DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.158314

ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ СУЧАСНОГО ФАХІВЦЯ

Дмитро Костенко

Анотація


У статті проаналізовано сутність понять “компетенція”, “компетентність”, визначено види компетентності, зокрема, міжкультурної, задля ефективної взаємодії з представниками інших культур. Проведено більш детальний аналіз самого терміну “компетентність” та виявлено його компоненти. Наголошено на соціокультурному значенні міжкультурної компетентності в сучасному суспільстві. Проаналізовано етимологічну близькість термінів “компетенція” і “компетентність”, враховуючи сучасну вітчизняну та зарубіжну літературу. Висвітлено питання професійної компетентності з точки зору акмеології. Акцентовано увагу на певній сукупності знань, навичок і умінь, загальних для всіх комунікантів, для повноцінного культурного взаєморозуміння партнерів по спілкуванню з представниками інших культур в реальному полі міжкультурної комунікації.


Ключові слова


компетенція; компетентність; міжкультурна компетентність; соціокультурна компетентність; комунікативна компетентність; культура

Повний текст:

PDF

Посилання


Bidiuk, N. M. (2012). Formuvannia inshomovnoi profesiinoi kompetentnosti u studentiv-inozemtsiv v universytetakh Kanady [Formation of foreign language proficiency in foreign students in Canadian universities]. Scientific Gerald Chernihiv Univercity. Pedagogy and Psychology: a collection of scientific works. Chernihiv Yuriy Fedkovych National Univercity. Chernivtsi, Vol. 617, pp. 3–8. [in Ukrainian].

Motsar, M. M. (2018). Formuvannia polikulturnoi kompetentnosti maibutnikh perekladachiv z vykorystanniam tekhnolohii dystantsiinoho navchannia [Formation of Multicultural Competence of Future Translators Using Distance Learning Technologies]. Candidate’s thesis. [in Ukrainian].

Yablokov, S. V. (2016). Formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii [Formation of general cultural competence of future foreign language teachers by means of innovative technologies]. Candidate’s thesis. [in Ukrainian].

Derkach, A. A. (2004). Akmeologicheskie osnovy razvitiya professionala [Acmeological basis for the development of a professional]. Moscov: Izd-vo Mosk. psikhol-sotsialn. in-ta. Voronezh: MODEK. [in Russian].

Krasnykh, V. (2003). “Svoy” sredi “chuzhikh”: mif ili realnost [“Own” among “others”: myth or reality]. Moscov. [in Russian].

Markova, A. K. (1996). Psikhologiya professionalizma [Psychology of professionalism]. Moscov: Znanie. [in Russian].

Raven, D. (2002). Kompetentnost v sovremennom obshchestve: vyyavlenie, razvitie i realizatsiya [Competence in modern society: the identification, development and implementation]. Moscov: “Kogito-tsentr”. [in Russian].

Slastenin, V. A. (2003). Vvedenie v pedagogicheskuyu aksiologiyu [Introduction to pedagogical axiology]. Textbook for students of pedagogical educational institutions. Moscov. [in Russian].

Berns, M. (1990). Context of competenсe: social and cultural consideration in communicative language teaching. N.Y. [in English].

Knapp, K., Knapp-Potthoff, A. (1990). Interkulturelle Kommunikation. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung. № 1, S. 83. [in German].

Kramsh, C.J. (1986). From language proficiency to interactional competence. Modern Language Journal. № 70. [in English].

Savignon, S. (1985). Evaluation of communicative competence: the ACTEL provisional proficiency guidelines. Modern Language Journal. № 69. [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бідюк Н.М. Формування іншомовної професійної компетентності у студентів-іноземців в університетах Канади / Н. Бідюк // Наук. вісн. Чернів. ун-ту. Педагогіка та психологія: зб. наук. пр. / Чернів. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича. – Чернівці, 2012. – Вип. 617. – С. 3–8.

Моцар М.М. Формування полікультурної компетентності майбутніх перекладачів з використанням технологій дистанційного навчання: Дис. ... канд. пед. наук. – Київ, 2018.

Яблоков С В. Формування загальнокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови засобами інноваційних технологій: Дис. ... канд. пед. наук. – Вінниця, 2016.

Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала. М.: Изд-во Моск. психол-социальн. ин-та. Воронеж: МОДЭК, 2004.

Красных В. “Свой” среди “чужи”: миф или реальность. М.,– 2003.

Маркова А.К. Психология профессионализма. М.: Знание, – 1996. Новиков А.М. Методология образования. М.: Эгвес, – 2002.

Равен Д. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Пер. с англ. М.: “Когито-центр”, 2002.

Сластенин В.А. Введение в педагогическую аксиологию: учеб. пособие для студ. пед. учеб. заведений. М.,– 2003.

Berns M. Context of competenсe: social and cultural consideration in communicative language teaching. N.Y., – 1990.

Knapp K., Knapp-Potthoff A. Interkulturelle Kommunikation // Zeitschrift für Fremdsprachenforschung. 1990. – № 1. – S. 83.

Kramsh C.J. From language proficiency to interactional competence // Modern Language Journal. 1986. – № 70.

Savignon S. Evaluation of communicative competence: the ACTEL provisional proficiency guidelines // Modern Language Journal. 1985. – № 69.





ISSN 2308-4634 (Print), ISSN 2617-0825 (Online)