АЛГОРИТМ ФОРМУВАННЯ КАТЕГОРІЙНО-ПОНЯТТЄВОГО АПАРАТУ ВІТЧИЗНЯНОЇ ПЕДАГОГІКИ

Автор(и)

  • Світлана Кушнірук

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.136879

Ключові слова:

педагогіка, категорія, поняття, термін, алгоритм, поняттєво-термінологічна група, категорійно-поняттєвий апарат

Анотація

У статті запропоновано алгоритм формування категорійно-поняттєвого апарату вітчизняної педагогіки, проведено змістовий аналіз його елементів (“категорія”, “поняття”, “термінологія”, “термін”, “поняттєво-термінологічне поле”, “категорійний апарат педагогіки”), визначено загальні критерії науковості терміну “поняття”, встановлено термінологічні відмінності між “поняттями” та “категоріями”, обґрунтовано принципи побудови понятійної системи педагогіки, визначено ієрархічні зв’язки у системі тощо. Проведений теоретико-методологічний аналіз праць вітчизняних та зарубіжних науковців, відповідно до предмету дослідження дозволив обґрунтувати нові терміни: “педагогічне поняття”, “поняттєво-термінологічна група”, “категорійно-поняттєвий апарат педагогіки”.

Біографія автора

Світлана Кушнірук

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри теорії та історії педагогіки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, м. Київ

Посилання

Artyukh, A.T. (1967). Kategorialnyy sintez teoriy [Categorical synthesis of theories]. Kyiv, 154 p. [in Ukrainian].

Bezrukova, V.S. (1983). Osnovnye kategorii teorii vospitaniya i ikh funktsii v razvitii pedagogicheskoy nauki [The basic categories of the Theory of education and their functions in the development of pedagogical science]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kazan, 42 p. [in Russian].

Budagov, R.A. (1971). Istoriya slov v istorii obshchestva [History of words in the history of comunication]. Moscow: Education, 270 p. [in Russian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Libid, 370 p. [in Ukrainian].

Danilenko, V.P. (1977). Russkaya terminologiya: Opyt lingvisticheskogo opisaniya [Russian terminology: Experience of linguistic description]. Moscow: Science, 246p. [in Russian].

Kantor, I.M. (1980). Ponyatiyno-terminologicheskaya sistema pedagogiki: Logiko-metodologicheskie problemy [Conceptual-terminological system of pedagogy: Logical-methodological problems]. Moscow: Pedagogy, 158 p. [in Russian].

Kondakov, N.I. (1975). Logicheskiy slovar-spravochnik [The logical dictionary and reference book]. Moscow: Science, 720 p. [in Russian].

Koshkina, Ye.A. (2010). Pedagogicheskaya terminologiya kak obekt mezhdistsiplinarnogo issledovaniya [Pedagogical terminology as an object of interdisciplinary research]. Bulletin of Tomsk State University, no. 339 (October), pp. 155 – 160. [in Russian].

Kushniruk, S.A. (2018). Alhorytm opysu zmin u formuvanni poniatiino-terminolohichnoi systemy vitchyznianoi dydaktyky (IX-XXI st.) [Algorithm of describing changes in the formation of the conceptual-terminological system of the domestic didactics (IX – XXI centuries.]. Naukovi zasady pidhotovky fakhivtsiv pryrodnychoho, inzhenerno- pedahohichnoho ta tekhnolohichnoho napriamkiv: materialy II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii (26 – 31 bereznia 2018 roku): zbirnyk tez. – Scientific fundamentals of training specialists in the field of natural sciences, engineering, pedagogy and technology: materials of the 2nd All-Ukrainian Scientific and Practical Internet conference (March 26 – 31, 2018): a collection of abstracts. Berdyansk: BDPU, pp.43 – 46. [in Ukrainian].

Kushniruk, S. A. (2011). Pedahohika. Kurs lektsii [Navchalnyi posibnyk dlia studentiv peduniversytetiv]. Pedagogics. Course of lectures. Kyiv: NPU, 472 p. [in Ukrainian].

Leychik, V.M. (2007). Terminovedenie: predmet, metody, struktura [Trminology: the subject, methods, structure]. Moscow: Publishing house LCI, 256 p. [in Russian].

Polonskiy, V.M. (1999). Ponyatiyno-terminologicheskiy apparat pedagogiki [Conceptual-terminological apparatus of pedagogy]. Pedagogics, no. 8, pp. 16–23. [in Russian].

Rogovin, M.S. (1969). Vvedenie v psikhologiyu [Introduction to Psychology]. Moscow: High school, 382 p. [in Russian].

Sukhomlynska, O.V. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [Historical and pedagogical process: new approaches to common problems]. Kyiv: A.P.N., 68 p. [in Ukrainian].

Filosofskyi slovnyk (1986). [Philosophic dictionary]. Kyiv: Home edition of the Ukrainian Soviet Encyclopedia, p. 269. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті