SPECIFIC FEATURES OF THE PERSONALITY-ORIENTED PEDAGOGICAL PROCESS IN PRIMARY GRADES

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.346033

Ключові слова:

особистісно орієнтована освіта; початкова школа; педагогічний процес; підхід, орієнтований на учня; індивідуальний розвиток; гуманістична педагогіка; освітні інновації.

Анотація

Метою дослідження є виявлення та обґрунтування специфічних характеристик особистісно орієнтованих педагогічних процесів у початковій освіті, а також визначення методологічних, психологічних і дидактичних засад, необхідних для їх ефективної реалізації. Дослідження спрямоване на з’ясування того, як особистісно орієнтований підхід сприяє розвитку дитини як активного суб’єкта навчального процесу, підкреслюючи індивідуальність, самовираження та самореалізацію в педагогічному середовищі.

Методологія. У дослідженні використано поєднання теоретичних та емпіричних методів, зокрема аналіз педагогічної та психологічної літератури, порівняльну оцінку традиційних і особистісно орієнтованих систем навчання, а також синтез практичних підходів, застосовуваних у сучасних азербайджанських початкових школах. Дослідження спирається на педагогічні принципи диференціації, суб’єктності та індивідуального розвитку з метою побудови моделі ефективного навчання, орієнтованого на учня. Особлива увага приділяється факторам, що впливають на ефективність застосованих педагогічних технологій, таким як професійна підготовленість учителя, навчальне середовище та психологічні особливості учнів.

Дослідження ґрунтується на теоріях гуманістичної педагогіки та психології розвитку, інтегруючи концептуальні ідеї таких педагогів, як Виготський, Роджерс, а також сучасних азербайджанських учених. Основним принципом є орієнтація освіти не на колектив, а на індивідуального учня, що сприяє формуванню когнітивних, емоційних і моральних якостей особистості. У роботі висвітлюється взаємозв’язок між педагогічною взаємодією, мотивацією та суб’єктивним досвідом учнів у процесі навчання.

Наукова новизна. Новизна дослідження полягає у визначенні структурних компонентів особистісно орієнтованого освітнього процесу в азербайджанських початкових школах і запропонуванні педагогічної моделі, що забезпечує інтеграцію індивідуального розвитку, емоційної залученості та когнітивного поступу. У роботі показано, що перехід від традиційної до особистісно орієнтованої освіти трансформує роль учителя – від передавача інформації до фасилітатора навчання й особистісного зростання, створюючи гуманістичне та розвивальне освітнє середовище, яке сприяє самореалізації та розкриттю творчого потенціалу молодших школярів.

Біографія автора

Aida Zeynalova Babek

аспірантка Азербайджанського державного педагогічного університету

Посилання

Abbasova, G.V. (2008). Kiçikyaşlı məktəblilərdə mənəvi inamın formalaşdırılması [Formation of Moral Faith in Younger Schoolchildren]. Candidate’s thesis. Ganja, 137 p. [in Azerbaijani].

Azərbaycan Respublikasında təhsilin inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası [State Strategy on the Development of Education in the Republic of Azerbaijan]. Azerbaijani Teacher, October 25, 2013. [in Azerbaijani].

Jabrayilov, I.H. (2011). Şəxsiyyətyönümlü təhsil və vətəndaş cəmiyyəti [Personality-Oriented Education and Civil Society]. Baku, 216 p. [in Azerbaijani].

Hasanov, A.M. & Aghayev, A.A. (2007). Pedaqogika. Dərslik [Pedagogy: Textbook]. Baku: Nasir Publishing House, 2007. 496 p. [in Azerbaijani].

Hamzayev, M.A. (2003). [Pedagogical Psychology]. Baku, 267 p. [in Azerbaijani].

Ilyasov, M.I. (2021). Müasir təhsil: ənənədən innovasiyaya [Modern Education: From Tradition to Innovation]. Baku: Science and Education, 2021. 376 p. [in Azerbaijani].

Isgandarov, I. (2001). İbtidai sinif müəlliminin stolüstü kitabı. Metodik vəsait [A Primary School Teacher’s Handbook: Methodological Guide]. Baku: Pedagogy, 275 p. [in Azerbaijani].

Ismayilov, Kh.E. (2008). Ali məktəb tələbələrinin şəxsiyyətyönümlü təlimi sağlamlığın qorunması amili kimi [Personality-Oriented Teaching of University Students as a Factor of Health Preservation]. Candidate’s thesis. Nakhchivan, 155 p. [in Azerbaijani].

Mehrabov, A.O. & Abbasov, A.A. (2006). Pedaqoji texnologiyalar [Pedagogical Technologies]. Baku: Mütərcim, 282 p. [in Azerbaijani].

Mardanov, M.J. (2001). Azərbaycan təhsili islahat yollarında: uğurlar, problemlər, vəzifələr [Azerbaijani Education on the Path of Reform: Achievements, Problems, and Tasks]. Baku: Education, 130 p. [in Azerbaijani].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Статті