ЯКЩО МАТЕМАТИКА – ТО З ГУМОРОМ: НЕТРАДИЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МАТЕМАТИКИ У ВИЩІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Олександр Кошелєв
  • Валерій Сиротенко

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.147036

Ключові слова:

гумор, іронія, гротеск, каламбур, жарт, карикатура, круги Ейлера, пропорція, графік функцій, “золотий переріз”

Анотація

Стаття присвячена проблемі, як змінити атмосферу в студентській аудиторії, щоб вона стала ненав’язливою, позбавилася рутинності, сухої офіційності, а натомість запанували психологічно-інтелектуальна розкутість, креативність не лише в підходах до викладання різноманітного математичного матеріалу, а, перш за все, у взаєминах між викладачем і студентами, між одногрупниками. Засобом, який здатен реалізувати проголошені наміри, виступає гумор. Він повинен панувати і при подачі теоретичного матеріалу, і в ситуації наростання психологічного конфлікту, і як засіб зняття психолого-інтелектуального навантаження. Ураховуючи ж дидактичний характер завдань, гумористичне наснаження заняття вибудовується на ґрунті каламбуру, гротескового жарту, іронічного зауваження, карикатурного зображення, що й обумовлює бажаний ефект.

Біографії авторів

Олександр Кошелєв

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри природничо-математичних дисциплін та інформатики в початковій освіті ДВНЗ “Донбаський держаний педагогічний університет”

Валерій Сиротенко

кандидат філологічних наук, доцент кафедри теорії і практики початкової освіти ДВНЗ “Донбаський держаний педагогічний університет”

Посилання

Barto, A. (1976). Zapysky detskoho poeta [Children poet’s notes]. Moscov: Sovetskyi pysatel, 336 p. [in Russian].

Horodyska, V. V. (2012). Vykorystannia humoru u profesiinii diialnosti pedahoha VNZ [Using humour in the professional activity of a university teacher]. Theoretical issues of culture, education and upbringing, no. 46, pp. 13–16. [in Ukrainian].

Zhart [Joke]. [Elektronnic resource]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Zhart. [in Ukrainian].

Kalambur [Pun]. [Elektronnic resource]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Kalambur. [in Ukrainian].

Karykatura [Caricature]. [Elektronnic resource]. Available at: https://uk.wikipedia.org/wiki/Karykatura. [in Ukrainian].

Kvasnyk, H. V. (2014). Bahatovymirnist humoru: aktualni doslidzhennia psykholohichnoho fenomenu [Multidimensional nature: relevant studies of psychological phenomenon]. Bulletin of H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University: Psychology, vol. 47, pp. 87–96. [in Ukrainian].

Kuleshova, O. V. (2012). Rol ta mistse pochuttia humoru vykladacha v navchalnomu protsesi [Role and place of a teacher’s sense of humour in the educational process]. Modern information technologies and innovations of teaching methodology in training of specialists: methodology, theory, experience, problems. Kyiv-Vinnytsia: TOV firma “Planer”. Vol. 30, pp. 385 – 391. [in Ukrainian].

Luk, A. N. (1977). Yumor, ostroumye, tvorchestvo [Humour, witness, creativity]. Moscov: Yskusstvo, 185 p. [in Russian].

Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]. [Elektronnic resource]. Available at: https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola [in Ukrainian].

Syrotenko, V. P. (2011). Dytiacha literatura z osnovamy literaturoznavstva. Lektsiino-praktychni ta metodychni materialy. Posibnyk dlia studentiv spetsialnosti “Pochatkove navchannia” [Children literature with basis of literature studies. Tutorial for students of the specialty “Primary education”]. Sloviansk: SDPU, 272 p. [in Ukrainian].

Slovnyk literaturoznavchykh terminiv [Dictinary of literature terms]. [Elektronnic resource]. Available at: http://www.ukrlit.net/info/dict/vysov.html. [in Ukrainian].

Shkolnyi, O.V. (2007). Humor u tekstovykh zadachakh z matematyky [Humour in text problems in Mathematics]. Mathematics, no.2(398), pp.18–24. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті