ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПРАЦІВНИКІВ ПОЗАШКІЛЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345876Ключові слова:
вчитель технологій; декоративно-ужиткове мистецтво; естетичне виховання; гурток народної творчості; позашкілля; художньо-трудова діяльність.Анотація
Стаття присвячена дослідженню актуальної наукової проблеми – використання потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва (ДУМ) як ефективного засобу реалізації естетичного виховання майбутніх учителів технологій та керівників гуртків народної творчості у процесі професійної підготовки у закладах вищої педагогічної освіти. Проаналізовано різні наукові підходи до класифікації функцій декоративно-ужиткового мистецтва, що підкреслює багатогранність та комплексний вплив цього виду мистецтва на формування багатогранної особистості майбутніх педагогів. Виділено ключові аспекти виховного потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема: наочність, чуттєвість, інтеграцію теорії та практики, національний колорит, а також стимулювання креативності та творчої самореалізації особистості.
Акцентовано на необхідності переходу від суто репродуктивної (ремісничої) роботи до власне творчої діяльності здобувачів освіти, що вимагає створення відповідного навчально-виховного середовища на заняттях. Представлено та обґрунтовано найбільш песпективні форми навчальної роботи зі студентами – від аудиторних занять до позааудиторної роботи (гурткові заняття, екскурсії до музеїв та художніх галерей). Визначено та деталізовано специфічні особливості естетичного виховання майбутніх педагогів засобами декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема, можливість індивідуалізації навчання через розмаїття технік та природність виховного процесу.
Доведено, що декоративно-ужиткове мистецтво є унікальним інструментом, який сприяє розвитку художньо-естетичної та технічної творчості студентів, формує загальну культуру праці, любов до рідного краю та повагу до національної спадщини. Системне використання потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва в освітньому процесі педагогічних ЗВО дозволяє підвищити мотивацію студентів до навчання та творчої діяльності, розвинути естетичний смак, креативне мислення, уяву і фантазію, підготувати висококваліфікованих фахівців, здатних до естетичного виховання підростаючого покоління.
Посилання
Avtomоnоv, P.P. (1979). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo i predmetno-estetychne seredovyshche shkoly [Decorative and applied art and the subject-aesthetic environment of the school]. Folk art and etnography, No. (1), pp. 72–74. [in Ukrainian].
Antоnоvych, Ye.A., Zakharchuk-Chuhai, R.V. & Stankevych, M.Ye. (1993). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied art]. Lviv, 272 p. [in Ukrainian].
Dzholа, D.B. & Shcherbо, А.B. (1998). Teorіia i metodyka estetychnoho vykhovannіa shkoliariv [Theory and methods of aesthetic education of schoolchildren]. Kyiv, 390 p. [in Ukrainian].
Eivas, L.F. (2017). Rozvytok systemy pidhotovky vchyteliv dekoratyvno-prykladnoho mystetstva (druha polovyna ХХ – pochatok ХХІ stolittia) [Development of the system of training teachers of decorative and applied art (second half of the ХХ – beginning of the ХХІ century)]. Candidate’s thesis. Kryvyi Rih, 266 p. [in Ukrainian].
Sysoieva, S. (Ed.). (2013). Estetychne vykhovannia shkoliariv [Aesthetic education of schoolchildren]. Kyiv, 342 p. [in Ukrainian].
Kоbernyk, О.M. & Madzihоn, V.M. (2004). Teorіia i metodyka trudovoho navchannіa [Theory and methods of labor education]. Kyiv, 164 p. [in Ukrainian].
Onishchenko, O. (1998). Estetychne vykhovannia: istorychni tradytsii ta suchasnist [Aesthetic education: historical traditions and modernity]. Art and education, No. 3. pp. 2–6. [in Ukrainian].
Оrshanskyi, L.V. (2008). Khudozhno-trudova pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Artistic and labor training of future labor education teachers]. Drohobych, 278 p. [in Ukrainian].
Prоkоpоvych, B.А. (1994). Zmist i metodyka navchannia narodnym khudozhnim remeslam maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Content and methods of teaching folk art crafts to future labor education teachers]. Ternopil, 128 p. [in Ukrainian].
Sаvchuk, І.V. (2008). Formuvannia estetychnykh smakіv uchnіv 5–9 klasіv na urokakh trudovoho navchannia zasobamy dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [Formation of aesthetic tastes of students in grades 5-9 in labor education lessons by means of decorative and applied art]. Candidate’s thesis. Kyiv, 288 p. [in Ukrainian].
Rudnytska, О.P. (Ed.). (2000). Ukrainske mystetstvo v polikulturnomu prostori [Ukrainian art in a multicultural space]. Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].
Shcherbakіvskyi, V.M. (1995). Ukrainske mystetstvo [Ukrainian art]. Kyiv, 286 p. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.