СТРУКТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНА “ПЕДАГОГІЧНА СВІДОМІСТЬ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ МАТЕМАТИКИ”

Автор(и)

  • Роман Бобовський

DOI:

https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.155570

Ключові слова:

формування педагогічної свідомості, структура педагогічної свідомості, компоненти педагогічної свідомості, педагогічна свідомість

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз теоретико-методологічних підходів до вивчення феномену педагогічної свідомості. На основі аналізу наукових праць було визначено структурні компоненти педагогічної свідомості майбутнього вчителя математики (мотиваційно-ціннісний, інтелектуально-пізнавальний, операційно-діяльнісний та рефлексивний компоненти).

Біографія автора

Роман Бобовський

старший викладач кафедри математики, інформатики та методики навчання Переяслав-Хмельницького державного педагогічного університету імені Григорія Сковороди

Посилання

Grinova, O. M. (2008). Psykholohichni osoblyvosti profesiinoho samovyznachennia maibutnikh uchyteliv v umovakh pidhotovky za dvoma spetsialnostiamy [Psychological peculiarities of professional self-determination of future teachers in preparation for two specialties]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nats. ped. un-t im. N.P. Drahomanova, 20 p. [in Ukrainian].

Donchenko, I. A. (2010). Pedahohichni umovy rozvytku profesiinoi samosvidomosti maibutnikh vykladachiv vyshchoho navchalnoho zakladu v protsesi mahisterskoi pidhotovky [Pedagogical conditions of development of professional self-knowledge of future teachers of higher educational institutions in the process of master’s training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Zaporizhzhia: Klasychnyi pryvatnyi universytet, 25 p. [in Ukrainian].

Koziev, V. N. (1980). Formirovanie professionalnykh kachestv lichnosti uchitelya [Formation of professional qualities of the teacher’s personality]. Extended abstract of candidate’s thesis. Lviv, 21 p. [in Russian].

Markova, A. K. (1996). Psykholohyia professyonalyzma [Psychology of professionalism]. Moskva: Mezhdunar. humanyt. fond “Znanye”, 312 p. [in Ukrainian].

Matvievskaya, E. G. (2012). Professionalnoe samosoznanie pedagoga kak osnova formirovaniya kultury otsenochnoy deyatelnosti v sisteme povysheniya kvalifikatsii [Professional self-awareness of the teacher as the basis for the formation of a culture of evaluation activities in the system of professional development]. Teoriya i praktika obrazovaniya v sovremennom mire: materialy Mezhdunar. nauch. konf. (g. Sankt-Peterburg, fevral 2012 g.). – The theory and practice of education in in the modern world: the materials of International scientific conference. (St. Petersburg, February 2012). (pp. 392–396). St.Petersburg: Renome, available at: https://moluch.ru/conf/ped/archive/21/1808/ [in Russian].

Mitina, L. M. (1998). Psikhologiya professionalnogo razvitiya uchitelya [Psychology of professional development of the teacher]. Moskva: Flynta, 156 p.[in Russian].

Platonov, K. K. & Glotochkin, A. D. (1986). Struktura i razvitie lichnosti: psikhologiya lichnosti [Structure and development of the personality: personality psychology]. Moskva: Nauka, 256 p.

Rymar, L.V. (1999). Formuvannia profesiinoi samosvidomosti maibutnikh uchyteliv u protsesi vyvchennia pedahohichnykh dystsyplin [Formation of professional self-consciousness of future teachers in the process of studying pedagogical disciplines]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv: Nats. ped. un-t im. N.P. Drahomanova, 22 p. [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. I., Ozadovska, L.V., Polishchuk, N. P. & Pokarzhevska, I.O. (2002). Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Kyiv: Abrys, 742 p. [in Ukrainian].

Tsokur, O. S. (1998). Katehoryia pedahohycheskoho soznanyia v teoryy y praktyke professyonalnoi podhotovky uchytelia [Category of pedagogical consciousness in the theory and practice of teacher training]. Doctor’s thesis. Odessa, 269 p. [in Ukrainian].

Shvarp, N. V. (2011). Formuvannia profesiinoi samosvidomosti studentiv farmatsevtychnoho universytetu u protsesi fakhovoi pidhotovky [Formation of professional self-knowledge of students of the Pharmaceutical University in the process of professional training]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU im. H.S. Skovorody, 19 p. [in Ukrainian].

Shevchenko N.F. (2006). Formuvannia profesiinoi svidomosti praktychnykh psykholohiv u systemi vyshchoi osvity [Formation of professional consciousness of practical psychologists in the system of higher education]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv: In-t psykholohii im. H.S. Kostiuka APN Ukrainy 32 p. [in Ukrainian].

Bobovsky, R. P. (2016). Model structural components of pedagogical consciousness formation in future math teacher. “East West” Association for Advanced Studies and Higher Education. Vienna (Austria). pp. 286–289. [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Статті