ВПЛИВ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ НА ЗМІСТ ТА МЕТОДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ ДОРОСЛИХ В НІМЕЧЧИНІ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.346149Ключові слова:
навчання; цифрові технології; гібридні компетентності; доросла людина; електронне навчання; рамкова програма; типова програма; професійна освіта; корпорація; персоналізація навчання; стратегія; неперервна освіта.Анотація
Стаття присвячена впливу цифрової трансформації на зміст і методи професійної освіти дорослих в Німеччині. Автор відмітив, що вивчення досвіду Німеччини дасть змогу розробити концепцію імплементації такого досвіду в українському освітньому просторі. В методології автор спирався на аксіологічний підхід у розуміння поняття цифрової трансформації, ризик-орієнтований підхід, що передбачав виділення сильних сторін професійної освіти і груп ризиків, які супроводжують нові можливості цифрового, електронного навчання дорослих людей. Результати. У статті аргументовано, що цифрова трансформація впливає на професійну освіту дорослих у Німеччині через, по-перше, стратегії розвитку, залученості здобувачів професійної освіти, контролю якості – на основі національної культури; по-друге, через координацію зусиль розробників, замовників, організаторів і реалізаторів стратегій для забезпечення інклюзивного підходу в системах оцифрованого контенту чи повністю електронного навчання. Відповідно – у першому напрямі варто звергнути увагу на практичні кейси диверсифікації освітніх та навчальних програм з кібербезпеки для дорослих людей. Це обумовлено попитом на ринку праці і у різних сферах виробництва. У другому напрямі для України цікавий досвід освітніх програм великих корпорацій Німеччини, наприклад, Volkswagen, Continental, Siemens. Також визначено перспективою порівняльно-педагогічне дослідження міжнародної програми партнерства з фокусом на німецький досвід “Fit for Partnership with Germany”.
Посилання
Dr. Lukas J. Kleine-Rueschkamp, Dr. Lars Ludolph (2022). Future-Proofing Adult Learning in Berlin, Germany. OECD. DOI: https://doi.org/10.1787/fdf38f60-en [in English].
E-learning provider platforms – navchannia v Interneti. [E-learning provider platforms – online learning]. Bloh. Avtory: K. Pishel, Ko. S. Lentsner. Available at: https://mitteldeutsches-institut.de/uk [in Ukrainian].
LMS-platforma: Navchaite spivrobitnykiv lehko i efektyvno [LMS platform: Train employees easily and effectively]. Available at: https://academyocean.com/ua/ (Accessed 23 Oct. 2025) [in Ukrainian].
OECD. (2024). Building a Skilled Cyber Security Workforce in Europe: Insights from France, Germany and Poland, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/3673cd60-en [in English].
OECD. (2024). Insights from Skills Strategies in the European Union: Lessons Learnt for Developing and Implementing Effective Skills Policies, OECD Skills Studies, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/0bf9e78e-en [in English].
Skills Strategies in the EU – Key Insights and Launch Materials. 21 January 2025. https://www.oecd.org/en/data/insights/data-explainers/2024/11/key-insights-and-launch-materials.html [in English].
Stolterman, Erik; Croon Fors, Anna (2004). Information Technology and the Good Life. Information systems research: relevant theory and informed practice. P. 689. Available at: https://www.researchgate.net/publication/46298817_Information_Technology_and_the_Good_Life [in English].
Fit for Partnership with Germany (2017). The Federal Economic Affairs Ministry’s Manager Training Programme for managers of foreign companies. URL: https://www.bundeswirtschaftsministerium.de/Redaktion/EN/Publikationen/fit-for-partnership-with-germany.pdf?_blob=publicationFile&v=1 [in English].
Vysochan, L., Pletenytska, L. & Samoilenko, O. (2023). EDTECH: tsyfrova transformatsiia. Dosvid Nimechchyny [EDTECH: digital transformation. The German experience]. Innovative Pedagogy, Issue 57. Vol. 1. pp. 66–69. DOI https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/57.1.12 [in Ukrainian].
Vorozhbit-Horbatiuk, V. (2021). Kompetentnist pedahohichnoho partnerstva yak bazys yakosti vyshchoi pedahohichnoi osvity. [Competence of pedagogical partnership as a basis for the quality of higher pedagogical education] Youth & market, No. 10/196. pp. 63–68. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2021.248528 [in Ukrainian].
Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini (2020). [On approval of the Concept for the Development of Artificial Intelligence in Ukraine]. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1556-r dated December 2, 2020. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].
Rostoka, M.L., Luchaninova, O.P., Keberliain-Kerler, Yu., et al. (2025). Vplyv upravlinnia rezultativ naukovykh doslidzhen: informatsiino-analitychni trendy hlobalnoi tsyfrovoi transformatsii osvity, pedahohiky i psykholohii – IAT GDT, 2025 [The impact of research results management: information and analytical trends in the global digital transformation of education, pedagogy and psychology – IAT GDT, 2025]. Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. No. 7(2). pp. 1–11. DOI: 10.37472/v.naes.2025.7214 [in Ukrainian].
Kholodniak, O. (2024). Kompetentnisnyi pidkhid i zdorova konkurentsiia – bazys profesiinoho rozvytku vykladatskoi maisternosti fakhivtsia u haluzi humanitarnykh i sotsialnykh nauk [A competent approach and healthy competition are the basis of the professional development of teaching skills of a specialist in the field of humanities and social sciences]. Youth & market, No. 4. pp. 118–122. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304493 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.