DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.131337

АКТУАЛІЗАЦІЙНО-ЦІННІСНИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ СУБ’ЄКТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФІЛОЛОГІВ

Наталія Арістова

Анотація


З метою визначення структури професійної суб’єктності майбутніх філологів автор аналізує праці українських і зарубіжних учених. Структура професійної суб’єктності майбутніх філологів складається із п’яти взаємопов’язаних компонентів, зокрема, актуалізаційно-ціннісного, конструктивно-змістового, суб’єктно-діяльнісного, результативно-компетентнісного і рефлексійного. У статті надано характеристику актуалізаційно-ціннісного компонента професійної суб’єктності майбутніх філологів і розглянуто його складники.

Ключові слова


суб’єктність; професійна суб’єктність; актуалізаційно-ціннісний компонент; майбутні філологи; структура; ціннісні орієнтації; мотивація досягнення успіху; розвивальний тип мислення; локус контролю

Повний текст:

PDF

Посилання


Aristova, N. O. (2017). Teoretychni i metodychni zasady formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh filolohiv [Theoretical and methodical foundations of forming future philologists’ professional agency]. Kyiv, 572 p. [in Ukrainian].

Blyumkin, V. A., Gumnitskiy, G. N. & Tsyrlina, T. V. (1990). Nravstvennoe vospitanie: filosofsko-eticheskie problemy [Moral education: philosophical and ethical problems]. Voronezh: Voronezh university Publ., 141 p. [in Russian].

Velichko, Ye. V. & Minyurova, S. A. (2015). Subektnost kak sistemoobrazuyushchiy faktor i resurs professionalnoy kompetentnosti studentov kolledzha [Agency as a system-forming factor and a resource of professional competence of college students]. Pedagogical education in Russia, no. 2, pp. 17–21. [in Russian].

Volkova, Ye. N. (1998). Subektnost pedagoga: teoriya i praktika [Teacher’s agency: theory and practice]. Moscow, 308 p. [in Russian].

Hurtovenko, N. V. (2014). Motyvatsiinyi komponent – holovna skladova hotovnosti studentiv do profesiinoi diialnosti [Motivation component – the main element of students’ readiness to professional activity]. Journal of the National University “Ostroh Academy”. Series: psychology and pedagogy. Ostroh, vol. 30, pp. 55–58. [in Ukrainian].

Dvek, K. S. (2007). Novaya psikhologiya uspekha. Dumay i pobezhday [New psychology of success. Think and win]. Kharkov: Club of Family Leisure Publ., 352 p. [in Russian].

Zhurat, Yu. V. (2012). Pedahohichni umovy formuvannia profesiinoi subiektnosti maibutnikh vchyteliv pochatkovykh klasiv [Pedagogical conditions of forming professional agency of future teachers of primary schools]. Kyiv, 20 p. [in Ukrainian].

Mazova, C. V. (2011). Stanovlenie subektnosti budushchikh pedagogov v obrazovatelnom prostranstve “kolledzh-vuz” [Formation of future teachers’ agency in educational environment “college-university”]. Orenburg, 23 p. [in Russian].

Makarenko, S. S. (2013). Formuvannia motyvatsii dosiahnen v strukturi motyvatsiinoi sfery osobystosti vchytelia [Formation of motivation of success in the structure of motivational sphere of teacher’s personality]. Journal of Lviv State University of Internal Affairs. Series: psychology. Lviv, vol. 1, pp. 314–323. [in Ukrainian].

Moskalenko, O. V. (2010). Suchasni kontseptsii tsinnisno-smyslovoi sfery osobystosti [Modern concepts of value-based sphere of a person]. Journal of National Technical University of Ukraine “Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute”. Series: philosophy, psychology, pedagogy. Kyiv, vol. 2, pp. 113–117. [in Ukrainian].

Pidkasistyy, P. I. (2010). Psikhologiya i pedagogika [Psychology and Pedagogy]. Moscow: Yurayt Publ.; Higher Education Publ., 714 p. [in Russian].

Seregina, I. A. (1999). Psikhologicheskaya struktura subektnosti kak lichnostnogo svoystva pedagoga [Psychological structure of agency as a teacher’s personal quality]. Moscow, 20 p. [in Russian].

