ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ПРАЦІВНИКІВ ПОЗАШКІЛЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.345876

Ключові слова:

вчитель технологій; декоративно-ужиткове мистецтво; естетичне виховання; гурток народної творчості; позашкілля; художньо-трудова діяльність.

Анотація

Стаття присвячена дослідженню актуальної наукової проблеми – використання потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва (ДУМ) як ефективного засобу реалізації естетичного виховання майбутніх учителів технологій та керівників гуртків народної творчості у процесі професійної підготовки у закладах вищої педагогічної освіти. Проаналізовано різні наукові підходи до класифікації функцій декоративно-ужиткового мистецтва, що підкреслює багатогранність та комплексний вплив цього виду мистецтва на формування багатогранної особистості майбутніх педагогів. Виділено ключові аспекти виховного потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема: наочність, чуттєвість, інтеграцію теорії та практики, національний колорит, а також стимулювання креативності та творчої самореалізації особистості.

Акцентовано на необхідності переходу від суто репродуктивної (ремісничої) роботи до власне творчої діяльності здобувачів освіти, що вимагає створення відповідного навчально-виховного середовища на заняттях. Представлено та обґрунтовано найбільш песпективні форми навчальної роботи зі студентами – від аудиторних занять до позааудиторної роботи (гурткові заняття, екскурсії до музеїв та художніх галерей). Визначено та деталізовано специфічні особливості естетичного виховання майбутніх педагогів засобами декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема, можливість індивідуалізації навчання через розмаїття технік та природність виховного процесу.

Доведено, що декоративно-ужиткове мистецтво є унікальним інструментом, який сприяє розвитку художньо-естетичної та технічної творчості студентів, формує загальну культуру праці, любов до рідного краю та повагу до національної спадщини. Системне використання потенціалу декоративно-ужиткового мистецтва в освітньому процесі педагогічних ЗВО дозволяє підвищити мотивацію студентів до навчання та творчої діяльності, розвинути естетичний смак, креативне мислення, уяву і фантазію, підготувати висококваліфікованих фахівців, здатних до естетичного виховання підростаючого покоління.

Біографії авторів

Галина Мельник

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Петро Нищак

аспірант кафедри технологічної та професійної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка

Посилання

Avtomоnоv, P.P. (1979). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo i predmetno-estetychne seredovyshche shkoly [Decorative and applied art and the subject-aesthetic environment of the school]. Folk art and etnography, No. (1), pp. 72–74. [in Ukrainian].

Antоnоvych, Ye.A., Zakharchuk-Chuhai, R.V. & Stankevych, M.Ye. (1993). Dekoratyvno-prykladne mystetstvo [Decorative and applied art]. Lviv, 272 p. [in Ukrainian].

Dzholа, D.B. & Shcherbо, А.B. (1998). Teorіia i metodyka estetychnoho vykhovannіa shkoliariv [Theory and methods of aesthetic education of schoolchildren]. Kyiv, 390 p. [in Ukrainian].

Eivas, L.F. (2017). Rozvytok systemy pidhotovky vchyteliv dekoratyvno-prykladnoho mystetstva (druha polovyna ХХ – pochatok ХХІ stolittia) [Development of the system of training teachers of decorative and applied art (second half of the ХХ – beginning of the ХХІ century)]. Candidate’s thesis. Kryvyi Rih, 266 p. [in Ukrainian].

Sysoieva, S. (Ed.). (2013). Estetychne vykhovannia shkoliariv [Aesthetic education of schoolchildren]. Kyiv, 342 p. [in Ukrainian].

Kоbernyk, О.M. & Madzihоn, V.M. (2004). Teorіia i metodyka trudovoho navchannіa [Theory and methods of labor education]. Kyiv, 164 p. [in Ukrainian].

Onishchenko, O. (1998). Estetychne vykhovannia: istorychni tradytsii ta suchasnist [Aesthetic education: historical traditions and modernity]. Art and education, No. 3. pp. 2–6. [in Ukrainian].

Оrshanskyi, L.V. (2008). Khudozhno-trudova pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Artistic and labor training of future labor education teachers]. Drohobych, 278 p. [in Ukrainian].

Prоkоpоvych, B.А. (1994). Zmist i metodyka navchannia narodnym khudozhnim remeslam maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Content and methods of teaching folk art crafts to future labor education teachers]. Ternopil, 128 p. [in Ukrainian].

Sаvchuk, І.V. (2008). Formuvannia estetychnykh smakіv uchnіv 5–9 klasіv na urokakh trudovoho navchannia zasobamy dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva [Formation of aesthetic tastes of students in grades 5-9 in labor education lessons by means of decorative and applied art]. Candidate’s thesis. Kyiv, 288 p. [in Ukrainian].

Rudnytska, О.P. (Ed.). (2000). Ukrainske mystetstvo v polikulturnomu prostori [Ukrainian art in a multicultural space]. Kyiv, 208 p. [in Ukrainian].

Shcherbakіvskyi, V.M. (1995). Ukrainske mystetstvo [Ukrainian art]. Kyiv, 286 p. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Статті