FORMATION OF ALTERNATIVE FAMILY INSTITUTIONS FOR CHILDREN DEPRIVED OF PARENTAL CARE
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.346140Ключові слова:
сім’я; альтернативні сімейні установи; соціальний захист; прийомна сім’я; права дитини.Анотація
Головною метою цієї статті є вивчення формування альтернативних сімейних інститутів для дітей, позбавлених батьківської опіки, зміцнення механізмів їх соціального захисту та створення умов для соціалізації в середовищі, подібному до сімейного. Дослідження зосереджене на соціальній значущості дитячих будинків, прийомних сімей та служб усиновлення, а також діяльності урядових та неурядових організацій у цій сфері. Актуальність дослідження пояснюється тим, що забезпечення добробуту та прав дітей стало одним із ключових пріоритетів сучасної соціальної політики.
Методологія: У дослідженні використовуються методи систематичного та порівняльного аналізу, що охоплюють як міжнародний, так і національний досвід у сфері захисту дітей. На основі аналізу правових та нормативних документів, стратегій соціальної політики та існуючих інституційних структур визначено динаміку розвитку альтернативних сімейних інститутів в Азербайджані. Було проаналізовано статистичні та концептуальні дані, представлені в академічній літературі та офіційних джерелах, для систематизації основних факторів, що впливають на соціальну адаптацію дітей.
Наукова новизна: Наукова новизна дослідження полягає в тому, що альтернативні сімейні інститути, такі як прийомні сім’ї, опіка та механізми усиновлення, оцінюються в рамках інтегрованої системи соціального забезпечення. Автор вперше комплексно дослідив досвід впровадження цих установ в Азербайджані з точки зору соціального обслуговування, визначивши стратегічні напрямки модернізації дитячих будинків та сприяння вихованню дітей у сімейному середовищі. У статті також підкреслюється роль громадської солідарності, релігійних організацій та благодійних установ у забезпеченні соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки. Автор пропонує науково обґрунтовані рекомендації, такі як створення SOS-дитячих сіл на звільнених територіях, посилення професійної підготовки та розширення громадської обізнаності через медіа-ініціативи.
Посилання
Alternativ qayğı [Alternative Care]. Available at: https://soschildren.az/az/alternativ-qayqi [in Azerbaijani].
Azərbaycan Respublikası Məktəbəqədər tərbiyə müəssisələri haqqında əsasnamə [Regulation on Preschool Education Institutions of the Republic of Azerbaijan]. Available at: https://edu.gov.az/az/esasnameler_353/344 [in Azerbaijani].
Martin, C.L. & Fabes, R.A. (2001). The stability and consequences of young children’s same-sex peer interactions. Developmental Psychology, 37, pp. 431–446. [in English].
Mardanov, M. (2009). Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu günə və gələcəyə bir baxış [Azerbaijani education: A look at the recent past, the present, and the future]. 525th Newspaper, June 26, pp. 11–12. [in Azerbaijani].
Talas, Cahit (1976). Sosyal Ekonomi [Social Economy]. S Publications, No. 5, Ankara, 728 p. [in Azerbaijani].
Tufan, Şentuna. (2019). Çocuk yoksulluğunu azaltmaya yönelik politikalar: Türkiye’nin sosyal yardım politikasında çocuklar. [Policies to reduce child poverty: Children in Turkey’s social assistance policy]. Master’s thesis, Istanbul, 128 p. [in Azerbaijani].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.