Slobodchikov, V. I. & Isaev, Ye. I. (1995). Osnovy psikhologicheskoy antropologii. Psikhologiya cheloveka: Vvedenie v psikhologiyu subektivnosti [Foundations of psychological anthropology: Psychology of a person: Introduction into the psychology of agency]. Moscow: School-Press Publ., 384 p. [In Russian].

Rokeach, M. (1973). The nature of Human Values. New-York: Free Press, 438 p. [in English].

Rotter Julian B. (1972). Applications of social learning theory of personality. New York: Holt, Rinehart and Winson, 624 p. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Арістова Н. О. Теоретичні і методичні засади формування професійної суб’єктності майбутніх філологів [Текст]: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / Наталія Олександрівна Арістова ; Національний авіаційний університет. – Київ, 2017. – 572 с.

Блюмкин В. А. Нравственное воспитание: философско-этические проблемы / В. А. Блюмкин, Г. Н. Гумницкий, Т. В. Цырлина. – Воронеж: изд-во Воронеж. ун-та, 1990. – 141 с.

Величко Е. В. Субъектность как системообразующий фактор и ресурс профессиональной компетентности студентов колледжа / Елена Владимировна Величко, Светлана Алигарьевна Минюрова // Педагогическое образование в России. – 2015. – № 2 – С. 17–21.

Волкова Е. Н. Субъектность педагога: теория и практика / Елена Николаевна Волкова // 19.00.07 – педагогическая психология. – Москва, 1998. – 308 с.

Гуртовенко Н. В. Мотиваційний компонент – головна складова готовності студентів до професійної діяльності / Н. В. Гуртовенко // Наукові записки Національного університету “Острозька академія”. Серія: Психологія і педагогіка. – 2014. – Вип. 30. – С. 55–58.

Двек К. С. Новая психология успеха. Думай и побеждай / К. С. Двек; пер. с англ. Т. Лучко. – Харьков: Клуб Семейного Досуга, 2007. – 352 с.

Журат Ю. В. Педагогічні умови формування професійної суб’єктності майбутніх вчителів початкових класів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 “Теорія і методика професійної освіти” / Ю. В. Журат. – Київ, 2012. – 20 с.

Мазова C. В. Становление субъектности будущих педагогов в образовательном пространстве “колледж-вуз”: автореф. дис. на соискание научной степени канд. пед. наук: спец. 13.00.01 “Общая педагогика, история педагогики и образования” / Світлана Вікторівна Мазова. – Оренбург, 2011. – 23 с.

Макаренко С. С. Формування мотивації досягнень в структурі мотиваційної сфери особистості вчителя [Електронний ресурс] / С. С. Макаренко // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. – Серія психологічна. – 2013. – Вип. 1. – С. 314–323. – Режим доступу: file:///C:/Users/Asus/Downloads/Nvldu_2013_1_36.pdf.

Москаленко О. В. Сучасні концепції ціннісно-смислової сфери особистості / О. В. Москаленко // Вісник НТУУ “КПІ”. Філософія. Психологія. Педагогіка. – Київ, 2010. – Вип. 2. – С. 113–117.

Психология и педагогика: учеб. для вузов / под ред. П. И. Пидкасистого. – Москва: изд-во Юрайт; Высшее образование, 2010. – 714 с. – (Основы наук).

Серегина И. А. Психологическая структура субъектности как личностного свойства педагога: автореф. дис. на соискание науч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 “Педагогическая психология” / Илона Альбертовна Серегина. – Москва, 1999. – 20 с.

Слободчиков В. И. Основы психологической антропологии. Психология человека: Введение в психологию субъективности: учеб. пособ. для вузов / В. И. Слободчиков, Е. И. Исаев. – Москва: Школа-Пресс, 1995. – 384 с.

Rokeach M. The nature of Human Values / M. Rokeach. – New-York: Free Press, 1973 – 438 p.

Rotter Julian B. Applications of social learning theory of personality / Julian B. Rotter, June E. Chance, E. Jerry Phares. – New York: Holt, Rinehart and Winson, 1972. – 624 p.




ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)