ІНШОМОВНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОГО ПРОФІЛЮ: ЧИННИКИ ТА СУПЕРЕЧНОСТІ В РЕАЛІЗАЦІЇ

Автор(и)

  • Катерина Павелків

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.152091

Ключові слова:

іншомовна підготовка, фахівці соціальної сфери, ключові компетенції, компетентності, чинники, суперечності

Анотація

У статті представлено аналіз загальних характеристик чинників та принципів реалізації іншомовної підготовки майбутніх фахівців соціального профілю в умовах університету. На підставі широкого кола наукових джерел, що прямо чи опосередковано пов’язані з проблемою статті, окреслено специфіку вітчизняної теорії і методики іншомовної підготовки фахівців; обґрунтовано провідні суперечності, що виникають у процесі іншомовної підготовки фахівців соціальної сфери. На засадах сформованості ключових компетенцій з’ясовано специфіку відображення означених компетенцій в іншомовній підготовці майбутніх фахівців соціальної сфери, як: здатність вивчати, здатність до пошуку, здатність розвивати рівень своїх мислительних процесів, навички співробітництва, здатність до діяльності, здатність до адаптації.

Біографія автора

Катерина Павелків

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри іноземних мов Рівненського державного гуманітарного університету

Посилання

Zabolotska, O. (2015). Inshomovna pidhotovka studentiv nemovnykh spetsialnostei v umovakh hlobalizatsii [Foreign language training of students of not linguistic specialties under conditions of globalization]. The collection of scientific works. Kherson State University. Pedagogical sciences, Vol. 67, pp.232–240. [in Ukrainian].

Kobeleva, E. (2010). Formirovanie professionalnoy inoyazyichnoy kompetentsii buduschih spetsialistov ekonomicheskogo profilya [Formation of professional foreign language competence of future economic profile specialists]. Herald of Tomsk State Pedagogical University, No.12 (102), pp.57–59. [in Russian].

Kostenko, N. (2012). Spetsyfika inshomovnoi pidhotovky studentiv VNZ ekonomichnoho profiliu [The specificity of foreign languages training of economic profile students in higher educational establishment]. The collection of scientific works. Khmelnytskiy Institute of Social Technologies of the University “Ukraine”, No.6, pp.67–70. [in Ukrainian].

Laptinova, Yu. (2017). Protses navchannia anhliiskoi movy u hrupakh z riznym rivnem movlennievoi pidhotovky [Englih language teaching process in groups of students with different levels of speech background]. Human Studies. The collection of scientific works of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University. Series of “Pedagogy”, Vol.5/37, pp.79–88. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102613 [in Ukrainian].

Lashkul, V. (2006). Formuvannia profesiinoi kompetentsii studentiv tekhnichnykh VNZ zasobamy inozemnoi movy – skladova yakosti profesiinoi pidhotovky maibutnoho fakhivtsia [Professional competence formation of students of technical higher educational establishments by means of foreign language is a quality component of professional education of a future specialist]. Science and methodology. Kyiv: Ahrarna osvita, Vol.8, pp.140–147. [in Ukrainian].

Litikova, O. (2006). Pidhotovka fakhivtsiv ekonomichnykh spetsialnostei u systemi dyferentsiiovanoho navchannia inozemnykh mov [Training of professionals of economic specialties in the system of differential foreign languages teaching]. Higher education of Ukraine, Vol.1, pp.202–208. [in Ukrainian].

Safonova, V. (1993). Sotsiokulturnyiy podhod k obcheniyu inostrannomu yazyiku kak spetsialnosti [Social and cultural approach to foreign language teaching as a specialty]. Doctor’s thesis. [in Russian].

Hantington, S. (2003). Stolknovenie tsivilizatsiy [Clash of civilizations]. Moskov: AST Publ. [in Russian].

Khomenko, O. (2012). Vplyv zahalnoievropeiskykh tendentsii na inshomovnu pidhotovku v Ukraini [The effect of all-European tendencies on foreign languages training in Ukraine]. Pedagogical Education: Theory and Practice, Vol.11, pp.171–175. [in Ukrainian].

Edwards, R., & Nicoll, K. (2006). Expertise, competence and reflection in the rhetoric of professional development. British Educational Research Journal, Vol.32, pp.115–131. doi: 10.1080/01411920500402052[in English].

Johnston, H. N. (1992). The universities and competency-based standards. Higher Education and the Competency Movement, pp.12–34. [in English].

Mulder, M., Gulikers, J., Biemans, H.J. & Wesselin, R.(2010). The new competence concept in higher education: error or enrichment? Kompetenzermittlung fьr die Berufsbildung. Verfahren, Probleme und Perspektiven im nationalen, europдischen und internationalen Raum,pp.189–204. [in English].

Technical assistance guide for developing and using competency models – one solution for the work force development system, [online], available at: http://www.careeronestop.org/CompetencyModel/pyramid_definition.aspx#tier1 [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті