problem]. Modern problems of experimental, theoretical physics and physics teaching methods, pp. 15–19. [in Ukrainian].

Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy (2024). Diahnostyka profesiinoi zhyttiestiikosti ta psykhofiziolohichnoi stiikosti: metodychni rekomendatsii [Diagnostics of professional resilience and psychophysiological stability: methodological recommendations]. Kyiv, 58 p. [in Ukrainian].

Korsak, R. (2024). Innovatsiini pidkhody u pidhotovtsi fakhivtsiv z hotelno-restorannoi spravy: dosvid Ukrainy ta Chekhii [Innovative approaches in the training of hotel and restaurant specialists: the experience of Ukraine and the Czech Republic]. Current issues in the humanities, No. 75, Vol. 2, pp. 211–218. [in Ukrainian].

Pavlenko, V.V. & Pavlenko, A.V. (2023). Orhanizatsiia problemnoho navchannia uchniv na urokakh “Tekhnolohii” [Organization of problem-based learning of students in “Technology” lessons]. Formation of competencies of a gifted individual in the system of extracurricular and higher education, No. 1, pp. 320–334. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-823.1.17514 [in Ukrainian].

Cherevko, O.I. & Poperechnyi, A.M. (2014). Protsesy i aparaty kharchovykh vyrobnytstv [Processes and apparatus of food production]. (2nd ed., rev. and enl.). Kharkiv, 495 p. [in Ukrainian].

Romanova, H.M., Artiushyna, M.V. & Slatvinska, O.A. (2015). Pedahohichni tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi kvalifikovanykh robitnykiv: dovidnyk [Pedagogical technologies in the professional training of skilled workers: handbook]. Kyiv, 87 p. [in Ukrainian].

Piatnychuk, T.V. (2022). Zastosuvannia ekooriientovanoi tekhnolohii problemnoho navchannia u pidhotovtsi maibutnikh robitnykiv budivelnoi haluzi [Application of eco-oriented problem-based learning technology in training future construction workers]. Professional pedagogy, No. 1(24), pp. 138–144. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2022.24.138-144 [in Ukrainian].

Filimonova, I. & Dubova, N. (2025). Formuvannia praktychnykh navychok vyrishennia vyrobnychykh zadach u maibutnikh fakhivtsiv profesiinoi osvity u haluzi kharchovykh tekhnolohii [Formation of practical skills in solving production tasks among future vocational education specialists in food technologies]. Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University, No. 2, pp. 122–129. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.2.2025.332142 [in Ukrainian].

Furman, A.V. (1991). Metodyka zastosuvannia problemnykh sytuatsii na urotsi [Methodology of using problem situations in class]. Problem Situations in Learning, Kyiv, pp. 67–152. [in Ukrainian].

Furman, A.V. (2007). Teoriia navchalnykh problemnykh sytuatsii: psykholoho-dydaktychnyi aspekt [Theory of educational problem situations: psychological and didactic aspect]. Ternopil, 164 p. [in Ukrainian].

Wu, Y., Lu, X., & Lin, C. (2025). Bridging disciplines: Enhancing integrative thinking via collaborative problem-based learning in higher education. Thinking Skills and Creativity, Vol. 58, p. 101939. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2025.101939 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті