ПСИХОКОРЕКЦІЙНІ СТРАТЕГІЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ З МОВЛЕННЄВИМИ ПОРУШЕННЯМИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2308-4634.2025.346155Ключові слова:
психокорекційні стратегії; мовленнєві порушення; інклюзивне освітнє середовище; логопедичні методики; сенсомоторні підходи; арт-терапія; сімейно орієнтована підтримка; міждисциплінарна взаємодія; індивідуалізація навчання; соціально-емоційний розвиток.Анотація
У статті розглянуто психокорекційні стратегії роботи з дітьми із мовленнєвими порушеннями в умовах інклюзивного освітнього середовища. Мету дослідження визначено як наукове обґрунтування та аналіз ефективних підходів до психокорекції, які спрямовані на подолання мовленнєвих труднощів та забезпечення особистісного і соціального розвитку дитини. Виявлено, що мовленнєві порушення мають не лише лінгвістичний, а й психосоціальний вимір, що підсилює необхідність комплексної та індивідуалізованої підтримки.
У ході дослідження здійснено порівняння українських і зарубіжних психокорекційних програм. Аналіз показав, що у програмах для молодших школярів акцент робиться на формуванні фонематичних процесів, читанні й письмі, тоді як дошкільні стратегії базуються на сенсомоторних та ігрових підходах. Логоритміка виявляє універсальність, поєднуючи фізичний та мовленнєвий розвиток, а інтегровані підходи із застосуванням арт-терапії чи ерготерапії сприяють зниженню тривожності та формуванню позитивного емоційного фону занять.
Розглянуто важливу роль сім’ї у процесі психокорекції, зокрема у створенні сприятливого середовища для дитини вдома та формуванні партнерської взаємодії з педагогами й психологами. Показано, що орієнтовані на рішення підходи, а також психоедукація для батьків суттєво підвищують ефективність інтервенцій. Здійснений аналіз також підтвердив значення міждисциплінарної взаємодії, яка забезпечує комплексність, системність і гнучкість психокорекційних стратегій.
Доведено, що сучасні психокорекційні моделі мають відходити від уніфікованих стандартів і будуватися за принципом індивідуалізованих маршрутів розвитку, де враховуються вік дитини, профіль порушення, наявність коморбідних труднощів та соціально-емоційний контекст. Висновки підтверджують, що інтегровані, сімейно орієнтовані та командні стратегії психокорекції відповідають принципам інклюзивної освіти та забезпечують оптимальні умови для сталого мовленнєвого, когнітивного й емоційного розвитку дитини.
Посилання
Zhuk, T., Ilyashenko, T., Kamenshchuk, T., Obukhivska, A. & Yakymchuk, G. (2022). Orhanizatsiyno-funktsionalni modeli inklyuzyvno-resursnykh tsentriv: metodychnyy posibnyk [Organizational and functional models of inclusive resource centers: a methodological manual]. Kyiv: Ukrainian Scientific and Methodological Center of Practical Psychology and Social Work, 102 p. [in Ukrainian].
Zaerkova, N. & Treytyak, A. (2021). Inklyuziya vid A do YA: poradnyk dlya fakhivtsiv inklyuzyvno-resursnykh tsentriv [Inclusion from A to Z: a guide for specialists of inclusive resource centers]. Kyiv: Institute of Postgraduate Education of Borys Grinchenko Kyiv University, 59 p. [in Ukrainian].
Zaremba, V.V., Lishchuk, N.I. & Morozova, N.V. (2016). Korektsiyno-rozvyvalna prohrama: Rozvytok movlennya z vykorystannyam metodyky TAN-Soderber [Correctional and developmental program: Speech development using the TAN-Soderber methodology]. Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, pp. 38–143. Available at: https://cutt.ly/PrJ4DaGS [in Ukrainian].
Ilyana, V. (2023). Dysleksiya: pidtrymka dytyny z osoblyvymy movlennyevymy potrebamy v osvitnomu seredovyshchi : navchalno-metodychnyy posibnyk Kyiv [Dyslexia: supporting a child with special speech needs in the educational environment: teaching and methodological manual Kyiv]. Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy and Psychology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Available at: https://cutt.ly/ZrJ4Fe4Q [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsiyi dlya inklyuzyvno-resursnykh tsentriv shchodo vyznachennya katehoriy (typolohiyi) osvitnikh trudnoshchiv z OOP ta rivniv pidtrymky v osvitnomu protsesi (2021). [Methodological recommendations for inclusive resource centers on determining categories (typology) of educational difficulties with OOP and levels of support in the educational process]. Kyiv: Institute of Special Pedagogy and Psychology named after M. Yarmachenko NAPS of Ukraine. Available at: https://cutt.ly/DrJ4D5ud [in Ukrainian].
