РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ ОНТОЛОГІЧНОГО СТАТУСУ СУБ’ЄКТНОСТІ У ПРОЦЕСІ САМОУСВІДОМЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

  • Ірина Нестерова

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.147043

Ключові слова:

суб’єкт, особистість, суб’єктність, суб’єктні прояви, педагогічний процес

Анотація

У статті актуалізовано потребу втілення ідеї суб’єктності особистості з педагогічної точки зору. З цією метою проаналізовано основні тенденції становлення уявлення про суб’єктну сутність особистості у вітчизняній науковій традиції, розкривається специфіка людського способу існування як активно перетворююча, свідома, громадська діяльність; дано визначення суб’єктності та суб’єкту, розглянуті основні атрибутивні характеристики цих особистісних властивостей. Розвиток поглядів на природу суб’єктності та її детермінацію розглянуто на основі існуючих періодизацій вивчення суб’єктної проблематики та які дозволили визначити генезис категорій “суб’єкт” і “суб’єктність”. Виокремлено проблему узагальнення й інтерпретації різних варіантів розуміння науковцями суб’єктності з філософського, соціального, психологічного й педагогічного поглядів.

Біографія автора

Ірина Нестерова

аспірант відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ

Посилання

Abulhanova-Slavskaya, K.A. (1980). Deyatelnost i psihologiya lichnosti: monografiya [Activity and psychology of personality: monograph]. Moscow: Nauka Publ., 334 p. [in Russian].

Abulhanova-Slavskaya, K.A. (1991). Strategiya zhizni: monografiya [Strategy of life: monograph]. Moscow: Thought Publ., 299 p. [in Russian].

Brushlinskij, A.V. (2000). Deyatelnost subekta kak edinstvo teorii i praktiki [Activity of the agent as a unity of theory and practice]. Psihologicheskij zhurn. Issue, 21. pp. 5 – 11. [in Russian].

Derkach, A.A. & Sajko, Edi (2008). Subektnost subekta v akmeologicheskom razvitii i problemy ego subektnogo samoosushestvleniya [The agent’s agency in acmeological development and the problems of its agent self-fulfillment]. The world of psychology. №3, pp. 205 – 219. [in Russian].

Zinchenko, V.P. & Morgunov, E.B. (2008). Chelovek razvivayushijsya. Ocherki rossijskoj psihologii [Man developing. Essays on Russian Psychology]. Moscow: Trivola Publ., 304 p. [in Russian].

Kagan, M.S. (1981). O sootnoshenii ponyatij “priroda”, “obshestvo”, “chelovek”, “kultura” v sisteme filosofskih kategorij [On the relationship between the concepts of “nature”, “society”, “man”, “culture” in the system of philosophical categories]. Worldview of the categories and laws of materialistic dialectics. Kyiv, pp. 139–150. [in Russian].

Kagan, M.S. (1974). Chelovecheskaya deyatelnost [Human activity]. Moscow: Politizdat Publ., 328 p. [in Russian].

Lazaryev, M.O. (2007). Evristichno-modulne navchannya yak integracijna osobistisno zoriyentovana tehnologiya formuvannya tvorchoyi osobistosti [Heuristic-modular training as an integration personally oriented technology of forming a creative personality]. Scientific. magazine NPU named after MP Drahomanov Series: 16,vol. 7, pp. 123 – 129. [in Ukrainian].

Rubinshtejn, S.L. (2000). Osnovy obshej psihologii [Fundamentals of General Psychology]. Saint Petersburg: Piter Publ., 712 p. [in Russian].

Sergienko, E.A. (2011). Sistemno-subektnyj podhod: obosnovanie i perspektiva [System-agent approach: justification and perspective]. Psychological Journal. Issue 32, no. 1, pp. 120 – 131. [in Russian].

Skorych, L P. (2011). Subiektnist v osvitnomu protsesi [Agency in the educational process]. Bulletin of the Kamyanets-Podilsky National University named after Ivan Ogienko. Vol. 11, pp. 836 – 850. [in Ukrainian].

Slastenin, V.A. (2000). Izbrannye trudy [Selected Works]. Moscow: Publishing House MASTER-PRESS, 488 p. [in Russian].

Sorokovyh, G.V. (2004). Subektno-deyatelnostnyj podhod v lingvisticheskoj podgotovke studentov neyazykovyh vuzov [Agent-activity approach in the linguistic training of students of non-linguistic universities]. Doctor’s thesis. Kursk, 460 p.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті