ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У КРАЇНАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СОЮЗУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345863

Ключові слова:

правова компетентність; демократичне громадянство; права людини; європейський досвід; початкова школа; молодші школярі.

Анотація

У статті узагальнено провідний європейський досвід формування правової компетентності молодших школярів як важливого складника громадянської освіти. Проаналізовано нормативно-правові документи, організаційні підходи та методичні принципи впровадження освіти в галузі демократичного громадянства та освіти з прав людини в початковій школі. Визначено можливості адаптації цього досвіду до сучасних українських реалій і викликів, що створює підґрунтя для модернізації правової освіти в Україні та формування її ефективної стратегії. Акцент зроблено на потребі застосування системного підходу, міжвідомчої співпраці та підвищення фахової підготовки педагогів.

Біографія автора

Олена Муращенко

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри початкової освіти, ВСП “Економіко-правничий фаховий коледж Запорізького національного університету”

Посилання

Kurok, R. (2021). Vykorystannya innovatsiynykh tekhnolohiy dlya rozvytku pravovoyi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv ekonomichnykh koledzhiv [Using innovative technologies to develop the legal competence of teaching staff of economic colleges]. Youth & market. No. 9 (195). pp. 71–76. [in Ukrainian].

Ahtola, A., Haataja, A., Kärnä, A., Poskiparta, E. & Salmivalli, C. (2013). Implementation of anti-bullying lessons in primary classrooms: How important is head teacher support? Educational Research, No. 55 (4), pp. 376–392. [in English].

Bîrzea, C., Cecchini, M., Harrison, C., Krek, J. & Spajić-Vrkaš, V. (2005). Tool for quality assurance of education for democratic citizenship in schools. UNESCO. [in English].

Citizens, Equality, Rights and Values (CERV). (n.d.). EU financial opportunities for Ukrainian municipalities: A detailed overview. Available at: https://cities4cities.eu/finansovi-mozhlyvosti-yes-dlya-ukrayinskyh-municzypalitetiv-detalnyj-oglyad/ (Accessed May 11, 2025). [in English].

Council of Europe (2002). Recommendation Rec(2002)12 of the Committee of Ministers to member states on education for democratic citizenship. Strasbourg: Council of Europe Publishing. [in English].

Council of Europe (2003). Recommendation Rec(2003)8 of the Committee of Ministers to member states on the promotion and recognition of non-formal and informal learning of young people. Strasbourg: Council of Europe Publishing. [in English].

Council of Europe (2004). Recommendation Rec(2004)4 of the Committee of Ministers to member states on the participation of young people in local and regional life. Strasbourg: Council of Europe Publishing. [in English].

Council of Europe (2010). Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education: Adopted in the framework of Recommendation CM/Rec(2010)7 of the Committee of Ministers. Available at: https://rm.coe.int/16803034e5 (Accessed May 11, 2025). [in English].

Council of Europe. (n.d.). Education for democratic citizenship and human rights education (EDC/HRE). Available at: https://www.coe.int/en/web/edc (Accessed May 11, 2025). [in English].

European Agency for Special Needs and Inclusive Education. (n.d.). Homepage. Available at: https://www.european-agency.org/ (Accessed May 12, 2025). [in English].

Kärnä, A., Voeten, M., Little, T. D., Alanen, E., Poskiparta, E. & Salmivalli, C. (2013). Effectiveness of the KiVa antibullying program: Grades 1–3 and 7–9. Journal of Educational Psychology, No. 105 (2), pp. 535–551. [in English].

KiVa Program. (n.d.). Finnish program against bullying: Research. Available at: https://www.kivaprogram.net/research-in-finland/ (Accessed: May 17, 2025). [in English].

Parliamentary Assembly of the Council of Europe (2004). Recommendation 1682 (2004) on education for Europe. Strasbourg: Council of Europe. Available at: https://pace.coe.int/en/files/17272/html (Accessed May 19, 2025). [in English].

Poskiparta, E., Kaukiainen, A., Pöyhönen, V. & Salmivalli, C. (2012). Anti-bullying computer game as part of the KiVa program: Children’s perceptions of the game. In Bullying in schools: A psychological perspective (pp. 158–168). New York, NY: Routledge. [in English].

Tutiaux-Guillon, N. (2003). Civic, legal and social education in French secondary school: Questions about a new subject. Journal of Social Science Education. No. 1(2). [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-19

Номер

Розділ

Статті