DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.144215

КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ЯК ОСНОВА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО КОМПЕТЕНТНОГО ФАХІВЦЯ

Раїса Мойсеєнко

Анотація


У статті порушується проблема застосування компетентнісного підходу в закладах вищої освіти. Використання на сучасному етапі розвитку вітчизняної вищої школи компетентнісного підходу обумовлене зростаючими потребами ринку праці, що потребує компетентного спеціаліста з активною життєвою й фаховою позиціями, який зможе адаптуватися до ринкових умов й громадянського суспільства.

Зосереджена увага на ключових поняттях компетентнісного підходу: “компетентність” і “компетенція”. Основним результатом діяльності освітньої установи має стати не система знань, умінь і навичок студентів сама по собі, а набір ключових компетентностей.


Ключові слова


компетентнісний підхід; компетентність; компетенції; компетентна особистість

Повний текст:

PDF

Посилання


Lokshyna, S. M. & Koryczkyj, V. F. (Ed.) (1998). Bolshoy slovar inostrannykh slov [A large dictionary of foreign words]. Moscow: UNVES, 784 р. [in Russian].

Vishnyakova, S. M. (1999). Professionalnoe obrazovanie. Slovar. Klyuchevye ponyatiya, terminy, aktualnaya leksika [Professional education. Dictionary. Key terms, terms, current vocabulary]. Moscow: NMC SPO, 538 p. [in Russian].

Zeer, E. F., Pavlova, A. M. & Symanyuk, E. E. (2005). Modernizatsiya professionalnogo obrazovaniya kompetentnostnyy podkhod [Modernization of vocational education competence approach]. Moscow: Publishing house of the Moscow Psychological and Social Institute, 190 p. [in Russian].

Zimnyaya, I. A. (2003). Klyuchevye kompetentsii – novaya paradigma rezultata obrazovaniya [Key competences – a new paradigm of the result of education]. Higher education in Russia, no. 4, pp. 34–40. [in Russian].

Ziaziun, I. A. (2005). Filosofiia postupu i prohnozu osvitnoi systemy [Philosophy of progress and forecast of the educational system]. Pedahohichna maisternist: problemy, poshuky, perspektyvy. Kyiv; Hlukhiv: RVV HDPU, рр. 10–18. [in Ukrainian].

Nahach, M. V. (2008). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv u shkolakh profesiinoho rozvytku v SShA [Preparation of future teachers in USA professional development schools]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Universytet menedzhmentu osvity Akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy, 21 р. [in Ukrainian].

Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na 2012–2021 roky [National Strategy for the Development of Education in Ukraine for 2012-2021]. [Electronic resourse]. Available at: zakon.rada.gov.ua/go/344/2013. [in Ukrainian].

Novikov, A. M. (2013). Metodologiya: slovar sistemy osnovnykh ponyatiy [Methodology: the dictionary of the system of basic concepts]. Moscow: Librocom, 208 p. [in Russian].

Pavlenko, Ye. A. (2014). Kompetentnostnyy podkhod – osnova formirovaniya metodicheskoy kultury budushchego prepodavatelya ekonomiki. In Еlzbieta Jaszczyszyn, Ewa Jagieііo & Jolanta Szada-Borzyszkowska (Ed.). [Competence approach as the base of forming of future economics teacher’s methodical culture]. Challenges and omissions in adult education: zb. scientific work, vol. 4, pp. 241–256. Siedlce: University of Natural Sciences and Humanities in Siedlce, Siedlce Scientific Society [in Poland].

Pavlenko, Olena Oleksiivna (2016). Formuvannia metodychnoi kultury vykladacha ekonomiky. Teoretyko-metodolohichnyi aspekt [Formation of methodical culture of the teacher of economics. Theoretical and methodological aspect]. Kryviy Rih: Roman Kozlov, 472 p. [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2004). Dyskusiia ukrainskykh pedahohiv navkolo pytan zaprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu v ukrainskii osviti. In O. V. Ovcharuk (Ed.) [Discussion of Ukrainian teachers around the introduction of a competent approach in Ukrainian education]. Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives. Series: Library for Educational Policy. Kyiv: “K.I.S.”, рр. 65–72. [in Ukrainian].

