ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ УЧНІВ З ПОРУШЕННЯМИ ЗОРУ В КОНТЕКСТІ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ (НУШ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345871

Ключові слова:

індивідуалізація навчання; порушення зору; інклюзивна освіта; НУШ; психолого-педагогічний супровід.

Анотація

У статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти індивідуалізації навчання учнів із порушеннями зору в контексті реалізації концепції Нової української школи (НУШ). Визначено, що сучасна освітня парадигма України, побудована на принципах гуманізму, дитиноцентризму й інклюзії, вимагає створення гнучких моделей навчального процесу, здатних враховувати індивідуальні особливості кожної дитини. Індивідуалізація виступає базовим механізмом забезпечення рівного доступу до якісної освіти для учнів із сенсорними порушеннями, сприяє розвитку їхньої самостійності, когнітивної активності та соціальної адаптації. Проведений аналіз наукових досліджень засвідчив, що ефективна реалізація індивідуалізованого підходу передбачає поєднання диференціації, персоналізації та психолого-педагогічного супроводу, що узгоджується з цінностями НУШ. Вітчизняні науковці акцентують на необхідності інтеграції адаптованих методик, сенсорних і цифрових ресурсів, а також міждисциплінарної взаємодії педагогів, батьків і фахівців з реабілітації.

На основі узагальнення теоретичних положень і практичних досліджень у статті запропоновано структуровану таблицю стратегій індивідуалізації навчання учнів із порушеннями зору. Результати дослідження підкреслюють, що ефективна індивідуалізація в умовах НУШ можлива лише за умови поєднання інноваційних педагогічних технологій, адаптованих засобів навчання, емоційно безпечного середовища та системного професійного розвитку вчителів.

Біографії авторів

Віра Купрас

кандидат педагогічних наук, доцент, директор Комунального закладу освіти “Спеціальна школа 12” Дніпропетровської обласної ради

Наталія Зозуля

заступник директора з навчальної роботи Комунального закладу освіти “Спеціальна школа № 12” Дніпропетровської обласної ради

Вероніка Дорошенко

кандидат наук з фізичного виховання та спорту, доцент, доцент кафедри медико-біологічних основ фізичної культури та спорту Запорізького національного університету

Посилання

Verthuhina, V.M. (2011). Problema zdiisnennia indyvidualizatsii navchannia i vykhovannia ditei z vidkhylenniamy zoru v umovakh inkliuzyvnoi osvity [The problem of implementing the individualization of education and upbringing of children with visual impairments in inclusive education]. Scientific reports of the Department of Pedagogy, No. (28), pp. 112–117. [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” vid 5 veresnia 2017 roku No. 2145-VIII [Law of Ukraine “On Education” dated September 5, 2017 No. 2145-VIII] (2017). Kyiv, 12 p. [in Ukrainian].

Kostenko, T.M. & Hudym, I.M. (2023). Indyvidualizatsiia navchalnoho protsesu dlia uchniv z porushenniamy zoru v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [Individualization of the educational process for students with visual impairments in the conditions of the New Ukrainian School]. Kyiv, 320 p. [in Ukrainian].

Kostenko, T., Hudym, I., Lehkyi, O. & Kondratenko, S. (2019). Osoblyvosti standartyzatsii zmistu osvity ditei z porushenniamy zoru [Peculiarities of standardization of the content of education for children with visual impairments]. Kyiv, 180 p. [in Ukrainian].

Lehkyi, O.M. & Kondratenko, S.V. (2024). Psykholoho-pedahohichna pidtrymka ditei z porushenniamy zoru v suchasnykh umovakh [Psychological and pedagogical support for children with visual impairments in modern conditions]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, No. 6(2). pp. 1–4. DOI: https://doi.org/10.37472/v.naes.2024.6123 [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy (2011). Poriadok orhanizatsii inkliuzyvnoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Regulation on the organization of inclusive education in general secondary education institutions] (Order No. 1065, September 1, 2011). Kyiv, 24 p. [in Ukrainian].

Poroshenko, M.A. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]. Kyiv, 300 p. [in Ukrainian].

Sak, T. (2014). Indyvidualizatsiia navchannia uchniv z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v inkliuzyvnomu klasi [Individualization of teaching students with special educational needs in an inclusive classroom]. Special child: education and upbringing, No. 4, pp. 18–23. [in Ukrainian].

Tereshchuk, H. (2017). Indyvidualizatsiia navchannia v konteksti idei kontseptsii Novoi ukrainskoi shkoly [Individualization of education in the context of the New Ukrainian School concept]. General pedagogy and history of pedagogy, No. 2, pp. 6–16. [in Ukrainian].

Shelestova, L.V. & Baranovska, O.V. (2024). Indyvidualizatsiia navchannia v umovakh zmishanoi formy orhanizatsii osvitnoho protsesu u pochatkovii shkoli [Individualization of education in blended learning conditions in primary school]. Kyiv, 225 p. [in Ukrainian].

Shestopalova, O., Bondar, K., Sklianska, O., Doroshenko, L., Trushyk, O., Zhukova, L. & Smekhniova, T. (2019). Teoriia i praktyka inkliuzyvnoi osvity [Theory and practice of inclusive education]. Kryvyi Rih, 170 p. [in Ukrainian].

A mobile e-learning application for enhancement of basic mathematical skills in visually impaired children (2023). Universal Access in the Information Society. Available at: https://link.springer.com/article/10.1007/s10209-023-00990-3 [in English].

Bavli, B., Korumaz, M. & Akar, H. (2020). Visually Impaired Mentally Sighted: An Inclusive Education Case. International Journal of Progressive Education, No. 16(6), pp. 41–55. [in English].

Designing inclusive tech playful educative solutions for visually impaired learners in STEM education (2025). Smart Learning Environments, 12, p. 14. [in English].

Differentiated Instruction as an Inclusive Practice: Addressing the Needs of Learners with Visual Impairment in Ghanaian Basic Schools (2021). International Journal of Research and Innovation in Social Science,No. 5(5), pp. 232–238. [in English].

Pease, A.S., Goodenough, T.A., Rogers, S., Roe, J. & Williams, C.E.M. (2021). Perspectives of primary school staff who work with children with additional needs: Insights that may help to improve support for visually impaired children. British Journal of Visual Impairment, No. 39(3), pp. 266–277. [in English].

Stylianidou, F. & Nardi, E. (2023). Overcoming obstacles for the inclusion of visually impaired learners through teacher–researcher collaborative design and implementation. Education Sciences, No. 13(10), 973 p. Available at: https://www.mdpi.com/2227-7102/13/10/973 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Статті