Prohrama z korektsiyno-rozvytkovoyi roboty dlya zakladiv zahalnoyi serednoyi osvity (dlya ditey z tyazhkymy porushennyamy movlennya, 1–4 klasy) (2018). [Program of correctional and developmental work for secondary education institutions (for children with severe speech disorders, grades 1–4)]. Kyiv: ISP of Ukraine. Available at: https://cutt.ly/ZrJ4Sjbo [in Ukrainian].
Prohrama z lohopedychnoyi rytmiky dlya spetsialnykh zahalnoosvitnikh shkil-internativ dlya ditey z tyazhkymy porushennyamy movlennya (5–10 klasy) [Program of speech therapy rhythmics for special secondary educational boarding schools for children with severe speech disorders (grades 5–10)]. Available at: https://cutt.ly/vrJ4SZtN [in Ukrainian].
Prohrama z lohorytmiky dlya spetsialnykh zahalnoosvitnikh shkil- internativ dlya ditey z vazhkymy porushennyamy movlennya (pidhotovchyy, 1–4 klasy) [Program of speech rhythmics for special secondary educational boarding schools for children with severe speech disorders (preparatory, grades 1–4)]. Available at: https://cutt.ly/FrJ4S4Pd [in Ukrainian].
Prohrama rozvytku ditey rannoho ta doshkilnoho viku z intelektualnymy porushennyamy (2023). [Program for the development of children of early and preschool age with intellectual disabilities]. Kyiv: Mykola Yarmachenko Institute of Special Pedagogy of the National Academy of Sciences of Ukraine, 438 p. Available at: https://ispukr.org.ua/?p=11295 [in Ukrainian].
Prohrama z korektsiyno-rozvytkovoyi roboty dlya 5–9 (10) klasiv spetsialnykh zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv dlya ditey z tyazhkymy porushennyamy movlennya (2016) [Program for correctional and developmental work for grades 5–9 (10) of special general educational institutions for children with severe speech disorders]. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: https://cutt.ly/KrJ4SIaH [in Ukrainian].
Trofymenko, L.I. (2015). Korektsiyna robota z rozvytku movlennya ditey serednoho doshkilnoho viku iz zahalnym nedorozvytkom movlennya [Correctional work on the development of speech of children of middle preschool age with general speech underdevelopment]. Teaching and methodological manual, 157 p. [in Ukrainian].
Shapochka, K. & Trubaeva, K. (2025). Do pytannya vyznachennya ponyattya psykholohichnoyi korektsiyi movlennya [On the issue of defining the concept of psychological speech correction]. Kherson State University. Series. Psychological Sciences, Issue 84. Vol. 2. pp. 60–63. [in Ukrainian].
Beithcman, J., Wilson, B., Johnson, C., Atkinson, L., Young, A., Adlaf, E., Escobar, M. & Douglas, L. (2001). Fourteen-year follow-up of speech/language-impaired and control children: psychiatric outcome. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, No. 40. pp. 75–82. [in English].
Bercow, Ch., Hall, L., McKenney, E., Hupp, S. & Ro, E. (2016). Royal College of Speech and language therapists. Managing child behavior problems in children with autism spectrum disorders: utilizing structural and solution focused therapy with primary caregivers. Aphasiology, No. 173(1). pp. 1–10. [in English].
Bishop, D.V.M., Snowling, M.J., Thompson, P.A., Green-Halgh, T. & the CATALISE 2 Consortium (2017). Phase 1 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: terminology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, No. 58. pp. 1068–1080. [in English].
Bliss, V. & Edmonds, G. (2008). A Self Determined Future with Asperger Syndrome: Solution Focused Approach. London: Jessica Kingsley Publishers. Available at: https://cutt.ly/OrJ44bJP [in English].
Braun, V. & Clarke, V. (2020). One size fits all? What counts as quality practice (reflexive) thematic analysis. Qualitative Research in Psychology, No. 18(3). pp. 328–352. [in English].
Chapey, R. (2008). Language Intervention Strategies in Aphasia and Related Neurogenic Communication Disorders. Baltimore, Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 1091 p. [in English].
Hancock, A., Northcott, S., Hobson, H. & Clarke, M. (2023). Speech, language and communication needs and mental health: the experiences of speech and language therapists and mental health professionals. Int J Lang Commun Disord, 58(1):52-66. DOI: 10.1111/1460-6984.12767[in English].
Hobson, H., Kalsi, M., Cotton, L., Forster, M. & Toseeb, U. (2022). Supporting the mental health of children with speech, language and communication needs: The views and experiences of parents. Autism Dev Lang Impair. Availble at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36124076/ [in English].
Petrenko, N.B. & Filippov, M.M. (2017). Potentials of speech disorders correction in 4–6 yrs children by means of ergo and art therapy. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, No. 2. pp. 75–81. [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Імена та електронні адреси, які вказуються користувачами сайту цього журналу, будуть використовуватись виключно для виконання внутрішніх технічних завдань цього журналу; вони не будуть поширюватись та передаватись стороннім особам.