Subetto, A. I. (1992). Tvorchestvo. Zhizn. Zdorove i garmoniya (Etyudy kreativnoy ontologii) [Creation. A life. Health and harmony (Etudes of creative ontology)]. Moscow: Logos, 204 p. [in Russian].

Filonenko, M. M. (2016). Metodyka vykladannia u vyshchii medychnii shkoli na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu [Methodology of teaching in a higher medical school on the basis of a competent approach]. Kyiv: “Center for Educational Literature”, 88 p. [in Ukrainian].

Khutorskoy, A. B. (2003). Klyuchevye kompetentsii kak komponent lichnostno orientirovannoy paradigmy obrazovaniya [Competencies as a Component of the Personally Oriented Education Paradigm]. Public education, no. 2, рр. 58–65. [in Russian].

Munk Dieter (2002). Beruf und Kompetenz. Kompetenzentwicklung in der beruflichen Bildung. Leske+Budrich, Opladen, рр. 14–18. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Большой словарь иностранных слов / ред. С.М. Локшина, В.Ф. Корицкий. – Москва: ЮНВЕС,1998. – 784 с.

Вишнякова С. М. Профессиональное образование. Словарь. Ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С. М. Вишнякова. – Москва: НМЦ СПО, 1999. – 538 с.

Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования компетентностный подход: учебное пособие / Э. Ф. Зеер, А. М. Павлова, Э. Э. Сыманюк. – Москва: Изд во Московского психолого-социального института, 2005. – 190 с.

Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Высшее образование в России. – 2003. – № 4. – С. 34–40.

Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи // Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи: монографія / І. А. Зязюн. – Київ; Глухів: РВВ ГДПУ, 2005. – С.10–18.

Нагач М. В. Підготовка майбутніх учителів у школах професійного розвитку в США: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 “Теорія і методика професійної освітио / Нагач Марина Володимирівна // Університет менеджменту освіти Академії педагогічних наук України. – Київ, 2008. – 22 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки [Електронний ресурс]. – Режим доступу: zakon.rada.gov.ua/go/344/2013.

Новиков А. М. Методология: словарь системы основных понятий / А. М. Новиков, Д. А. Новиков. – Москва: Либроком, 2013. – 208 с.

Павленко Е. А. Компетентностный подход – основа формирования методической культуры будущего преподавателя экономики = Competence approach as the base of forming of future economics teacher’s methodical culture / Е. А. Павленко = Е. А. Pavlenko // Wyzwania i zaniechania w ksztaіceniu dorosіych: zb. prace naukowa Ksiega Jubileuszowa z okazjі 50-lecia pvacy zawodowej Pani Profesor dr hab. Lidii Kondraszowej / redakcja naukowa Еlzbieta Jaszczyszyn, Ewa Jagieііo, Jolanta Szada-Borzyszkowska. – Siedlce: Uniwersytet Przurodniczo-Humanistycznu w Siedlcach, Siedleckie Towarzystwo Naykowe, 2014. – Т. 4. – С. 241–256.

Павленко, Олена Олексіївна. Формування методичної культури викладача економіки. Теоретико-методологічний аспект [Текст]: монографія / О. Павленко; Черкас. нац. ун-т ім. Б. Хмельницького. – Кривий Ріг: Роман Козлов, 2016. – 472 с.

Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. – Київ: “К.І.С.”, 2004. – С.65–72. – (Бібліотека з освітньої політики).

Субетто А. И. Творчество. Жизнь. Здоровье и гармония (Этюды креативной онтологии) / А. И. Субетто. – Москва: Логос, 1992. – 204 с.

Філоненко М. М. Методика викладання у вищій медичній школі на засадах компетентнісного підходу: метод. рекомендації [для викладачів та здобувачів наукового ступеня доктора філософії (PhD) ВМ(Ф)НЗ України] / М. М. Філоненко. – Київ: “Центр учбової літератури”, 2016. – 88 с.

Хуторской A. B. Ключевые компетенции как компонент личностно ориентированной парадигмы образования / A. B. Хуторской // Народное образование. – 2003. – № 2. – С. 58–65.

Munk Dieter. Beruf und Kompetenz / Munk Dieter // Kompetenzentwicklung in der beruflichen Bildung. – Leske+Budrich, Opladen, 2002. – Р. 14-18.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)